Dobrodošao u moj svet.

Kao što kažu u crtanom filmu „džungla je puna opasnosti“, život nije daleko od fikcije. Zamislite samo, toliko kompanija u vašoj okolini (ako ne razmišljamo šire) žele da se oprobaju baš u vašoj branši i teritoriji ekspertize, drugim rečima su – konkurencija. Menadžer ili menadžment (više vas) upravlja određenom organizacionom strukturom koja sa druge strane upravlja zaposlenima iz različitih oblasti, kako firma nije jedan čovek ili par njih. Menadžer je tu da upravlja a kao osnova upravljanja je odlučivanje.

Menadžer mora da bude (naravno da ne mora, ali je vlasnik tu da uposli menadžera koji će mu skinuti breme sa pleća) spreman da donosi odluke, možda i loše (nadamo se i dobre) koji prati cilj koji mu se postavi.

Mnogi pretpostavljaju (i najčešće je to problem u kome se nalaze kompanije i vlasnici) da je menadžer spreman da odgovori na sva pitanja. Dobri menadžeri jesu, ali samo u okvirima ciljeva koje je definisao vlasnik (ili vlasnici).

Ne zavaravajte se, menadžeri mogu da se kupe za svaku vrstu akcije koju želite da izvedete i naravno – u svakoj varijaciji boje i ukusa.

Iz cije pozicije čitate ovaj tekst? Vlasnika ili menadžera?

Vi ste menadžer – na vama je da izaberete kakva vrsta menadžera želite da budete ili kakva želite da postanete. Veoma liči na pitanje – šta želiš da budeš kad porasteš? Ponovo takva pitanja? Ooooo da. Menadžeri se ne rađaju već se prave. A ako vec birate da želite time da se bavite morate da se obučite. Stvar je jasna – dobar menadžer je itekako školovan za menadžment i time se konstantno bavi.

Da parafraziram komentar upućen nesigurnoj osobi koja je sticajem okolnosti stigla na visoku poziciju gde joj vojska pruža veliku podršku „vojska prati vođe vekovima i ono šta smo zaključili je da se vođe isključivo ne rađaju već se itekako mogu obučiti“ uz dodatak sa ove strane „ukoliko osoba želi da vodi“. Ako imate žarku želju da vodite ali niste spremni da menjate sebe kako biste bolje vodili – džaba vam sva želja.

Ako ste vlasnik i čitate ovaj tekst, verovatno ste na raskrsnici – da li želite da vodite kompaniju ili želite da uposlite nekoga ko će to raditi za vas. Ali znajte da morate biti veoma precizni sa objašnjenjima kako bi vaš menadžer mogao da prati put kojim želite da vaša kompanija ide.
Svakako veliki korak, kako to znači predati uzde upravljanja nekome drugom. Poverenje, vera, ciljevi, kocka – sve je na stolu da bi se stiglo do odličnog ishoda i za vlasnika i za menadžera. Svakako sve ovo nije garant uspeha ali je itekako neophodno da biste bili sigurni da je menadžer opremljen za put ka cilju.

Vlasnici nisu i ne moraju da budu menadžeri. I u najvećem broju slučajeva su očajni menadžeri. Ne zato što nisu sposobni da nauče, već jednostavno zato što zaraza preduzetništva ne dozvoljava svakodnevni rad jednog te istog posla.

Da li ste kapetan ili mornar? Kapetan je u ovom slučaju menadžer, koji zna put, ima plan kojim se ide, prema definisanom cilju ili ciljevima. Mornari su zaposleni. I kao na svakom brodu – može postojati samo jedan kapetan (i prva kao i druga linija komandira određenih sektora).

Kako najbolje da iskoristite menadžera?

Definišite jasan i merljiv cilj, vremenski okvir, stvari o kojima više ne želite da razmišljate. Dobar (ako ne i odličan) menadžer će vam reći sta je realno, gde će škripati, koliko očekuje za svoje usluge i kako će stići do toga. Svakako vam neće sve ovo reći odmah posle vašeg izlaganja, i bez podpitanja. Ako menadžer kome želite da ukažete poverenje, nije potrošio makar dan ili dva ako ne isto onoliko vremena koliko ste vi potrošili da napravite listu stvari koju želite – nema jasan plan da ostvari vaš cilj, kao što i ne može da definiše svoju kompenzaciju – da li ćete mirne duše moći da prepustite svoje operacije takvoj osobi?

Foto: Thirdblade Photography

Poslednja izmena dana 28. septembra 2015. u 20:41


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »