Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Četvorica momaka iz Novog Sada su postigli ono o čemu mnogi sanjaju: da svoj hobi pretvore u uspešan biznis od kojeg žive. Green Shield danas proizvodi i prodaje srednjevekovne oklope i mačeve, koristeći tehnike stare i nekoliko stotina godina u 21. veku.

MF: Vi ste četiri momka koji su u raznim školama učili potpuno različite, a opet srodne, pretežnoinženjerske discipline. Ipak, nijedna od njih nema praktično nikakveveze sa ovim čime se bavite danas. Kako je cela priča počela?

Vuk Armacki: Sve je počelo kad smo se pre devet godina Dušan Svirčev i ja upoznali na pripremama za prijemni za arhitekturu na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu. U isto vreme smo počeli intenzivno da igramo Live Action Role Play igre, u kojima u realnom svetu igrate junake iz mitologije ili filmova. Kako smo sve više i više vremena provodili igrajući ih, poželeli smo da imamo i adekvatnu opremu koja bi nam donela više uživanja i još bolji osećaj.

Počeli smo da proučavamo razne zanate, pre svega kovački, i da kroz pokušaje i greške saznajemo šta nam je sve potrebno i kako se to sve pravi. Najviše smo saznali uz pomoć interneta, gde smo videli kako ljudi to rade u inostranstvu, i polako smo nabavljali alate i sticali iskustvo. Dakle, iz ljubavi i ličnog interesovanja smo počeli ovo kao hobi, da bi se pre dve-tri godine to pretvorilo u ozbiljan posao.

Green Shield Workshop

Green Shield Workshop, foto Stefan Đaković

MF: Gledajući unazad, koliko vremena smatrate da je potrebno da biste nešto naučili dovoljno dobro da od toga napravite posao?

Vuk: Nama lično je bilo potrebno mnogo vremena, jer su u pitanju stari zanati za koje ni ovde ni u inostranstvu više ne postoje iskusni majstori. Kada bi danas neko došao kod nas sa željom da nauči kako da pravi oklope i mačeve, to bi išlo drastično brže, ali da bi se ovladalo tehnikom neophodno je iskustvo. A iskustvo je nešto što ne možete da naučite u teoriji, već morate sami da kroz praksu prođete sve što vam je potrebno da biste bili uspešni.

Teoriju možete naučiti i za nedelju dana, ali dok ne uzmete čekić u ruke i ne pogrešite milion puta, nećete biti dovoljno dobri. Kad prvi put napraviš nešto tačno onako kako si ga zamislio, to je dokaz da si dovoljno naučio i stekao dovoljno iskustva.

Teoriju možete naučiti i za nedelju dana, ali dok ne uzmete čekić u ruke i ne pogrešite milion puta, nećete biti dovoljno dobri.

MF: Kako su ljudi uspevali da saznaju za vas, i kako je hobi polako prerastao u biznis?

Vuk: Pre svega to su ljudi sa kojima smo se mi susretali na našim LARP igrama, koji su brzo primetili da je naša oprema bolja od njihove i interesovali se kako bi mogli da nabave nešto slično. U početku su to bile male porudžbine, po niskim cenama, ali je taj novac bio presudan i omogućio nam je da polako krenemo da nabavljamo potrebne alate i da se usavršavamo, praveći sve bolje i sve više.

Green Shield Workshop

Green Shield Workshop, foto Stefan Đaković

Uz pomoć interneta smo se oglasili i dobili mušterije širom Srbije, ali nam je cilj da se što više čuje za nas na razvijenijim tržištima, na kojima se više ceni ručni rad i kvalitet, a kvalitet je nešto na čemu mi insistiramo i što nas je i dovelo do pozicije na kojoj smo sada.

Iskustvo dolazi kroz prevazilaženje prepreka

MF: Koji su bili najveći početni izazovi kada ste otvorili firmu i krenuli sa poslovanjem? Šta vam je bilo najteže da razumete i savladate, i kako ste to prevazišli?

Vuk: Na samom početku funkcionisanja firme učestvovali smo na konkursu za podsticaje kreativnim biznisima, gde smo pobedili na nacionalnom nivou i išli u Kopenhagen da učestvujemo na globalnom takmičenju, i to je bio zvanični početak našeg punog angažovanja na ovom poslu. Uspeli smo da dobijemo zvanični sertifikat Republike Srbije za stare zanate, što je nam je bilo važno zbog nekih olakšica u poslovanju, a ostale prepreke u vidu raznih dozvola i administracije vezane za izvoz i transport u inostranstvo smo rešavali jednu po jednu, uz manje ili više poteškoća.

