Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Stara poslovica kaže: “Kad je posao prinuda, život je robija”. Za kreativce poput Aleksandra Ugrešića ostvarivanje dečačkog sna da se bavi proizvodnjom nameštaja oduvek je bilo prioritet. Čekao je, radio, borio se i na kraju pobedio. Napravio je brend Hookl und Stool i započeo proizvodnju prvoklasnog, ručno rađenog dizajnerskog nameštaja od punog drveta.

MF: Kako je počela priča zvana Hookl und Stool?

Aleksandar: Sklonost ka dizajnu nameštaja  je jednostavno unutar mene. S time se čovek ili rodi ili ne. Celog života sam potajno želeo i nadao se da ću se baviti dizajnom i proizvodnjom nameštaja. Još od srednje škole dizajn nameštaja za mene je predstavljao jedno od glavnih interesovanja. Kao klinac sam kupovao časopise o nameštaju koje sam mogao da nađem, išao na sajmove… jer tada još intenet nije postojao i dostupnost informacija bila je na vrlo niskom nivou. Proučavajući nameštaj shvatio sam da su mi uzori Skandinavci i Japanci koji su nekada proizvodili nameštaj sličan onome koji mi danas proizvodimo u Hookl und Stool, a koji karakteriše izuzetna jednostavnost, funkcionalnost i ergonomija. Dizajn je takav da sama forma, celokupno, čini lepotu komada. Svaki komad posmatran i sa lica i sa naličja mora biti podjednako lep. Dok korisnik obilazi oko komada iz svakog ugla može da otkrije neku novu igru u formi.

Okidač da krenem ka svom snu i počnem da pravim nameštaj dogodio se u mojim kasnim tridesetim godinama. Naime, sedeo sam sa društvancem u garaži, kada mi je dugar rekao da njegova prijateljica prodaje čitavu stolarsku radionicu pokojnog oca. Bilo je 11 sati uveče, ali sam je ipak odmah pozvao. Iako nisam kupio tu radionicu, to je bio trenutak kada sam prelomio da samostalno formiram svoju i počnem sa izradom nameštaja.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Kako ste došli do naziva? Šta zapravo on znači?

Aleksandar: Naziv, sam za sebe, ne znači ništa posebno. Krenuli smo sa imenom Hoklica i Stolica jer je hoklica jedan od najstarijih komada nameštaja koji je ikada napravljen – još u praistoriji. Međutim, pošto smo želeli da nastupimo na inostranom tržištu, a takav naziv je težak za izgovor strancima, napravili smo izmenu u Hookl und Stool. Danas ovo ime znači kvalitet, mnoštvo sati uloženog rada u svaki komad nameštaja, specifičan proces ručnog pravljenja nameštaja, specifičan dizajn i vrhunski kvalitet. Kod nas je karakteristično da jedan stolar pravi komad nameštaja od početne obrade drveta, pa do samog kraja kada naulji drvo na završenom proizvodu. Tako je svaki komad produkt ličnog rada majstora koji mu daje dušu, što je suština ručno pravljenog nameštaja. Bežimo od nekog združenog rada gde se svako specijalizuje za određeni deo i sve to onda počinje da poseća na serijsku proizvodnju.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Koji su najveći problemi sa kojima se srećete u proizvodnji? Mnogi preduzetnici, recimo, imaju velike muke sa nabavkom sirovina kontinurianog kvaliteta.

Aleksandar: Najveći problem nisu sirovine. Problem je čovek, odnosno zanatlije jer ih nema. Imao sam sreću da sam, na samom početku proizvodnje, upoznao čoveka koji je 40 godina u poslu sa punim drvetom. Sa njime sam, za kratko vreme, uspevao da moje crteže pretvorim u realne projekte. Veoma je bitno da postoji dobar odnos između dizajnera i onoga ko učestvuje u procesu izrade, naročito kada se radi prototipni komad nameštaja. Dobra energija i sličan vizuelni utisak o tome kako proizvod treba na kraju da izgleda su presudni za uspeh.

Ono što proizvode Hookl und Stool čini zanimljivim i drugačijim je to što, sem stolarskog, objedinjuju još niz drugih zanata poput sarača, do kojih je veoma teško doći jer ih u Srbiji ima svega par. Takođe, isti je slučaj sa vrhunskim tapetarima. Stari odlaze, a novih nema.

Kod nas je devalvirana ta zanatlijska struka, a ljudi nisu ni svesni koliko su takvi majstori zapravo traženi. Mladi se zato, uglavnom, danas orijentišu na moderna zanimanja u IT sferi, bankarstvu i sl, a nisu ni svesni da svaki zanatlija u našoj zemlji može dobro da živi od svog posla jer su potrebni i traženi.

