Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Ovog puta predstavljamo vam šest prijatelja raličitih karaktera i veština, ali uspešno okupljenih oko jedne ideje. Tim čine Milan Todorović kao izvršni direktor, zatim Darko Luković, komercijalni direktor, Stefan Stojanović zadužen za telekomunikacije i infrastrukturu, Igor Jović koji obavlja funkciju generalnog direktora, Darko Krsmanović, zadužen za funkcionisanje sajta i tehničku podršku i Boris Prpić koji se bavi razvojem softvera.

Ova šestorka je pokušala da ostane verna svojim pozicijama i funkcijama, ali se pokazalo da ovakav sistem dobija motor onda kada se svi uključe u njegovo pokretanje. Tako dolazimo do okruglog stola koji čini City Expert.

Darko Luković: Sredinom 2014. godine, kao apsolvent Matematičkog fakulteta, istraživao sam tržište u potrazi za idejom koju bih mogao da razvijem u posao. Kako sam ranije primetio da je prikaz nekretnina na portalima koji se bave njihovom prodajom i iznajmljivanjem uglavnom nepotpun, dolazim na ideju da osmislim standard koji će i zakupodavcima i zakupcima olakšati posao i uštedeti im vreme. Kada bi svaki oglas sadržao kvalitetne fotografije, mapu i snimak nekretnine, kao i apsolutno sve potrebne informacije, znali biste šta da očekujete i ne biste morali da bespotrebno obilazite gomilu stanova koji na papiru odgovaraju vašim kriterijumima, ali su uživo neočekivano drugačiji od onoga što ste zamislili. Šest meseci ranije upoznao sam Igora koji je radio na visokoj poziciji u jednoj domaćoj kompaniji i imao iza sebe nekoliko projekata. Pozvao sam ga i predstavio mu svoju ideju koju je on dopunio predlogom koji će nas u startu izdvojiti od ostalih – usluga se naplaćuje od zakupodavaca i prodavaca, dok je za potencijalne zakupce i kupce usluga besplatna. To, međutim nije bilo sve. Nismo želeli da budemo samo portal, već da pružimo vrhunsku uslugu svim korisnicima sajta. Jedan od velikih problema kod standardnog oglašavanja nekretnina putem agencije jeste nekompetentnost agenata za sve poslove koje moraju obavljati. Jednostavno, ne možete očekivati da jedan čovek bude apsolutna podrška na svim poljima koje to zahteva – od komercijale, medijskog sadržaja do komunikacije sa klijentima, koja je celodnevni posao. Tako smo rešili da formiramo timove koji će stvoriti kompletnu sliku o svakoj nekretnini: fotografisati, snimiti, pružiti pravnu podršku i komunicirati sa obe strane.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: Kako je izgledalo koncipiranje sistema u kome ćete raditi?

Igor: Darko mi se isprva obratio jer je znao da sam sklon da razmišljam „na veliko“. Tako su usledili meseci istraživanja i kreiranja koncepta, dotle da smo štopericom merili koliko svaki proces traje. Izmenili smo ih bezbroj puta, rušili pa gradili iz početka, shvativši da nam je potreban još jedan čovek koji će nam pomoći u razvoju koncepta, odabiru opreme koje ćemo koristiti i pomoći oko produkcije i tehnologije. Zato nam se vrlo brzo pridružuje Stefan. Dok smo nas trojica pripremali strategiju razvoja posla shvatili smo da to zaista može vrlo brzo da postane nešto veliko i da nam treba još ljudi. Tada nam se priključuje Milan, bez čijih organizacionih sposobnosti nikad ne bismo uspeli da ideju pretvorimo u sistem čiji će procesi raditi. U martu 2015. već krećemo sa radom, sada potpuno spremni i definisanih procesa koji nam predstoje.

Stefan: Sa ograničenim finansijskim sredstvima kojima smo raspolagali, kupovina bilo kakvog već razvijenog sistema zvučala je nemoguće. Sistem za kol centar, na primer, košta nekoliko hiljada evra i svaki bi, za našu brzinu rasta, bio preskup. U tom smislu, saradnja sa velikim kompanijama nije dolazila u obzir i zato je zamisao bila da sve radimo in house, što se fenomenalno pokazalo jer nam se pridružuje Darko Krsmanović koji počinje sa stvaranjem sajta. Kada sami gradite svoja rešenja, to vam omogućava skalabilnost i konstantan rast. Isprva je to bio kvazi CRM – sklop uvezanih tabela i formula, ali smo vrlo brzo prevazišli mogućnosti takvog rešenja. Razmišljali smo da li da pokušamo i CRM sistem da razvijamo sami, ili da pokušamo da kupimo neko gotovo rešenje. Dostupna rešenja su bila veoma skupa, a ne naročito fleksibilna. Adaptacija nekog od njih prema našim potrebama bila bi duga i skupa, a na kraju opet ne bismo dobili zaista ono što želimo. Zato nam u pomoć dolazi moj kolega s fakulteta, Boris Prpić i zajedno počinjemo da razvijamo platformu koja sadrži sve moguće informacije organizovane baš onako kako želimo. Tu su 19 hiljada kontakata, razgovora, klijenata, gledanja nekretnina, podataka o njima do integracije sa servisom slanja SMS notifikacije klijentima. A to je samo 20% onoga što nameravamo da integrišemo.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: Kažete da danas sve radite zajedno. Kako je raspodela posla izgledala na početku?

