Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Beograđani, koliko hotela, hostela ili apartmana možete da nabrojite u svom kraju? Zasigurno ih ima, budući da glavni grad samo na portalu Booking.com broji preko 1600 smeštajnih objekata. Paradoskalno je koliko malo znamo o njima, premda su izuzetno živi, interesantni i možda presudni za utisak koji turisti imaju o našem mentalitetu i kulturi. Shvativši da turizam u Beogradu ide uzlaznom putanjom, Milica i Dušan Vuletić su se upustili u hotelijerske vode, preuredivši jednu predratnu vilu na Zvezdari u garni hotel. Kako hotelijrestvo funkcioniše u Srbiji, saznajte u redovima pred vama.

Dušan Vuletić: Pre nego što smo došli na ideju da otvorimo hotel, moj posao je bio daleko od turizma i ugostiteljstva. Tu mislim na trgovinu na veliko i malo i, svakako, sve probleme oko naplate koji se događaju kada poslujete u Srbiji. Sinulo mi je da je put do finansijske stabilnosti moguć kroz svež  novac i tako smo počeli ozbiljno da razmišljamo o ovom poduhvatu. Istraživali smo, ispitivali strane agencije, tražili lokaciju i pokušavali da je prilagodimo zahtevima turista koji dolaze u veće gradove. Ispostavlja se da ljudima najčešće treba blizina trgovačkih ulica, direktan put ka centru grada, lak pristup autoputu, ali opet mala izmeštenost od centra kako bi se izbegle gužva i buka i kako bi se pošteno odmorili i naspavali.

I tako pre nešto više od godinu dana dolazimo do divne, stare vile u ulici Čede Mijatovića 8, u blizini Bulevara kralja Aleksandra i poznate kafane Lipov lad. Nakon iscrpnog proučavanja uslova o kategorizaciji podneli smo zahtev da naš hotel postane garni hotel sa tri zvezdice, s tim što zapravo pruža mnogo više. Vodili smo se idejom da je bolje da cena, usluga, udobnost i izgled hotela prevaziđu očekivanja turista nego da bude obrnuto.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

MF: Šta sve jedan objekat mora da ispuni da bi se vodio kao turistički? Koji su uslovi kada se radi o kategorizaciji?

Milica: Postoje tri osnovna pravilnika po zakonu o turizmu koji definišu jedan turistički objekat: pravilnik o minimalno tehnickim uslovima zatim o sanitarnoj opremljenosti i pravilnik o standardima za kategorizaciju ugostiteljskih objekata za smeštaj. Tu su naravno i bezbednost na radu, protivpožarna zaštita i drugi uslovi… u svakom slučaju, mnoštvo papira.

Sve uslove koje ispunjavate, i koji vam u početku zvuče strašno kompleksno, ispunjavate da biste došli do krajnje tačke, a to je kategorizacija. Kao što je Dušan napomenuo, naša želja je bila da se kategorizujemo kao garni hotel sa tri zvezdice. Kada kažemo „garni“, mislimo na mali hotel, koji ima preko sedam soba i služi doručak. Po pravilima kategorizacije od 3 do 4 zvezdice razlike koje postoje gosti i ne primete, ali se po proceduri broje prema raznim elementima i bodovima. Primera radi, za 4 zvezdice je neophodno ispuniti uslov da imate sopstveni automobil koji može da prevozi goste.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

Sa druge strane, sitnice koje su neophodne kao što su četkica za zube ili brijač koji čekaju gosta u kupatilu, donose bodove. Dalje razlike su veličina sobe, veličina kreveta, broj garažnih mesta itd… ali postoje pojedine tehnikalije koje je teže prevazići iz praktičnih razloga. U našem slučaju to je bila ostava za sobarice. Hotel mora da ima jednu ostavu na svakih zapocetih 30 smeštajnih jedinica ili na svakom spratu. Mi smo bili u problemu jer imamo jednu ostavu za sobarice, a dva nivoa. Posto imamo minimalni broj smeštajnih jedinica kategorizovani smo.