Mislim da se svet pomalo zasitio  industrijskog dizajna i da je nastupilo vreme kada se ponovo cene artisanstvo i ručni rad koji svakom komadu nameštaja ponaosob daje jedinstvenu dušu. Iako, recimo, pet ručno rađenih stolica poređanih jedna pored druge, izgledaju praktično isto, na svakoj od ručica ponaosob se oseti razlika, oseti se da ih je izradio čovek, a ne mašina. Takve stvari se, nažalost, više cene u svetu nego li kod nas, ali se stvari menjaju.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Na startu svakog posla se uvek javlja i problem početnog kapitala. Kako ste se izborili sa time?

Aleksandar: To je ona muka “šta raditi kada se kreće iz minusa”. Ja sam, srećom, prvo godinama unazad radio na stvaranju biznisa u potpuno drugoj oblasti – farmaciji. Na taj način sam akumulirao dovoljno kapitala kako bih mogao da se bavim onim što zapravo volim – nameštajem.

Sada smo u šestoj godini poslovanja i tek sada mogu da kažem da je ovo jedan mini biznis koji je postao samoodrživ. Počeli smo da izvozimo nameštaj po celom svetu. Poslednji klijent nam je jedna galerija iz Njujorka koja je poručila neke komade nameštaja. Mišljenja sam da, šta god da neko proizvodi u Srbiji, a to se nađe u prodaji u Njujorku, ili nekoj evropskoj metropoli, taj neko je postigao ogroman uspeh. Konkurencija je ogromna, a svet je zatvoren za male zemlje poput naše. Teško je postići da te prihvate u svetu. Za to je potrebno da budeš ili mnogo drugačiji i bezobrazno dobar ili veoma jeftin. Hookl und Stool to postiže pravljenjem veoma karakterističnih i prepoznatljivih proizvoda. Ne prilagođavamo se trendovima već imamo svoju priču i radimo po svom osećaju.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Budući da je farmacija baza koja je omogućila pokretanje posla sa nameštajem, da li se može reći da je njegovo dizajniranje ili sam nameštaj koji pravite poseduje tu lekovitu notu?

Aleksandar: U narodnoj medicini danas postoji čitav pravac – dendroterapija, lečenje drvećem ili uz pomoć drveća koje pokazuju da drvo i kontakt sa njim bukvalno isceljuju dušu i telo i izvlače negativnu energiju. Kada si pored drveta koje je staro nekoliko desetina godina, oseti se ta isceljujuca energija koje drvo emituje i bukvalno čoveka vrati na “fabrička podešavanja”. Rad sa drvetom, njegova tekstura, miris koji ispušta kada ga obrađuješ i samo dizajniranje nameštaja predstavljaju, za mene, duhovni ventil. Dizajniranje i pravljenje nameštaja mi omogućava da zapravo kreiram nešto novo, što niko pre mene nije učinio, a što će usrećiti neke ljude sada, ali nadam se i za 100 godina. To je izuzetan osećaj koji me u potpunosti ispunjava i hrani dušu.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Pravite nameštaj koji ima kompleksan oblik, mnogo finih krivih linija koje nije lako preneti u stvarnost. Kako nešto što skicirate na papiru na kraju dobija svoju fizičku formu?

Aleksandar: Taj proces je nešto što sam morao da sam prođem i naučim kako se radi. Teško je baviti se dizajnom ako se ne poznaje tehnologija izrade. Papir trpi sve. Sve može da se nacrta, ali je to daleko od gotovog proizvoda. Prošli smo mnogo muka u razvoju svakog proizvoda. Razvoj traje jako dugo. Počevši od samog izbora drveta i njegove pripreme, sušenja, parenja… svaki korak mora da bude sproveden prema određenom redosledu da bi se dobio kvalitetan finalni proizvod. Odlučili smo da koristimo isključivo vrste drveta koje rastu kod nas poput oraha, bresta, jasena. Do njih dolazimo preko ljudi koji se bave organizovanim skupljanjem takvog drveta. Kako bi sve bilo kako treba, proizvodnju krećemo od prvog koraka – pripreme drveta, do obrade i kreiranja finalnog proizvoda. To se ispostavilo kao najbolji način za stvaranje zaista kvalitetnog komada nameštaja.

Na početku sam od crteža rukom, na računaru pravio 2d modele. Iz toga je nastajao 3d model od gline i drveta na kome se definiše krajnji izgled. Danas koristim  3d crtačke programe koji olakšavaju  posao.

Hookl und Stool

Hookl und Stool, Stefan Đaković

MF: Svoj plasman usmeravate primarno na inostrano tržište. Da li ste imali neke istaknute kliljente koji su vam ukazali svoje poverenje?

Aleksandar: Recimo jednu barsku stolicu smo prodali aerodromu u Dizeldorfu. Morali smo da obezbedimo sve moguće ateste i sertifikate kojima se sprečava svaka eventualnost i dokazuje nosivost, otpornost, nemogućnost prevrtanja… Svaki profesionalni kupac to zahteva kako bi bio zakonski pokriven u slučaju da neko, iz bilo kog razloga, pretprpi neku povredu u korišćenju komada nameštaja. Zato, nakon što završimo svaki komad nameštaja, ispitujemo ga u akreditovanoj laboratoriji, kako bi bio testiran i dobio atestnu dokumentaciju o bezbednosti i dugotrajnosti. Tek nakon toga proizvod može ići u prodaju.