Stefan: Prvobitni plan je izgledao ovako: Darko će biti agent, ja ću fotografisati jer najviše imam iskustva u toj oblasti, Milan će biti kol centar jer je komunikativan,  Igor  je podrška i neko ko gura priču. Radićemo tako nekoliko meseci i onda početi da zapošljavamo nov kadar, po potrebi. To je trajalo čitavih sedam dana.

Igor: Kada smo još bili u fazi planiranja ja sam napravio predikciju rasta za narednih dvanaest meseci za koju je većina bila skeptična i smatrala je preambicioznom. Sajt je otvoren u aprilu, a do septembra smo već postizali ciljeve koje smo postavili sa možda 5% odstupanja gore-dole. Prvog meseca je preko našeg sajta izdato 3 nekretnine, sledećeg 23, da bi u septembru taj broj bio 110. Svako je ušao u firmu sa jasno definisanom pozicijom, ali smo vrlo brzo shvatili da to neće tako funkcionisati. Svi su doprinosili svojim idejama, sakupljali kontakte, odluke su donošene zajednički i tako smo savršeno funkcionisali. Kada su u priču ušli Darko Krsmanović, koji je osmislio sajt i postavio ga na noge i Boris, koji nas je sve zapanjio brzinom kojom ideje sprovodi u delo – bukvalno dok o njima govorimo – bilo je lakše postaviti stvari na mesto i upravljati sistemom iako je posao vrtoglavo rastao.

Darko Krsmanović: Prvih mesec dana postojala je samo jedna terenska ekipa, koja se sastoji od jedne osobe iz produkcije, koja je zadužena za fotografisanje, snimanje, uzimanje neophodnih mera i formiranje koncepta i još jedne osobe iz sektora administracije, koja proverava sve informacije, sakuplja ih, bavi se ugovorima i njihovim potpisivanjem. Na ovaj način smo u početku mogli da obradimo manje od 60 nekretnina mesečno. Kako se njhov broj neumito množio shvatili smo da moramo da povećamo broj zaposlenih. Tako smo došli do današnjih šest timova i standardizovanog sistema, što je ubrzalo proces i omogućilo nam da danas mesečno obradimo oko 500 nekretnina. Sve one moraju da ispune standarde kojih se čvrsto držimo. Nulta tolerancija na izuzetke nam je oduzela mnogo klijenata, ali smo rešili da se držimo kvaliteta usluge koja nas i izdvaja od ostalih.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: Šta je to što vas čini toliko drugačijim u odnosu na druge portale i agencije za nekretnine?

Milan: I agencije i portali imaju svoje benefite i mane. Naš cilj je bio da uzmemo najbolje od oba i podignemo ga na visok nivo. Kada se radi o portalima, korisnici uživaju veliku fleksibilnost i proces je kratak i jednostavan: izdvojite deset minuta svog vremena, postavite slike i informacije za koje mislite da su bitne i to je sve. U ovom slučaju se, međutim, događaju pehovi kao što je postavljanje fotografije biljke u ćošku, frižidera ili kade kao reprezentativne slike stana, nepotpune ili netačne informacije i slično. Pojedine agencije, s druge strane, mogu da naprave kvalitetan medijski sadržaj, ali pružaju manje fleksibilnosti. Naša ideja je bila da obema stranama – i kupcima i prodavcima – ponudimo najbolje i uštedimo im dragoceno vreme. Nudimo, dakle, veći kvalitet za manje novca. Na sajtu ne postoji nekretnina koja nije podlegla apsolutno svim proverama i standardima koje smo izgradili: verodostojne fotografije, snimak iz prvog lica nekoga ko prolazi kroz dati prostor, sve potrebne informacije, pa i količinu novca koju je potrebno izdvojiti za račune – tu je kompletan zbir troškova mesečnog života u stanu koji vas zanima. Faktički, kada jedom pogledate oglas, znate da li ispunjava vaše zahteve ili ne. To znači da, ako oglasite svoj stan na našem portalu, velike su šanse da ga izdate nekome od prvih ljudi koji ga posete. Naše statistike kažu da pet od šest gledanja rezultuje dogovorom.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

Stefan: Svaki prikaz nekretnine sadrži između 30 i 50 stavki. U njih smo uvrstili odgovore na skoro sva pitanja koja su nam korisnici ikad postavili: vrsta poda, visina plafona, mesečni troškovi, opremljenost, udaljenost od centra… i mi ne dozvoljavamo da zakupci budu u zabludi. Pri fotografisanju koristimo kvalitetnu opremu i širokougaoni objektiv za istinski doživljaj dimenzija i veličina. Tu je i video koji dočarava šetanje kroz stan i interaktivni nacrt, odnosno mapa stana koja omogućava pravi uvid u to kako stan izgleda, objektivno i transparentno.

