klik za meni

Njeno veličanstvo knedla. Ko još ne voli knedle? To zaista nije težak zadatak. Ali znate da ovde nikada ne pričamo o naročito lakim zadacima. U središtu ove priče nalazi se Lana Nedeljković, žena koja je svoje vreme posvetila kancelarijskom poslu dok su joj misli bile u šarenoj zemlji stvaranja. Misao se pretočila u eksperimentisanje u kuhinji, dok nije postala dovoljno stvarna da se pretoči u ideju o sopstvenom biznisu. A onda je trogodišnje planiranje napustilo kuhinju i za samo tri meseca postalo jedno od omiljnih sastajališta beogradskih sladokusaca.

MF: Šta te je dovelo do odluke da bankarsku karijeru zameniš poslastičarstvom?

Lana: Nakon što sam završila Fakultet organizacinih nauka, sledio je višegodišnji rad u banci i sve što ide uz to, uključujući i radni dan od deset sati. Sve to vreme ja sam znala da to nije to – moja kreativnost je morala da bude negde konkretno usmerena. Mogu slobodno da kažem da imam sreće sto pored sebe imam jednako kreativnog supruga koji me podržava i koji potpuno može ispratiti i nadograditi svaku moju ideju i zamisao. Tako je to naše istraživanje i moje samoispitivanje u nekom trenutku stiglo do knedli. I to potpuno spontano, toliko smo obožavali da ih jedemo da sam ih jako često pravila i nikada nam ne bi bilo dosta.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

Vodjeni logikom da se i mnogo drugih ljudi oseća slično kada jedu knedle, rodila se ideja. Mesecima sam istraživala različite recepte koje smo zatim isprobavali kod kuće – kuvali, eksperimentisali, dodavali i oduzimali sastojke, igrali se sa merama, pokušavali da usavršimo standardne knedle sa šljivama i kajsijama. Da vas ova igra ne bi zavarala – koliko god je zabavno, jednako je i složeno pripremiti dobre knedle. To je proces koji ume da potraje ceo dan! Kada je napravljena prva savršena knedla, odlučili smo da ozbiljno zaplovimo u ovu priču.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

MF: Kako je izgledao proces koncipiranja brenda?

Lana: Kada kažem “ozbiljno”, mislim posvećeno i strastveno do krajnjih granica. Nakon sto smo napravili savrsen proizvod, želeli smo da čujemo mišljenje drugih ljudi, i saznamo više o njihovim razmilšljanjima i navikama konzumacije ove tradicionalne poslastice. Napravili smo online anketu u koju smo uključili preko 400 ljudi, pokušavajući da dođemo do svih mogućih i nemogućih informacija – Ko voli knedle? Ko je spreman da eksperimentiše? Šta još vole ljudi koji vole knedle? U kojoj se grupaciji hrane knedle nalaze – na mestu gde i prodavnice zdrave hrane? Ili pekare? Pored upitnika za javnost, ‘krišom’ smo se obratili i nutricionistima kako bismo čuli i njihovo mišljenje. Ispostavilo se da su ovi koraci bili od presudnog značaja i usmerili nas u pravom smeru.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

Onda smo prešli na osmišljavanje imena i vizuelnog identiteta. Sa željom da sve ima smisla i da bude u savršenom skladu, počeli smo da razmisljamo o imenu, za koje smo ideju dobili istražujući istoriju knedli – austrijski car Ferdinand I je bio čuven po svojoj ljubavi prema knedlama: “Ja sam car, i ja hoću svoje knedle!”. To je bio njegov prioritet i sveža knedla je morala da bude dostupna u svakom trenutku da zadovolji želju vladara. Kada smo došli do ove informacije, lako smo se poistovetili sa carom, jer kada hoćemo knedle moramo i da ih dobijemo. Dileme oko imena više nije bilo, a nakon toga smo uposlili sjajnog dizajnera koji nam je u skladu sa istraživanjem kreirao logo i tome prilagodio i pakovanja, etikete, pločice sa natpisima… Tako je nastao brend, koji danas, u ulici Gavrila Principa 58, bilo kome omogućava da se oseća kao car.

