Zaboravite na Skynet, Terminatora i ostale apokaliptične scene holivudske filmske industrije. Da, veštačka inteligencija dolazi i promeniće lice interneta, ali nema mesta panici. Potrebno je samo da SEO i optimizaciju svog sajta prilagodite na vreme i nikakvi „pametni“ kodovi Googla vam neće moći ništa.

Googlov RankBrain nas posmatra – još od 2015.

Kako bi se što bolje pozicionirali u rezultatima pretrage Googla, sajtovi su koristili različite SEO tehnike. Ključne reči i njihovo pravilno raspoređivanje, interni i eksterni linkovi, organizacija strukture sajta, kvalitet sadržaja, neke su od glavnih.

Međutim, pre nego je veštačka inteligencija stupila na scenu, internet pretraživači nisu baš najbolje razumevali kontekst u kome korisnik pretražuje mrežu. Recimo veznici, rečce, prilozi, generalno termini koji pretrazi pridodaju tačniji opis onoga što tražimo, kao i sinonimi, za Google su predstavljali „španska sela“ koja je, jednostavno, ignorisao.

Tako je bilo sve do 2015. kada je predstavljen RankBrain, sistem mašinskog učenja. Sa ovom veštačkom inteligencijom uske namene (takva da ima jedan jasan cilj) kontekst u kome se obavlja pretraga za računare više nije bio potpuna misterija. Odjednom Google pretraga je mogla da samostalno razmišlja i korisnicima usporuči web sajtove koji su bili znatno relevantniji za postavljeni upit.

RankBrain je tako označio početak promene u SEO optimizaciji sajtova. Iako je veštačka inteligencija, praktično, još u povoju, njen razvoj je munjevit. Sada je već izvesno da će, u narednih par godina, AI postati etalon za razvijanje i primenu SEO strategija. Standard kome se valja prilagoditi.

Zapravo, AI se već koristi u digitalnom marketingu za prikupljanje podataka o ciljnoj grupi, utvrđivanju relevantnosti sadržaja, ocenu motiva i emocija korisnika… Doduše, ovu praksu za poboljšanje SEO optimizacije i rangiranja svog sajta, trenutno, primenjuju samo velike kompanije, ali…

Stvari će, na dalje, samo biti podignute na višu lestvicu, a korišćenje veštačke inteligencije za SEO taktike će postati stvar svakodnevice.

Kako AI zapravo radi u korist SEO?

Princip rada veštačke inteligencije je osmišljen da, u suštini, imitira način razmišljanja čoveka – samo mnogo preciznije, bolje i brže. Dakle, pametni algoritam prikuplja sve od podataka koje nađe na sajtovima, a zatim ih upoređuje, ukršta i vaga kako bi utvrdio ko i šta pruža najbolje rezultate korisnicima.

Ove informacije Google koristi kako bi razdvojio dobre od loših sajtova i pravi, svojevrstan kalup za naredne provere. Ako se novi sajt uklopi u predviđene okvire – lupa mu se pečat kvaliteta. U suprotnom, stupa na snagu pravilo FT1P (fali ti jedan papir), i sajt se vraća u red za čekanje.

Naravno, ovo ne znači da su pravila ista za sve sajtove jednako, bez obzira na sortu i tematiku kojom se bave. AI je, iznad svega, vođen logikom. Nije za očekivati da će sajt koji ima ecommerce i bavi se online prodajom imati istu strukturu kao onaj koji se govori o filozofiji ili marketingu. Google ne meša „babe i žabe“. Svaki sajt se rangira za ključne reči koje koristi i poredi sa njemu sličnim internet stranicama.

U osnovi, usavršavanja poput dubinskog učenja i obrade prirodnog govora i upotrebe jezika, dodaju se veštačkoj inteligenciji kako bi postala pametnija i, prema tome, bolje odgovarala potrebama ljudi.

Šta sva ta tehnologija znači za vaš sajt?

Upravo vam se pružila jedinstvena prilika da preteknete konkurenciju na Google-u i to uz relativno malo dodatnog napora. Kako?

Poslovica kaže „Ko rano rani, dve sreće grabi“. Prema tome, počnite što pre sa prilagođavanjem sajta za AI. Uspeh ne dolazi preko noći, to već znate. Ali, ako razmišljate vizionarski, budete uporni i uhvatite zalet pre drugih, čak i snažnijih od vas, lako možete biti kornjača iz Ezopove priče i ostaviti zeca u prašini.

