Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Pre nego što su delili isto prezime, Biljana i Bratislav Branković su zajedno studirali arhitekturu. Zajednička interesovanja i inicijativa prijatelja su ih doveli do inovativne ideje, arhitekture za decu, i to kroz niz kreativnih alata, svojevrsnih igračaka koje mališanima omogućuju da se igraju i istovremeno razvijaju svoje apstraktno i prostorno razmišljanje. Ideja je uspela, kolege su postale supružnici koji su stvorili brend koji je već počeo da osvaja tržište i van granica Srbije.

Bratislav: Ideja koja nas je dovela do Archi Play-a rađala se postepeno i prirodno. Biljana i ja smo tokom studija radili kao najmlađi saradnici u nastavi, a onda nas je organizacioni tim “Beogradske internacionalne nedelje arhitekture” pozvao da osmislimo program radionica za decu. Kako je to odlično prošlo, nastavili smo saradnju tokom narednih godina, tako da smo stalno osmišljavali nove načine na koje će se deca starija od 4 godine baviti prostorom i upoznavati sa arhitekturom. U tom procesu smo kreirali značajan broj pritotipa i alata za rad sa decom, i ubrzo shvatili da imamo sasvim dovoljno materijala da ih pretvorimo u prave proizvode.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

Biljana: To nas je 2012. godine i zvanično dovelo do Archi Play-a. Naš prvi proizvod bio je archipattern – set šablona za crtanje koji smo predstavili kolegama, dobili lepe povratne informacije, da bi nam jedna koleginica iz Slovenije naručila nekoliko setova za svoje radionice. Definisali smo šta želimo – da kroz igru i bez opterećenja razvijamo dečju prostornu logiku, smisao za estetiku i apstraktno mišljenje.

Onda dolazimo i do ideje za archiconstructor – set pločastih drvenih elemenata i štapića koji dopuštaju dečjoj kreativnosti da se izrazi na nov i zanimljiv način, po svom nahođenju kroz apstraktne forme.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Kako Archi Play dolazi do prvih vlasnika van arhitektonskih radionica?

Biljana: Dve godine kasnije, dakle 2014. održana je radionica u dečjem centru Majdan, gde smo imali priliku da testiramo sve svoje proizvode. Radionica je prošla izvanredno, a kada su roditelji došli po svoju decu prilazili su nam sa željom da kupe setove za sebe. Tada počinjemo da ih pakujemo i ozbiljno proizvodimo, što rezultira prilično dobrom prodajom tokom narednih godinu dana.

Onda se susrećemo sa novim pitanjem – roditelji traže uputstva. Kreativnijoj deci ona nisu potrebna, ali navika i iskustva sa drugim igračkama i Lego kockicama u mnogim slučajevima traže dodatne instrukcije. Tako smo dobili ideju da pravimo tematske setove, od kojih sada imamo dve vrste, međusobno kompatibilne, tako da ih možete kombinovati. U međuvremenu smo napravili i dopunske setove koji mogu da obogate priču i takođe se međusobno uklapaju.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Kada ste zvanično započeli posao?

Biljana: Registracija preduzeća u avgustu 2016. godine je bila vrlo značajan trenutak za nas, jer nas je obavezala da se ozbiljno i predano posvetimo poslu. Istraživali smo i aplicirali na razne konkurse , što je upalilo te smo dobili sredstva za opremanje radionice i stvarno otpočinjanje biznisa. Počeli smo da opremamo pogon sa željom da povećamo kapacitete a onda krenuli u pribavljanje sertifikata koji su nam neophodni za izlazak na strano tržište, budući da smo ubrzo dobili upite za distribuciju van Srbije. 

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Kakve sve uslove mora da ispuni proizvod da bi moga da izađe na evropsko tržište?

Bratislav: Pre svega, proizvod mora da zadovolji standarde kvaliteta i estetike koji odgovaraju Evropskoj uniji. S obzirom da je naš plan distribucija po Skandinaviji, srednjoj i istočnoj Evropi to su zaista mnogo viši nivoi od onih na koje smo navikli na domaćem tržištu. To zahteva i posvećeno proučavanje ovih tržišta, usklađivanje ambalaže i sadržaja. Prava komplikacija dolazi kada se upustite u dobijanje evropskog sertifikata – ispunjavanje famoznog EN71 standarda. Ispitivanje se obavlja u stranim laboratirijama, gde šaljete uzorke i u slučaju da ispunjavate sve uslove – dobijate CE znak na uputstvima i ambalaži, koji govori o usaglašenosti proizvoda sa evropskim standardima o bezbednosti igračaka.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Na koji način ste se bavili marketingom?

Biljana: Oslonili smo se na sajt, koji je na početku služio kao katalog i Facebook stranicu, što je bilo adekvatno našoj poziciji, željenoj publici i želji da dođemo do ljudi kojima treba nešto kao što je Archi Play. Tu je i nezaobilazan i verovatno najbolji vid reklamiranja – „od usta do usta“.

MF: Gde se mogu naći Archi Play proizvodi?

Bratislav: Na početku smo se okrenuli manjim mestima i iskusili dobru i manje dobru saradnju, a sada smo nas ima u Gugadžina shop-u, CMS knjižari kod Mašinskog fakulteta i još jednoj njihovoj u Ulici vojvode Stepe. U narednom periodu planiramo da proširimo maloprodajnu mrežu u Srbiji  – u potrazi smo za concept shop-ovima, knjižarama, design store-ovima.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Koji su najveći izazovi sa kojima se mali proizvođači kao što ste vi susreću?

Bratislav: Ako izuzmemo probleme sa kojima se svi na ovom tržištu susreću, kao što su nedostatak podrške za investiranje i svakojake dažbine, problemi se uglavnom tiču upravo količine. Kada se radi o uslužnoj proizvodnji teško je naći nekoga ko želi da radi male serije, što je nas dovelo do toga da smo sami pravili kutije, na primer. Isto tako, ne možemo da uvozimo male količine materijala, tako da je to najčešće kocka sa domaćim dobavljačima – kvalitet materijala ume da varira čak i u okviru iste ture, što onda uzrokuje niz komplikacija u daljoj proizvodnji.

Međutim, to je upravo ono što smo naučili studirajući arhitekturu. Nema kraja – proces nikada nije završen a stvari idu dalje. Vi možete da završite svoj projekat tako što ste ga odštampali, ali misao nastavlja da živi i samo projektovanje za nastavlja dokle god želite. U svakom trenutku će uslovi biti drugačiji, i svaka naredna prilika je predstavlja njen nastavak. Nikad ne znate šta vas čeka, neizvesnost je uvek prisutna i kada se jednom pomiriš sa tim, to postaje integralni deo procesa.

Archi play

Archi play, Stefan Đaković

MF: Kada se okrenete unazad, da li biste nešto menjali u nastajanju Archi Play-a?

Biljana: Kako smo uporedo sa Archi Play-om oboje imali i druge poslove, to nam nije bio apsolutni prioritet, tako da se prilično sporo razvijao. To je, sa jedne strane dobro jer je manje rizično, ali sa druge – postoji opasnost od mnogih talasa koji mogu da te poklope kada se tako sporo krećeš, od konkurencije do promene na tržištu. Tako da to ostaje jedino što bismo promenili – krenuli svom snagom u ovaj posao od samog početka.

Posetite: Archi Play

Poslednja izmena dana 26. novembra 2017. u 01:43


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…