Takođe, ponosni na saradnju sa vise arhitektonskih studia  iz Londona, Kopenhagena , Rusije. Primarno smo orijentisani na privatne ali i public projekte na kojima rade inostrani arhitektonski biroi koji među brojnom konkurencijom, biraju baš naš nameštaj kao rešenje za enterijer. To je veliki uspeh jer svaki vrhunski arhitektonski biro, na dnevnom nivou, prima desetine ponuda i kataloga. Kada se u takvim uslovima tvoj komad pokaže kao vizualno i ekonomski najbolji izbor, to je velika stvar.

Pored toga, sarađujemo sa dizajn prodavnicama namestaja u Belgiji, Holandiji, Americi i Engleskoj koji prodaju naše proizvode. Ipak, to je manji deo plasmana jer se tu prodaje po jedan predmet. Zato smo više koncentrisani na arhitektonske biroe koji nas angažuju za public projekte poput aerodroma u Dizeldorfu, koji su, zapravo, naši najbolji promoteri.

Hookl und Stool

Hookl und Stool

MF: Kako pristupate samoj promociji brenda i proizvoda? Koje su najvrednije povratne informacije koje dobijate?

Aleksandar: Napraviti ovakave proizvode je mukotrpan posao, ali prodati ih je još teže. Najvažnija stvar je, pored domaceg , pojaviti se na internacionalnim međunarodnim sajmovima nameštaja gde dolaze profi kupci. Takvi su na primer samovi u Milanu,Kelnu, Parizu… To su mesta gde dolaze isključivo profesionalni kupci i sklapaju se dogovori. Zato, kada se pojaviš tamo, moraš imati sve što i najveći brendovi – atraktivan stand, profi odradjene kataloge na više jezika, uzorke drveta, jasnu politiku cena… Pored toga, na takvim sajmovima brend mora da se pojavi makar tri puta, da bi uopšte nekome zapao za oko i ulio sigurnost potencijalnim klijentima da tvoj brend zaista ozbiljno radi.

MF: Da li u promociji brenda koristite i oglašavanje preko interneta?

Aleksandar: Naravno. Samo, nekada je to bilo jeftino i za male pare se mogla napraviti velika komercijalna aktivnost. Međutim, sada više nije tako i društvene mreže traže sve više novca da bi se brend i proizvodi pojavili publici. Koristimo i bitne arhitektonske platforme koje koriste svi ozbiljni proizvođači nameštaja i na kojima je, jednostavno, neophodno biti prisutan i graditi odnos sa kupcima.

Hookl und Stool

Hookl und Stool

MF: Kako stoje stvari sa dizajnerskim časopisima i zajednicama?

Aleksandar: Pojavili smo se u skoro svim lokalnim izdanjima svetskih časopisa iz te branše. To su bili uglavnom ne komercijalni tekstovi. Međutim, to tako funkcioniše isključivo na samom na početku poslovanja. Čim se brend iole formira , počinju da vam šalju samo komercijalne predloge. Ponude za besplatne promocije u vidu reportaža ili intervjua kratko traju i nakon toga jednostavno je potrebno plaćati promociju. Obzirom da nam je inostrano tržište primarno, tamo i usmeravamo najviše sredstva za marketing, a primarno, opet, na sajmove za koje je potrebno poprilično sredstava.

Hookl und Stool

Hookl und Stool

MF: Šta je plan za dalje?

Aleksandar: Teško je planirati mnogo unapred jer ne postoji prava linija koja kaže koliki rast možemo da očekujemo. Ono što želimo jeste osvajanje što većeg broja profesionalnih kupaca – arhitektonskih biroa i šopova koji prodaju dizajnerske stvari.

Takođe, paralelno radimo na poboljšanju organizacije posla i usavršavanju nekih detalja kod postojećih proizvoda.

Mi smo, na startu, relativno brzo “lansirali” proizvodime, kako bi smo imali solidan proizvodni portfolio i ponudu ,bez čega nije moguće nastupiti na tržištu. Trenutno imamo  63 proizvoda. Iako u crtežima imam preko 1.000 komada različitog nameštaja i dalje nastavljam da dizajniram i realizujem nove modele.

Ideja je da ako me pamet i kondicija budu služili, za života realizujem kao gotove komade bar polovinu onoga sto sam stvorio na papiru.

Posetite: Hookl und Stool



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Ivan Radojičić

Diplomirani filozof, novinar, community administrator, copywriter i instruktor na obuci za poslovnu upotrebu društvenih mreža. Svoju veštinu pisane komunikacije izbrusio je u novinarstvu, prateći unutrašnje i spoljno političke teme. Radio je u više domaćih i stranih štampanih i online medija……. Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…