Boris: Od konkurencije nas razlikuje i to što maksimalno koristimo tehnologiju kako bi povećali kvalitet i optimizovali poslovanje u svakom smislu. Svaki resurs se trudimo maksimalno da iskoristimo. Stefan i ja smo majstori improvizacije i veliki fanovi hacking kulture. Zašto kupiti neko gotovo rešenje ako za mnogo manje novca možemo napraviti svoje? U razvoju softvera vodim se Fejsbukovim “Move fast and break things” i  to mi je omogućilo da razvijem poslovni softver koji upravlja većim delom poslovanja za oko šest meseci. Nova verzija softvera se pušta skoro svaki dan. Jedina stvar koja ne sme da se desi jeste da dodje do greške koja bi oštetila podatke, sve ostalo je podnošljivo.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: Na koji način City Expert zarađuje?

Milan: Postoje dva modela naplate. Prvi podrazumeva besplatno oglašavanje na sajtu uz celokupnu pripremu i formiranje koncepta, kao što smo već objasnili, podršku kol centra svakog dana u nedelji od 8 do 22 sata i svu pravnu i administrativnu pomoć. Cena ovog posredovanja iznosi 49% od prve rente, što znači da zakupodavac trpi nulti rizik od troškova sve do momenta izdavanja. Drugi model podrazumeva isto što i prvi, osim što zakupac u zakupodavac stupaju direktno u kontakt, bez našeg posredništva putem telefona. U tom slučaju oglas se plaća na mesečnom nivou, s tim da je prvog meseca cena viša zbog izrade oglasa.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: S obzirom da je pristup City Experta prilično inovativan, kakve su reakcije korisnika?

Stefan: Kupci su mahom prezadovoljni. Na jednom mestu dobijate odgovore na sva pitanja, bez potrebe da ih postavite. Prodavci su nam teža tema iz jednostavnog razloga što većinu njih čini starija populacija koja daleko manje komunicira putem interneta i teško se odvikava od starih standarda na koje je naučena. Najveći izazov je objasniti im benefite koje im pruža ovakav način oglašavanja i komunikacije, zbog čega nam je kol centar ogromna stavka u poslovanju. Pokušavamo i da im skrenemo pažnju na svu pravnu, administrativnu i praktičnu pomoć koju mogu dobiti od naših savetnika i time ubrzati proces prodaje ili izdavanja. Još jedna bitna stavka jeste da ugovor koji potpisujemo sa vlasnikom nekretnine nije ekskluzivan, što znači da, ukoliko se desi da sam pronađe zakupca, nije na gubitku.

Darko: Možemo obradovati naše korisnike informacijom da smo u završnoj fazi izrade novog sajta koji će osim još modernijeg dizajna doneti i brdo novih funkcionalnosti što će našim klijentima dodatno olakšati posao u potrazi za svojim novim domom ili poslovnim prostorom. Takođe, u procesu smo tranzicije na opremu novije generacije koja će prikaze nekretnina učiniti još realnijim i verodostojnijim, a samim tim i naše korisnike zadovoljnijim.

Moritz Eis

CityExpert, foto Stefan Đaković

MF: Kako izgleda trenutni status City Expert-a i u kom pravcu nameravate da ga usmerite?

Milan: City Expert danas čini pedesetak zaposlenih. Prilično je živo jer konstantno rastemo i tim se povećava, a pošto je mlad kolektiv dobra energija je uvek oko nas.. Kada već pričamo o brojkama, na sajtu se nalazi oko 1000 nekretnina, a mesečno se izda oko 300, i to uglavnom u roku od pet do sedam dana nakon postavljanja na sajt. U to se ne ubrajaju samo stanovi, već i mnogo veće i skuplje nekretnine koje je teže izdati – poslovni prostori, hangari i lokali. Mislim da je najveća vrednost u dobrom balansu između cene i kvaliteta usluge koju korisnici dobijaju.

Darko Krsmanović: Došli smo do deset hiljada poseta sajta dnevno i do toga da nam je sistem održiv, ali bez mogućnosti da pokrijemo velika ulaganja. Međutim, finansijska pomoć je stigla do nas i pre nego što smo je potražili – dobili smo poziv investicionog fonda South Central Ventures, s kojim smo sklopili saradnju i time omogućili širenje na nova tržišta. Možemo da kažemo da je, godinu dana nakon početka, došlo vreme za to.

Posetite: CityExpert

Poslednja izmena dana 18. juna 2016. u 18:24


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…