„Neće ni da me sasluša, džabe ja mozgam i trudim se da napravim nešto bolje. Više neću ništa ni da predlažem, briga me mnogo. Šta god da sam hteo, prekine me posle prve rečenice i kaže kako mu to nije važno i kako to ne može. E, pa neka radi kako sam hoće.“

Da, to je baš ono što ne treba da napravite u svojoj firmi, jer nije dovoljno samo koristiti frazu kako su „zaposleni naš najvažniji resurs“. Veoma često se mnogi zaposleni uopšte i ne pokreću na razmišljanje o nekim novim idejama i predlozima za neka nova unapređenja. To ume da bude i posledica nekih prethodnih negativnih iskustava, pa često možete da čujete i komentare poput: „Ma, šta imam da razmišljam i da predlažem, ionako me niko ništa i ne pita. I kad sam nešto predlagao, niko to nije nikad ni čuo, niti ih je to zanimalo. Pitaju me šta mislim, a u stvari već imaju svoje mišljenje i već su doneli odluku.“

Dakle, važan korak jeste da svoje zaposlene podstaknete na razmišljanje i motivišete da slobodno iskažu svaku ideju koju imaju. Nekad treba i direktno reći kako razumete da je neko drugi imao takav pristup, ali i da želite da čujete svaku ideju i da ćete biti veoma voljni da svaku saslušate i primenite ako ima smisla i ako je moguće. Pitajte da li neko već ima neki predlog, a svakako naglasite da svaki put kad neko ima bilo kakvu ideju za neko unapređenje slobodno podeli sa Vama, da ćete biti raspoloženi da čujete i naći vremena za to.

Vrlo često zaposleni imaju i vrlo zanimljive i korisne ideje, ali ne uspevaju da ih formulišu i iskažu na pravi način, pa je zato Vaš zadatak i da im pomognete da Vam prenesu ideju na pravi način, ali i da sami sagledaju da li su dovoljno razradili ideju i da li je ona realna.

Zato, iskoristite svaku ideju i svaki predlog, i to ne samo tako što ćete ih odmah primeniti ili realizovati, jer možda i nije trenutak za svaki od njih, već i tako što nećete napraviti grešku da ne saslušate i stvarno ne razmotrite ideju koja dolazi sa druge strane, jer biste na taj način mogli da demotivišete saradnike i da (ponovo) trajno izgubite jedan izvor ideja. Kako biste i saradnike razvijali u smeru stvarno produktivnih predloga, ali ih i vodili kroz njihove ideje tako da sebe i Vas uvere u njih, u razgovoru o njihovoj ideji ih provedite kroz četiri praktična koraka. Pri tome, potrudite se da sve to bude deo priče, a ne da se osećaju kao da su na ispitivanju- budite spontani, stvarno zainteresovani i učestvujte, vodite ih kroz priču, pomozite da sa svih strana iskažu svoje ideje i nemojte davati svoje ocene i zaključke. Ne treba Vam Vaše mišljenje, niti Vaša ideja; ne treba Vam zaposleni kome sve diktirate, ideja je da im samo pomognete da iskažu svoje ideje i da sami traže rešenja.

Prvo, za svaki predlog pitajte i saznajte šta žele da postignu, šta je u stvari njihova ideja, šta treba time da se ostvari- možda je to neki napredak za kompaniju, možda nešto što olakšava rad u timu ili njima lično, ili nešto drugo. Uz to, obavezno pitajte zašto im je to važno, kako biste razumeli njihovu motivaciju, da razumete kako i zašto oni to vide kao (njima) značajno.

Drugo, kada ste shvatili ideju i cilj, saznajte koji je njihov plan za to, kako su zamislili da se to ostvari- ko, kako, čime, kada, itd. Važno je da postoji i neki realan plan da se ideja ostvari, pa je to i prilika da čujete plan od nekoga ko je o tome razmišljao, i da se možda uverite da je ideja koja Vam je na početku delovala nerealno- u stvari, izvodljiva.

Treće, ono što mnogi propuste i idealizuju stvari, pa se razočaraju i pokolebaju- pitajte na koje prepreke i probleme mogu naići i koje su im alternative. Naravno da svi kreću sa idealnim željama i pretpostavkama, ali je ipak uvek moguće da se naiđe na neku prepreku ili da se desi nešto neplanirano. Ukoliko Vaš saradnik i ima takav stav, da neće biti problema, ispitajte da li ima ideju za neke nepredviđene okolonosti, na primer kroz pitanja tipa: „Dobro, a šta ćeš uraditi ako se desi (to i to)?“ Važno je i za drugu stranu da bude svesna da razne prepreke mogu da se pojave, i da o svakoj od njih treba razmišljati i tražiti rešenja unapred ili kad se javi.

Četvrto, na kraju pitajte, ako sve to prođu, ispune ceo plan i savladaju razne prepreke, kako će znati da su ostvarili baš ono što su želeli? Često mnogi od nas imaju odlične ideje i planove, hrabro i uporno idu nekim putem, a onda sami konstatuju na kraju da to i nije baš ono što su želeli. Upravo zbog toga, saznajte koji su to merljivi pokazatelji da su ispunili cilj.

Možda na kraju ne morate ništa ni da kažete, možda će svima zaključak biti jasan. Kroz ovakav ciklus ćete stvarno pomoći svakom od saradnika da što potpunije iskaže svoju ideju, da sebe i Vas uveri u realnost i opravdanost, nekada i da sam shvati da nije dovoljno razradio ideju ili da nije realna, ili da nije pravi trenutak. Isto tako, kroz ovakav strukturiran pristup ćete i sebi olakšati. Ponovo, vrlo je važno da nemate stav o temi, niti da ga iskazujete, već da samo saradnike vodite kroz ciklus. Vaše je da pomognete da što kvalitetnije iznesu ideju, da je što bolje razumete, ali i da razvijate saradnike u smeru razmišljanja o svim detaljima i davanja produktivnih predloga.

Počnite odmah, probajte sa prijateljima na njihovim ličnim i poslovnim planovima, i videćete koliko je korisno za obe strane, a onda stalno primenjujte u svojoj firmi, sa saradnicima, partnerima, klijentima… Razvijajte i sebe, vodite razgovor na pravi način, postavljajte kvalitetna pitanja.

Razvijajte sebe, kako biste što bolje iskoristili potencijale zaposlenih u vašoj firmi.

Poslednja izmena dana 14. februara 2017. u 17:43


Aleksandar Drenovac

Poseduje višegodišnje iskustvo u upravljanju projektima, uspostavljanju i unapređenju poslovnih procesa, optimizaciji i unapređenju poslovanja, kao i vođenju velikih timova. Aktivan kao konsultant za mala, srednja i velika preduzeća, trener za različite organizacione i menadžerske veštine, predavač u Biznis Akademiji…… Saznaj više »