Bolja pozicija u rezultatima pretrage znači veću posetu sajtu i, posledično, uvećanu prodaju i profit. Da li vam je potreban još neki razlog da uložite više snage u svoj sajt?

4 načina da vaš SEO postane inteligentan

1. Posvetite maksimalnu pažnju SEO optimizaciji multimedijalnog sadržaja

Video materijali, fotografije, grafike, audio klipovi… sa razvojem veštačke inteligencije na Googleu postaju sve važniji SEO element. Naime, pretraživači iz dana u dan postaju bolji i bolji u prepoznavanju onoga što se zaista nalazi na fotografijama, video ili audio klipovima.

Tako, umesto da se samo oslanja na tekstualne sadržaje – naziv audio/video klipa ili slike, Google analizira svaki kilobajt podataka koji su mu na raspolaganju. I sve to sa ciljem da korisniku pruži što bolji rezultat.

U prilog ovome ide i činjenica da su YouTube snimci favorizovani u rezultatima pretrage. Prilikom njihove analize Google, pored naslova videa i njegovog opisa, zapravo sluša šta akteri govore i analizira da li se ključne reči pojavljuju, koliko često i u kakvoj su vezi sa ostatkom izgovorenog.

Posledica ove promene je to da, prilikom kreiranja vizuelnog sadržaja morate početi da vodite računa o SEO taktici i to na sličan način kao kada je u pitanju tekst.

Na primer, recimo da prodajete osvežavajući, čokoladizirani voćni sladoled na štapiću, koji se topi u ustima i donosi radost svakom nervu u samo jednom zalogaju. Sada na stranicu koja govori o toj simfoniji slasti okačite i fotku sa izazovnom devojkom u kupaćem kostimu, kako, friško nauljena, drži sladoled u ruci i čežnjivo ga posmatra. Ok. Da li ta ista fotografija može biti upotrebljena i kao reklama za kupaći kostim? Naravno da može.

RankBrain se upravo našao na raskrsnici. Da li je na sajtu iskorišćena slika koja je u skladu sa proizvodom ili ne? Suština je u tome da ste od Google-a upravo zahtevali da utroši dodatne resurese kako bi došao do validnog odgovora. A to vam zasigurno neće uzeti kao pozitivnu stavku.

Zato, ono što je predmet teme nedvosmisleno stavite u prvi plan. Neka sladoled na fotografiji zauzme više prostora od devojke, neka bude noseća stvar slici i rešili ste problem.

2. Apostrofirajte kvalitet i relevantnost sadržaja koji postavljate

RankBrain pokušava da shvati kontekst sadržaja na vašoj web stranici, ali i na samom sajtu u celosti i zato pažljivo gleda svaku reč koju ste napisali. Zato je, više nego li ikada ranije, važno da pretragu i implementaciju ključnih reči uradite valjano i pružite tekstove najboljeg kvaliteta.

Gustinu ključnih reči, pitanje da li su se pojavile u tagovima, u kom su rodu i broju, slobodno prebacite na 2. mesto po važnosti. Glavna stvar je da obratite pažnju na pružanje kvalitetnog i lako čitljivog teksta koji čitaocu donosi dobiti i koji je unutar tematike koju pokriva sam sajt na kome se nalazi. Za AI, upravo ovo su glavni faktori dobrog rangiranja sajta, a „sadržaj je kralj“.

Zapravo, najbolja praksa je ceo sajt izgraditi oko jedne teme. Ne samo da se tako precizno definiše niša vašeg poslovanja, već se i smanjuje broj sajtova sa kojima se takmičite (što uže definisana niša to je manji broj sajtova koji se njom bave).

3. Izgradnja linkova da, ali ne po sistemu daj šta daš

Veštačka inteligencija na Googlu analizira da li ljudi koji, na nekom sajtu, kliknu na link do vaše stranice zapravo ostanu i pročitaju sadržaj koji ste im namenili. U zavisnosti od tog podatka, biće procenjena relevantnost linka.

