Rukovodioci ponekad mogu imati problem sa uključivanjem drugih ljudi u donošenje odluka u kojima im ti isti drugi ljudi mogu biti od velike pomoći. Razlozi tome mogu biti razni – od nedostatka poverenja, do prostog zanemarivanja činjenice da se takvo nešto može sprovoditi. To posebno može biti prisutno kada je rukovodilac (direktor) ujedno i osnivač, odnosno vlasnik firme, te smatra da mu je jednostavno više stalo nego ostalima u njegovom kolektivu.

Međutim, ako uključite svoje zaposlene u proces donošenja odluka, možete se iznenaditi pozitivnim ishodima. Evo nekih od njih koje zaista vredi razmotriti.

  1. Zaposleni će se u većoj meri osećati uvažavanim članovima tima. Svako voli da se oseća prihvaćeno. Kao ljudska bića, potrebni su nam drugi ljudi. U kontekstu posla, važno nam je da znamo da smo uvažavani i da se naše mišljenje računa. To možete kod svojih zaposlenih postići upravo njihovim uključivanjem u proces donošenja važnih odluka.
  2. Zaposleni će imati veći osećaj odgovornosti za ishod donete odluke. To znači da neće biti prebacivanja krivice za negativne ishode. Ali isto tako znači da će se i zasluge za pozitivne rezultate odnositi na ceo tim. A to i jeste jedna od poenti timskog rada – boriti se zajedničkim snagama i zajedno deliti sve teške trenutke koji uz to nailaze.
  3. Zaposleni će se osećati motivisanije i zadovoljnije, znajući da mogu istinski da doprinesu važnim procesima unutar firme. Imajući u vidu da su članovi tima koji se istinski pitaju za važne stvari, povećaće se motivacija zaposlenih i biće zadovoljniji. Znaće da ih uvažavate, da cenite njihovo mišljenje i da mogu istinski da doprinesu.
  4. Moći ćete da dobijete dragocene povratne informacije i poglede iz drugih perspektiva. Kada o nečemu razmišljamo, obično nam je teško da zauzmemo drugačiju perspektivu. To se posebno odnosi na važne odluke na čije donošenje utiču i faktori poput emocija. Ako problem podelite sa svojim zaposlenima, dobićete priliku da čujete kako stvari izgledaju iz njihovog ugla; dobićete možda i nove ideje koje niste mogli da sagledate posmatrajući stvari samo iz sopstvene perspektive.
  5. Imaćete više vremena da se bavite drugim stvarima. U procesu donošenja odluka više nećete biti sami. Moći ćete sebi da obezbedite i ono dragoceno vreme „krčkanja“ potencijalnih rešenja u vašem umu, dok ste usredsređeni na nešto drugo. Moći ćete i da se bavite drugim stvarima za to vreme, a zatim da sa svojim timom pretresete sve dobre i loše strane rešenja koja do kojih ste došli. Na taj način, rasteretićete ne samo svoj dnevni raspored, već i svoj unutrašnji svet od stresa koje može doneti neophodnost opredeljivanja za jednu opciju, uz sve potencijalne rizike i opasnosti. Najzad, i u slučaju da stvari ne budu išle kako ste planirali, imaćete sa kim to da podelite.
  6. Na ovaj način podstičete atmosferu u kojoj vladaju kreativnost, inicijativa i zajednički duh. Kada više ljudi pristupa jednom problemu, odgovornost za ishod je podeljena između njih. Zahvaljujući tome, pritisak je manji, a samim tim stvara se povoljnija klima za kreativna rešenja, podstiče se inicijativa i kreira se duh zajedništva. Problemima se pristupa timski, pa tako i potencijalna rešenja mogu biti raznovrsnija. Što više različitih opcija imate, to lakše možete razmotriti i pokušati da predvidite potencijalne ishode.

Biti dobar rukovodilac znači znati kada stvari prepustiti i drugima. To ne znači gubitak kontrole, niti stihijski pristup problemima. To znači uključivanje drugih i proširivanje prostora u kom se problem može analizirati, a zatim pristupiti osmišljavanju načina na koje se on može rešiti.

Najzad, to znači i zajedničku odgovornost za bitne stvari, a jedna od najvažnijih je imati poverenja u svoj tim, bez čega nema uspešnog rukovođenja, a samim tim ni poslovanja.

Poslednja izmena dana 8. maja 2016. u 01:09


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »