klik za meni

Iza izloga male radnje u kojoj možete kupiti ukusne sendviče krije se neobična priča o osnaživanju žena koje su bile žrtve nasilja ili trgovine ljudima. One ovde stiču važna praktična znanja koja će im pomoći da povrate kontrolu nad svojim životom i ponovo budu srećne.

MF: Kako je nastala ideja za pokretanje jedne ovako neobične radnje?

Marijana Savić: Vlasnik i osnivač prodavnice Bagel Бејгл je udruženje „Atina“, koje već 13 godina kroz različite programe pruža pomoć i podršku ženama koje žrtve nasilja ili trgovine ljudima. Pekara koju smo osnovali je sastavni deo naših programa kojima pomažemo žrtvama nasilja da se oporave, edukuju i ponovo uključe u društvo. Naše udruženje se uglavnom finansira iz stranih donacija, ali da bismo mogli dalje da se razvijamo i ulažemo u naše programe morali smo da nađemo nove izvore finansiranja.

Otvaranje ove radnje je jedan od načina da prikupimo sredstva koja su nam neophodna za rad našeg udruženja. Pored toga, bilo nam je potrebno mesto na kojem ćemo moći i praktičnim radom da pomognemo osobama koje želimo da podržimo, kako bi se one uspešno oporavile od trauma i osnažile. Da bi vratile kontrolu nad njihovim životima neophodno je da se osećaju dobro, ostvareno, a mi im pružamo priliku da rade na sebi u jednom profesionalnom okruženju i postanu ekonomski nezavisne. One ovde dobijaju zaposlenje i stiču veštine koje su neophodne da bi sutra uspešno radile negde drugde ili možda pokrenule sopstveni posao.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: Šta je to bejgl i zašto ste se odlučili da baš on nosi ovaj posao?

Marijana: Bejgl je originalno pecivo Jevreja koji su živeli u Poljskoj, koji su nastavili da ga prave i nakon što su emigrirali u Ameriku, gde je postalo poznato i popularno. Tako u nekim delovima SAD i Velike Britanije danas bejgl ima kultni status, slično kao kod nas burek. Mi od njega pravimo ukusne sendviče, a sam proces izrade bejgla je vrlo specifičan. On se pravi od visoko-proteinskog brašna i mesi se na poseban način kako bi se razvile belančevine unutar testa, koje se ostavlja da se sjedini i poraste na rok od 12 do 18 sati na temperaturi od 4 stepena.

Nakon toga se testo kuva, pa se peče, i to sve doprinosi specifičnom i karakterističnom ukusu bejgla. Od njega mi ovde u našoj proizvodnji pravimo razne sendviče, i to i slane i slatke. Pored sendviča, u našoj radnji ručno pravimo humus i druge namaze, a ono što ne pravimo sami gledamo da nabavimo iz proverenih izvora, pa tako na primer mladi kajmak nabavljamo iz jednog seoskog domaćinstva.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: Po čemu se sve poslovni model vaše radnje razlikuje od klasičnog poslovnog modela?

Marijana: Tokom dugog niza godina smo pokušavali da nađemo model rada u kojem ćemo moći da praktično pomognemo tim ženama. Pokretali smo saradnju sa privatnim sektorom kako bismo našli prostor u kojem će te žene steći potrebne veštine i praksu, ali nismo uspevali da obezbedimo kontinuitet. Dakle, nedostajao nam je taj praktični segment programa i zato smo odlučili da sami osnujemo preduzeće i tako im obezbedimo mesto na kojem će moći da uče.

Iako je ova prodavnica mala, ona zahteva nekoliko različitih linija zanimanja, od pripreme hrane do vođenja posla, i omogućava sticanje važnih veština, kao što su rad u timu i prevazilaženje konflikata. Učenje obuhvata i na prvi pogled sitne detalje, kao što je rukovanje fiskalnom kasom, ali to se pokazalo kao jedna od najtraženijih veština kada tražite posao u bilo kojoj branši. I sve polaznice nauče da rukuju fiskalnom kasom za dva sata, ali ako nisu imale priliku da se susretnu sa tom operacijom, to im može stvoriti ozbiljan problem u potrazi za poslom i ekonomskom nezavisnošću.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: Koje korake ste morali da napravite da bi ovaj posao počeo da funkcioniše?

Marijana: Veoma smo ponosni što je u prvoj godini funkcionisanja kroz našu radnu prošlo 22 polaznice, koje su završile kompletnu praktičnu obuku i neke od njih su vrlo brzo našle zaposlenje. I smatramo da nam je to najznačajniji rezultat, jer je deo naše vizije i ciljeva ovog preduzeća. Same pripreme za otvaranje su trajale oko 9 meseci, jer smo sami sebi zadali cilj: radnja je morala biti otvorena 14. aprila 2015. godine, bez obzira na sve okolnosti.

Recepte smo pravili sami, eksperimentišući sa receptima koje smo pronalazili na internetu. Tako je razvijanje recepata trajalo sigurno oko 6 meseci i vežbali smo uglavnom u kućnim uslovima. Organizovali smo i degustaciju nekoliko recepata u saradnji sa našim prijateljima iz ambasade SAD. Oni su tome pristupili vrlo ozbiljno – napravili su formulare za ocenjivanje i tako su nam dali vrlo precizne povratne informacije koji im se recept najviše svideo. Na osnovu tih ocena mi smo dalje korigovali recepte sve dok nismo došli do varijante koja se dopadala i njima i nama.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: Kako je tekao razvoj projekta sa finansijske i organizacione strane?

Marijana: Napravile smo biznis plan i za njega dobile podršku u vidu grantova partnera sa kojima već dugo sarađujemo, kao što su fondacije „Mozaik“ i „King Baudouin“ i nemačka organizacija za saradnju GIZ. Sredstva koja smo dobili su pokrila samo polovinu sume za investiciju projektovane biznis planom, ali mi smo bez obzira na to ušli u celu priču i bez ostatka sredstava. Bilo nam je bitno da kupimo nove peći umesto polovnih, i zato smo nabavili peći domaćeg proizvođača iz Kragujevca. Najviše smo investirali u opremu, pa nam na kraju nije ostalo dovoljno novca za preskupu lokaciju sa većim prometom koju smo želeli, tako da smo uzeli lokal u mirnijem kraju koji nam se dopao.

Ceo biznis plan se bazirao na maloprodaji kao primarnom kanalu prodaje, jer smo mislili da će ljudi dolaziti kod nas i kupovati ukusne sendviče koje pripremamo za njih, Međutim, vremenom se pokazalo da se to ne dešava, i onda smo se usmerili ka uslugama keteringa za firme i organizacije koje naručuju hranu za svoje događaje. To nam je omogućilo da napredujemo i rastemo sa našim biznisom, a u tom segmentu imamo i širu ponudu od one koju možete naći u našoj prodavnici, poput veganskih i vegetarijanskih sendviča.

Vremenom smo dobili i neočekivane mušterije, decu iz obližnje škole, i uspeli smo jednu veoma važnu stvar – da izgradimo dobar odnos sa komšijama iz kraja. Dobar glas o nama se brzo proširio, pa su ljudi koji su na korporativnim događajima probali naše sendviče počeli da ih naručuju i za privatne proslave, dečje rođendane i slično.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: U kom trenutku ste postigli rezultate koje ste prognozirali biznis planom?

Marijana: Prema planu koji smo imali, nismo očekivali da postanemo održiv biznis pre isteka druge godine poslovanja. Zato smo veoma zadovoljni što smo već nakon oko šest meseci rada uspeli da nam prihodi pokrivaju troškove prostora, materijala i plata za naših pet zaposlenih. A rast poslovanja se nastavio i nakon toga.

Značilo nam je što nam je naš veliki prijatelj, Filip Ćirić, na samom početku poklonio svoje vreme i kuvarsko iskustvo. On je nam mesec dana držao mentorski kurs, što nam je omogućilo da unapredimo mnoge od naših proizvoda. Pored toga, neizmerno nam je pomogao savetima oko organizacije proizvodnje, s obzirom da mi nismo imali nikakvog iskustva u ovom poslu. Njegove ideje su nam pomogle da uštedimo vreme, prostor za smeštanje namirnica, da smanjimo uzaludnu potrošnju materijala, kao i da se u potpunosti prilagodimo svim zakonskim zahtevima za jednu ovakvu vrstu posla.

Bagel Бејгл

Bagel Бејгл, foto Stefan Đaković

MF: Kakvi su planovi za dalji razvoj poslovanja?

Marijana: Trenutno smo u fazi unapređenja našeg marketinškog nastupa. Od početka smo se oslonili dosta na društvene mreže, pre svega na Facebook, kao i na naš web sajt, ali do sada nismo ulagali u tradicionalne marketinške kanale, pre svega zbog nedostatka sredstava za takve, prilično skupe aktivnosti. Za dobre rezultate na društvenim mrežama zaslužna je naša koleginica Jelena Hrnjak, uz svesrdnu podršku i pomoć našeg prijatelja i kolege Milana Maglova, od koga smo mnogo naučile o potencijalu društvenih mreža i njihovoj ulozi u razvoju biznisa. Naravno, uvek koristimo i aktivnosti našeg udruženja „Atina“ da promovišemo ovaj naš biznis.

Nameravamo da dalje razvijamo i unapređujemo našu ketering ponudu, kao i da u nekom trenutku dovedemo jednog velikog bejgl majstora iz Bruklina, kako bi nas on naučio kako da napravimo pravi njujorški bejgl. Želimo da unapredimo i pakovanje naših proizvoda tako da bude ekološki prihvatljivo i u skladu sa našim vrednostima, kao i da bude lepo dizajnirano. To je možda velika investicija, ali će se ona dugoročno isplatiti i kroz povećanje obima posla koje očekujemo u narednom periodu. Među ciljevima nam je i da proizvodimo i prodajemo bejgl na veliko, jer nas to vodi za nekoliko koraka bliže cilju koji smo postavili – da ovo preduzeće bude uspešno i u budućnosti i kao takvo služi kao mesto podrške za polaznice naših programa, koji će se finansirati iz profita naše radnje.

Posetite: Bagel Бејгл



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim poznatim domaćim i svetskim kompanijama, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream i Home Center. Član tima producentske kuće Intermedia…… Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

18. septembra 2017.

Opančareva kćiTradicija u ulozi visoke mode

Najmlađe dete porodice koja se tri generacije bavi proizvodnjom opanaka, Marina Aleksić je odrastala u okruženju u kome se krojilo, vezlo i tkalo. Porodična proizvodnja je sasvim lepo funkcionisala, a Marina je isprva u pauzama studija glume a zatim u…

11. septembra 2017.

Tibba ClothesOd mame za mame

Milena i Nemanja Živanović nisu baš uobičajna porodica. Oboje već godinama imaju svoju profesiju i karijeru u kojoj uživaju. Ipak, kada je u njihove živote stigao Vuk, njihova priča dobila je još jednu dimenziju, a njihove karijere jedan mali, ali…

4. septembra 2017.

Miin kutakPravo vreme da učite nikada ne prolazi

U garaži porodične kuće porodice Petrović, na čijem se čelu nalaze Jovana i Duško, svakodnevno nastaju impozantni, unikatni komadi nameštaja. Neke prave od samog početka do kraja, neki su pristigli iz tuđih domova, neki već bili osuđeni na otpad, a…

28. avgusta 2017.

BojkovčankaStrpljenje rađa kvalitet

Sva je verovatnoća da ste za brend oko koga danas razvijamo priču već čuli – reč je o rakiji čija je svaka boca stara barem 10 godina, a sam brend čak 32. Ona je za ove tri decenije uspela da…