Međutim, sve druge pojedinosti, koje gosti primećuju su tu. Gostima se sviđa izgled svega, pa kada dođu neretko komentarišu kako hotel uživo izgleda još bolje nego na slikama. Prednost je i blizina trgovačke ulice – Bulevar kralja Aleksandra sa jedne strane, a sa druge mir i tišina obezbedjuju miran san. Porodična atmosfera, ljubaznost i želja da svakom gostu izađemo u susret doprinosi svemu tome.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

MF: Osim što vam gosti uživo pokazuju svoje oduševljenje, imate i visoku ocenu na Booking-u. Koje su to specifičnosti vašeg hotela koje su dovele do ovako lepih utisaka?

Dušan: Pored same lokacije, vodili smo računa da ugodimo svima i da napravimo toplu, domaću atmosferu. Ljudi su najčešće zahvalni zato što se osećaju kao kod kuće, zato što je osoblje ljubazno i izlazi im u susret, a primamo i dosta komplimenata na račun doručka koji služimo. Imamo u ponudi i vegetarijansku i vegansku hranu na zahtev. Nedavno smo dobili i sjajan komentar na Booking-u od gosta koji je bio oduševljen jer je odlazio rano pre nego što je otvorena kuhinja, a naša recepcija se pobrinula za njega, dok je stigao taksi, poslužili su ga kafom i spremili lunch paket. To su male stvari kojima dobijate velike poene.

Isto tako, kako su u većem broju počeli da nam pristižu gosti iz islamskih zemalja, pobrinuli smo se da ugradimo bidee u kupatila, što nas je opet postavilo ispred konkurencije koja ima slične uslove, sa ovim malim nedostatkom. Da bismo ispunili želje naših gostiju, pronašli smo i dva parking mesta sa 24-časovnim nadgledanjem na minut udaljenosti od hotela. A za goste koji koriste taksi službu, a posebno one koji taksijem dolaze sa aerodroma, imamo odličnu saradnju sa jednom kompanijom iz Berlina. Jako je važno sačuvati turiste od  nepoštenih taksista, što je najčešća žalba koju smo dobijali pre nego što smo preuzeli ovaj sistem. Putem posebnog uređaja naručujemo vožnje, a svaki gost može besplatno da preuzme aplikaciju putem koje može sam da naručuje vožnje, prati lokaciju vozila i unapred sazna okvirnu cenu vožnje.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

MF: Kakva je konkurencija u Beogradu i koliko je teško probiti se?

Dušan: Beograd je pun hotela i restorana – to je ono čega zaista ne manjka. Na Booking-u, koji je najozbiljniji sistem za rezervisanje i pretragu smeštaja, ima oko 1600 smeštajnih objekata tako da je borba za mesto velika. Potrebno je dosta vremena da ljudi dođu do vas – dokle god ste iza treće strane u rezultatima pretrage, praktično ste nevidljivi. Mi smo nakon godinu dana ušli u program prioritetnih partnera, koji nam pomaže da budemo uočljiviji potencijalnim gostima. To se postiže ispunjavanjem određenih zahteva koje Booking ima od svoje ponude – njihovi zaposleni posećuju objekte kako bi se lično uverili da je sve kao što je navedeno na sajtu. Zatim slede recenzije gostiju, koje nam izuzetno idu u prilog, budući da nam je ocena 9,2. Tu su i drugi portali, kao što je Trip Advisor, Hrs, Expedia, Ostrovok gde nas takođe možete naći.

Ali borba ne prestaje na turističkim sajtovima. Zato morate da se obratite direktno potencijalnim gostima, što je u našem slučaju bio veliki broj firmi. Iz toga je izašla i lepa saradnja sa Zvezdara Teatrom koji je je imao gostujuću predstavu sa glumcima iz Crne Gore koje su smestili kod nas. U ovim slučajevima uvek naglašavamo da imamo ograničen broj mesta, zbog čega smo morali da odbijemo par upita od većih kompanija, za koje jednostavno nije bilo dovoljno mesta.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

MF: Ko su vaši tipični gosti?

Milica: Naši gosti su pretežno stranci, a možemo da ih podelimo u tri grupe – one koji su tu iz poslovnih razloga, vikend goste koji su došli da obiđu grad i one koji su tu u tranzitu, recimo od Nemačke ka Grčkoj, koji prespavaju jednu noć da se odmore i možda provedu jedno popodne u Beogradu. Gosti dolaze iz raznih kultura i zemalja, teško je odrediti koga ima najviše. A kulturne razlike se ne ogledaju samo u ponašanju gostiju, već i u zahtevima koje imaju i to je posebno interesantno.