Najkomplikovanija stvar pri ulasku u proizvodnju hrane jesu zakonske regulative koje morate ispoštovati. Kada se prvi put suočite sa tim nizom pravila koje vam neretko deluju sumanuto, postane vam jasno zašto na ovom koraku mnogi odustaju. Potrebno je mnogo vremena i što više saveta od pravih ljudi koje smo mi, srećom, imali među prijateljima, da biste se uopšte upoznali sa pravilima kojima pokušavate da se povinujete. Tu se radi o sanitarijama, brojkama, tipu opreme, materijalima… Mnogim faktorima koji ti, osim vremena, uvek oduzmu više novca nego što si planirao.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

MF: Kako ste definisali same ukuse i proizvode?

Lana: Tačne recepture i ukuse koji će se naći na meniju smo znali godinu dana pre nego što smo otvorili lokal. Da bismo došli dotle, pisali smo sve ideje koje su nam pale na pamet i isprobavali ih desetinama puta dok nismo bili potpuno zadovoljni. Posvetili smo mnogo pažnje izboru namirnica, što je išlo dotle da smo pronašli i jednu divnu porodičnu proizvodnju u Vlahovu. Spakovali smo se i otišli da ispratimo ceo proces berbe i ručne pripreme džemova. Osim što smo bili prezadovoljni ukusom i kvalitetom, uspostavili smo i kvalitetnu i toplu saradnju sa ovom porodicom.Od standarda – kajsije i šljive – došli smo do knedli sa Nutelom, kokosom, malinama, pistaćima… Tu je ponešto za svačiji ukus, pa čak i za one koji preferiraju slane knedle.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

Onda smo otišli i korak dalje i prešli na proizvodnju tople čokolade. Njena posebnost se ogleda u tome što je pripremate sami – dobijate kocku od 50 grama fine belgijske čokolade, u 15 mogućih varijanti, uz šolju vrućeg mleka u kome će se čokolada rastopiti. Tako joj je produžen i rok trajanja, što je čini i sjajnim poklonom, budući da ima pun ukus i ljupko pakovanje.

Međutim, ni do čokolade nismo došli brzo. Trebali su nam meseci da samo dođemo do željenog kalupa! Nakon što smo isprobali sve kalupe koje smo uspeli da nađemo u Srbiji, bacili smo se u online kupovinu i tragali dok nismo došli do pravog. Ali pravi posao je tek sledio i naučio me koliko je obrada i proizvodnja čokolade delikatan posao. Tempiranje čokolade je nešto čemu morate da poklonite mnogo strpljenja, a u mom slučaju i nekoliko kurseva i radionica.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

MF: Šta se dogodilo kada je konačno došlo do otvaranja lokala? Koliko je stvarnost odgovarala očekivanjima?

Lana: U par navrata sam mislila da nikada nece doći do toga.. Nikako nije stizao taj trenutak u kom smo bili apsolutno spremni i zadovoljni onime što smo pripremili. Shvatili smo da nas perfekcionizam može da ide u nedogled i zakazali otvaranje za 21. novembar 2016. Taj dan je stigao i ja, najblaže rečeno, nisam imala pojma šta me je snašlo. Reakcije su prevazišle sva moja najluđa očekivanja. U planu je stajalo da ćemo zaposliti jednu ženu koja će raditi za šporetom i praviti knedle i još dvoje ljudi koji će raditi u prodaji. Prošlo je manje od 4 meseca, a već imamo sedmoro zaposlenih u prodaji i još toliko u proizvodnji! Šporet se nikada ne gasi, kako bismo uspeli da odgovorimo na potražnju. Knedle se kuvaju na pet različitih mesta i prodaju tako brzo da nam se dešava da u jednom trenutku imamo punu virtrinu, a sledećeg skoro ništa. Ali ne dajte da vas to uplaši ako svratite kod nas – već po mirisu ćete shvatiti da nove knedle stižu svakog trenutka.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