Najviše je bilo nedoumica zbog toga što se niko drugi ne bavi ovim poslom na ovaj način. Morali smo „u hodu“ da se upoznajemo sa zakonima za koje nismo znali ni da postoje, niti smo ih očekivali, ali i to je bilo neophodno rešiti da bi biznis išao dalje.Naš sistem je očigledno nedovoljno fleksibilan da bi se prilagodio inovacijama koje nastaju svakog dana.To što smo mi uveli nove alate u jedan stari zanat je dobro za nas i naš posao, ali van toga skoro niko nije razumeo specifičnost toga čime se mi bavimo. Baš zbog toga smo na svakom koraku nailazili na prepreke, i to tamo gde ih možda u nekoj drugoj zemlji ne bismo imali.

Morali smo „u hodu“ da se upoznajemo sa zakonima za koje nismo znali ni da postoje, niti smo ih očekivali, ali i to je bilo neophodno rešiti da bi biznis išao dalje.

Green Shield Workshop

Green Shield Workshop, foto Stefan Đaković

Na primer, izvoz hladnog oružja je u mnogim zemljama rešen izuzetno jednostavno, dok je kod nas procedura komplikovana, skupa i može trajati i do nedelju dana, što direktno utiče na cenu i otežava plasman naših proizvoda na stranim tržištima. Bez obzira na to da li izvozimo jedan ili 100 proizvoda, svaki put moramo da prođemo kroz tu proceduru, što nas košta i vremena i para, a to je veliki problem za jedan mali biznis kao što je naš.

Kvalitet uvek donosi prednost

MF: Vi danas pravite oklope po uzoru na modele iz literature, pre svega epske fantastike, ali i replike istorijskih predmeta. Kakva je potražnja i šta je ono što je karakteristično za obe kategorije proizvoda?

Nenad Milić: Stranci više vole predmete sa ličnim elementima, nečim što se vezuje za njih lično, dok domaći kupci traže uglavnom modele prema istorijskim motivima, naročito iz naše istorije. Ja sam imao tu sreću da uz pomoć prijatelja iz par muzeja vidim brojne originale i da dugo skupljam informacije i stičem znanje, i tako sam postao poznat u domaćoj zajednici ljudi koji su zaljubljenici, pre svega u srednjevekovne artefakte. Kada je potrebno, mi dizajniramo originalne predmete, prema ideji ili motivu koje nam pošalje klijent, pa smotako za jednog našeg prijatelja iz SAD radili oklop prema fantazijskom motivu koji nam je on dao, a mi smo na osnovu toga uradili dizajn i oklopa i mača koji ga prati.

Green Shield Workshop

Green Shield Workshop, foto Stefan Đaković

Napravili smo i mnogo predmeta za muzeje i pozorišta, kao i neke netipične predmete, poput računarskih kućišta, koje najviše naručuju ljubitelji naučne fantastike i drugih motiva iz popularne kulture. Da bismo to sve postigli stalno se usavršavamo i usvajamo nove tehnologije, pa tako sada noževe kujemo od najmodernijih čelika koje koriste i mnoge velike svetske firme, ali možemo da kujemo i na tradicionalni način, ako neki klijent tobude zahtevao.

Jedan od proizvoda koji je doživeo pomalo i neočekivanu popularnost su srednjevekovne krigle za pivo, koje na nedeljnom nivou šaljemo u sve delove sveta, Veliku Britaniju, Nemačku, SAD, Australiju… Nemamo tačan broj, ali do sada smo za ovih par godina isporučili verovatno oko 500 komada. Jedna od najzanimljivijih narudžbina je stigla iz kompanije RiotGames, gde smo za njihove programere napravili krigle na kojima je ručka u obliku figure jednog od junaka iz njihove igre „League of Legends“.

MF: Šta biste želeli da u narednim godinama postignete sa GreenShieldWorkshopom?

Vuk: Ako zanemarimo probleme koje imamo oko izvoza, koje verujemo da ćemo rešiti uvođenjem inostranog distributera za naše proizvode, želja nam je pre svega da ste što više promovišemo. Ići ćemo na skupove na kojima ćemo predstavljati naše proizvode, ali ipak fokus promocije će biti na internetu i društvenim mrežama, jer se na njima priča o kvalitetnim proizvodima brzo širi, a mi upravo insistiramo na kvalitetu i to je ono po čemu smo prepoznati.

Posetite: Green Shield Workshop

Poslednja izmena dana 14. septembra 2015. u 16:42


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…