Dešava nam se da u isto vreme imamo goste iz Norveške i Holandije i goste iz Tunisa, u trenutku kada je u Beogradu temperatura petnaestak stepeni. Za Norvežane je to skoro pa leto, Tunižani se smrzavaju, pa tako jednu sobu grejemo a drugu hladimo… Jedan od tih Tunižana je bio vrlo simpatičan gospodin koji je došao u Srbiju na 15 dana sa misijom da se oženi, koja mu nažalost nije uspela. Gosti se razlikuju u zavisnosti odakle su i po doručku. Italijani žele uglavnom sladak doručak, recimo jedan čokoladni kroasan i kratki espreso, dok drugi žele da  probaju kompletnu nacionalnu ponudu, kajmak, sir, čvarke ili našu domaću kafu.

Mi se trudimo da svima udovoljimo, mada je istina da će se uvek naći neki neobičan novi zahtev da nas iznenenadi, kao što je bio slučaj sa jednom grupom Japanaca koji su se žalili da nam ulično osvetljenje ne radi. Naravno da je radilo i u našoj ulici i na Bulevaru i to jos u periodu Novogodišnjih praznika, ali pošto stvarno ne znam kako izgleda kod njih, možda to nije dovoljno. Ali gost je uvek u pravu.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

MF: Kako, na osnovu vašeg iskustva, funkcioniše turizam u Beogradu?

Milica: Ono što u Beogradu funkcioniše savršeno jeste hrana. Ima sjajnih restorana, ponuda je široka i raznolika, usluga odlična, a isto možemo da kažemo i o svojoj konkurenciji. Međutim, kada se radi o kulturnoj ponudi grada, situacija je potpuno drugačija. Leti upućujemo turuste na individualnu šetnju i razgledanje, ture brodom, ture autobusom sa otvorenim krovom, čak ima i tura tramvajem, ali je nažalost zimi sve to ograničeno, pošto rade od aprila do novembra. Preporučujemo gostima besplatnu aplikaciju – Belgrade Info Guide, dostupnu na google play-u i aplikaciju portala Dan u Beogradu kao način da se lakše orijentišu i odluče. Smatram da ponuda muzeja, kulturnih manifestacija i koncerata siromašna još uvek kod nas. Pošto zimi Beograd ima slabiju popunjenost potrebna je ozbiljna ponuda za turiste u tom periodu.

Garni Hotel DUM

Garni Hotel DUM, foto Stefan Đaković

Dušan:  Šta nam otežava posao – pa to su pojedini ilegalni smeštajni objekti, koji se time iz „zdrave konkurencije“ transformišu u frustraciju – njihove niže cene su samo ostatak troškova prema državi koje oni ne snose. To je sistemski problem.

S druge strane mislim da restorani u Beogradu jedino zaista odlično funkcionišu kada je turizam u pitanju. Ne bi voleli da se slika o Beogradu svede samo na izlaske, piće i hranu. Tu su mnoge druge prilike koje nisu iskorišćene, ni monetarizovane – Avala – Spomenik neznanom junaku, Jajinci, muzeji, čak i sam Kalemegdan – ne postoji sistem koja bi učinilo istorijsku ponudu atraktivnijom. To znači da bi ulaz morao da se naplaćuje, a da obilazak dobije na vrednosti tako što ćete za novac koji ste dali dobiti i vodiča koji će da vam dočara istoriju koju krije to mesto. Mada sada postoji aplikacija za mobilne telefone za razgledanje Beogradske tvrdjave dostupna na šest jezika za 26 lokacija na tvrdjavi. Tu su i lagumi Beograda, kojima se posvećuje tako malo pažnje, a koji su jedinstveni u svetu ali ipak su agencije počele da se organizuju pa postoje ture za Podzemno razgledanje Beograda.

Radujem se projektu koji treba da počne da se ostvaruje – Beograd biciklom, jer ljudi to traže .

Nadamo se da malo po malo ljudi ovo uvidjaju i da ćemo vremenski imati još bolju i raznovrsniju ponudu i da ćemo predstaviti svi zajedno Beograd u najboljem svetlu.

Posetite: Garni Hotel DUM



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…