Najlepše od svega je što smo za tako kratko vreme okupili divnu ekipu ljudi koja ne samo što radi profesionalno i punom parom, već voli svoj posao i svoje kolege, što se vidi, oseća, i stvara sjajnu atmosferu za prodajnim pultom i šporetom. Zapravo nijedan zaposleni nije imao prethodnog iskustva sa knedlama, a većina članova tima nisu imali ranije ni dodirnih tačaka sa ugostiteljstvom. To su mladi ljudi, puni energije i duha, koji su se zaljubili u ovu priču i ovaj prostor, baš kao i mi. Među njima su jedan umetnički fotograf, jedan momak koji studira Bogoslovski fakultet, jedan doktorant arhitekture koji istovremeno radi kod nas i kao asistent na fakultetu. Oni se druže, puni su entuzijazma, i zaista pretvaraju ovaj posao u uživanje.

Ferdinand knedle

Ferdinand knedle, foto Stefan Đaković

MF: Posle ovako vrtoglavog početka, kuda dalje idu Ferdinad knedle?

Lana: Trenutno nam je osnovni cilj prostorno proširenje. Lokal koji imamo je zamišljen kao mesto gde dođeš, odabereš svoju knedlu (ili više njih!) i nastaviš dalje. Međutim, ljudima se prilično dopao naš prostor. Uživaju da sede kod nas, da obavezno ipak probaju još jedan ukus, da gledaju kako knedle nastaju i popiju po koju kafu ili sok od ceđenog voća. Zato se nadamo da će do kraja godine biti otvoren još jedan lokal.

Stiže nam i lepo vreme, tako da nas očekuju i knedle sa sladoledom, ali i domaći sokovi pod našim brendom. Prvenac će biti sok od ribizle i meda, bez dodatka konzervansa ili šećera. Započeli smo i pregovore sa mnogobrojnim kafićima koji žele da uvrste naše knedle u svoju ponudu, tako da ćete uskoro moći da ih probate na više različitih mesta u gradu. A onda – ne sumnjamo da ćemo, uz dobru organizaciju, ići samo uzvodno.

Kada se okrenem na sve te godine rada i planiranja, vidim da nijednog trenutka nismo pomišljali da ovo neće uspeti, da ljudi neće biti potpuno fascinirani našim knedlama. Možda je i to naša tajna i recept da jednog dana budemo prepoznati od strane potrosača kao proizvođač najkvalitetnijih knedli.

Posetite: Ferdinand knedle

Poslednja izmena dana 7. aprila 2017. u 09:58


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

20. novembra 2017.

Boya PorcelainDnevni podsetnik za uživanje

Kada nešto posvećeno tražiš, pre ili kasnije shvatićeš da ista stvar traži tebe. U životu Bojane Brkić to je bio smisao na različitim nivoima, koji se najjednostavnije oslikava željom da posao bude zadovoljstvo, nešto u šta će verovati i rado…

13. novembra 2017.

TabanicaSloboda se stiče konstantnim učenjem

Dragana Pilipović je autorka jednog malog ispunjenog sna: ona pravi obuću koja vam pruža osećaj da hodate bosonogi. Iz lične želje za ovakvim parom obuće, koji će zov prirode doneti na gradski asfalt, razvila se priča koja će jednog filologa…

6. novembra 2017.

Pina & pastelDrvena bajka za vaš mali hram

Mladi bračni par Teodora i Strahinja Grkinić su se nakon venčanja, kako to obično biva, svim snagama i kreativnošću upustili u sređivanje svog novog gnezda. Ono što nije uobičajeno u ovoj priči jeste činjenica da se ovo sređivanje okončalo originalnom…

30. oktobra 2017.

M DesignNajudobnija umetnost

Unikat, priroda, udobnost, energija – ovim rečima možemo opisati radove Milice Petrović, dizajnerke i dekoraterke enterijera. Želja za stvaranjem i ljubav prema dizajnu visokom kvalitetu života rezultirale su spontanim nastajanjem kolekcije koja, u slučaju M Design-a, znači spektar raznih komada…