Logika kaže, ako osoba na vašu stranicu dođe sa web stranice koja ima sličnu tematiku, veća je verovatnoća da će se zadržati i baciti pogled na ono što ste napisali. Situacija je obrnuto proporcionalna ukoliko posetilac dolazi sa sajta koji tematski nema nikakve veze sa vama.

Tako osoba koja je, sa punim interesovanjem, čitala tekst o uzgajanju voća, pronašla u njemu vešto zabašuren link do vaše stranice o sladoledu (da onom sočnom, čokoladiziranom čudu namotanom oko drvceta) i kliknula na isti, verovatno neće čekati ni časa da klikne x-ić i pobegne sa te strane. Još će se pitati kako ste se drznuli da joj presečete koncentraciju u trenutku kada, samo što nije, došla do presudne informacije o načinu zaštite voća.

Prema tome, počnite da, pažljivije nego ikada, birate sa kojih sajtova pravite svoju mrežu backlinkova. Bolje je imati jedan, ali vredan, nego li njih 100 koji vam samo srozavaju sajt.

I da, ako već niste, zaboravite na black SEO tehnike. Stvarno nema svrhe nadmudrivati se sa zadrtom veštačkom inteligencijom u ulozi SEO policajca.

4. Mobilni telefon je napunjen i niko neće oklevati da ga upotrebi

Statistika pokazuja da broj ljudi koji na internet odlaze isključivo preko mobilnog telefona iznosi između jedne četvrtine i jedne polovine korisnika. Zaključak je jednostavan – sajt mora biti mobile friendly da bi RankBrain bio srećan.

S druge strane, pametni virtuelni asistenti poput Google Now, Siri i Cortane postaju sve omiljeniji način za upravljanje mobilnim telefonom i korišćenje interneta. Svakome je lakše da izgovori pitanje i dopusti asistentu da pronađe odgovor, nego li da muči palčeve nabadajući po tastaturi mobilog telefona.

I tu leži nova začkoljica. Ljudi su škrti na rečima kada ih treba kucati, ali rasipni i precizniji ako ih izgovaraju. Na primer, ako tražite mesto gde bi ste mogli da nešto čalabrcnete u večernjim satima, verovatno ćete ukucati, „restoran beograd“. Međutim, ako pitate virtuelnog asistenta, lako se može desiti da izgovorite „Gde je najbolje mesto za večeru u centru Beograda“ i možda nastavite razgovor sa njim.

Šta ovo znači? Ako već niste, vreme je da svoje sajtove optimizujete za longtail keywords, odnosno čitave izraze koje bi ljudi mogli da otkucaju ili izgovore kada traže uslugu/proizvod koji nudite. Posledično, zaboravite na sadržaje koje kao da je pisao robot. Taksativno navođenje karakteristika i činjenica nije svojstveno prirodnom, svakodnevnom jeziku. Dakle, dobar kopirajting jeste stavka koju morate iskoristiti u svoju korist.

U „dugorepe“ ključne reči uključite i izraze poput „ko“, „kako da“, „gde“, „kada“… jer ih korisnici običo koriste u razgovoru sa virtuelnim asistentom. I ne zaboravite, „sadržaj je kralj“ samo ako je pisan za ljude.

AI (ne)prijatelj

Da zaključimo. Veštačka inteligencija na Google pretraživaču može biti vaš najbolji drug, pomoći vam da poboljšate svoje poslovanje i uvećate zaradu ili noćna mora koju želite da izbegnete.

Zato, fokusirajte se na to da sadašnjim i budućim klijentima pružite vredan i relevantan sadržaj. Zaboravite na sumnjive SEO tehnike, preopterećenost brojanjem koliko se puta ponovila neka ključna reč

Ne trudite se da udovoljite programima, algoritmima i linijama koda. Oni su tu da udovolje ljudima i njihovim željama i potrebama. To je isto ono na šta je potrebno da i vi obratite najveću pažnju.

Poslednja izmena dana 21. januara 2018. u 01:33


Ivan Radojičić

Diplomirani filozof, novinar, community administrator, copywriter i instruktor na obuci za poslovnu upotrebu društvenih mreža. Svoju veštinu pisane komunikacije izbrusio je u novinarstvu, prateći unutrašnje i spoljno političke teme. Radio je u više domaćih i stranih štampanih i online medija……. Saznaj više »