Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Jovana Kobald je dizajnerka koja unosi različitost u korporativna okruženja, kreirajući poslovnu odeću koja je drugačija. Zahvaljujući njenim kreacijama mnoge poslovne žene u Srbiji, a odnedavno i u Austriji, mogu da iskažu svoju kreativnost i stil na radnom mestu, uprkos strogim pravilima oblačenja.

MF: Kako je počela priča o modnom brendu JKobald?

Jovana Kobald: Počeli smo kao kreativni projekat okupljen oko našeg investitora Philippa Kobalda, u koji su bili uključeni njegovi prijatelji, većinom dizajneri i kreativci najrazličitijih tipova. Početna ideja je podrazumevala saradnju na manjim projektima, kao što su majice, ali smo brzo zaključili da tu nema previše prostora za inovacije. I tako smo došli do poslovne konfekcije kao ideje. Philipp je to podržao, poželeo je da investira u jedan ovakav projekat i tako je odlučio da ostane u Srbiji i radi zajedno sa ekipom koju je upoznao.

Tako sam i ja ušla u celu priču i krenula da dizajniram, i ubrzo smo krenuli u proizvodnju odevnih predmeta, i naravno suočili se sa raznim problemima. Svi naši potencijalni saradnici, sa kojima smo razgovarali o ovom poslu, su bili više nego predusretljivi i spremni da pomognu, ali se brzo pokazalo da njihov entuzijazam nema osnova u realnosti, pa tako često nismo mogli da dobijemo svu robu na vreme ili da nabavimo ono što nam je potrebno. Ipak, to smo nekako prevazišli, pre svega kroz saradnju sa nekim vrlo pozitivnim i kvalitetnim ljudima, kao što su ljudi iz fabrike u Užicu u kojoj smo uradili prvu našu kolekciju.

Nažalost, tržište je sa početkom ekonomske krize 2009. godine krenulo da opada, i mi više nismo mogli da radimo tako velike serije kao u prvim danima. Pojavio se i problem sa nabavkom robe i njenim cenama, tako da smo mi odlučili da se fokusiramo na izradu uzoraka i malih serija, a da masovnu proizvodnju poverimo spoljnim partnerima samo ako dođe baš do velikog skoka potražnje. I tako smo formirali našu malu proizvodnju, što je bio jedan od najboljih poteza koje smo napravili. Bilo je veoma naporno i komplikovano, i radili smo bukvalno po 16 sati dnevno, ali se sav taj trud isplatio.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

MF: Kako ste došli do ljudi koji su danas članovi vašeg malog, ali odabranog tima?

Jovana: To su uglavnom žene koje su radile u velikim državnim preduzećima, koja su odavno propala, i one su se našle u situaciji da od zanata koji vrlo dobro znaju ne mogu dovoljno da zarade, već su prinuđene da rade po krojačkim salonima ili na nekim drugim, slabo plaćenim poslovima. Prve dve gospođe do kojih sam došla tražeći ljude za našu proizvodnju su i dalje sa nama, i ja sam im veoma zahvalna na znanju koje su podelile sa mnom i pomogle mi da celu ovu priču pokrenemo i zaokružimo. U današnje vreme su ljudi koji imaju dosta znanja nepoverljivi, i ne žele da ga dele sa bilo kim, ali eto mi smo našle zajednički jezik i zato uspešno sarađujemo i inspirišemo jedni druge.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

Verni kupci kao oslonac i u teškim trenucima

MF: Kako je tekao razvoj poslovanja vašeg brenda?

Jovana: Prvu radnju smo otvorili u Beogradu 2009. godine i za oko godinu dana smo prošli sve faze, od oduševljenja do razočarenja. Imali smo probleme sa nabavkom robe, nismo mogli da održimo na okupu tim i ljude sa kojima smo radili, i zato smo se odlučili za veliku promenu. 2010. godine smo pokrenuli malu modelarnicu u kojoj smo radili uzorke, i od tada smo počeli postepeno, ali konstantno da rastemo. Vrlo brzo smo prevazišli mogućnost prvog, malog lokala koji smo imali, broj mašina je rastao, a 2012. smo počeli da otvaramo i prodajne objekte u kojima smo prikazivali i prodavali modele koje smo pravili.

Ovakav rast se održao, tako da nam je nakon otvaranja nekoliko prodavnica po manjim tržnim centrima širom Beograda i ta nova proizvodnja postala pretesna, pa smo se pre oko dve godine preselili u novi, veći prostor. Paralelno sa time smo otvorili i prvu prodavnicu u najstrožem centru Beča, što je bio veliki uspeh, ali i poseban izazov.

Od početka smo fokusirani na poslovnu konfekciju, i ciljna grupa su nam poslovne žene, ali se vremenom ispostavilo da među klijentima imamo i mnogo arhitekata, umetnika, glumaca… Ukratko, svi koji su želeli nešto malo drugačije od uobičajene konfekcije koje su mogli da pronađu po većini radnji. Jedan od najvećih problema sa kojim smo se susreli, a koji nam je u prvo vreme ograničavao rast poslovanja, bio je pronalaženje lokala u kojima bismo mogli da otvorimo naša prodajna mesta.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

I zato smo se pojavljivali na nekim mestima koja možda naši kupci ne bi očekivali, kao što je tržni centar na Banjici. Ali to im nije nimalo smetalo, i tako je broj naših kupaca rastao, a sa njima je rasla i prodaja. Međutim, vremenom se vođenje velikog broja lokala pokazalo kao preveliki izazov, i zato smo se odlučili da sve svoje snage fokusiramo na jedno mesto, i to je naša prodavnica u tržnom centru Milenijum. Naši verni kupci iz svih delova grada su nastavili dolaze kod nas, a priča o nama je nastavila da se širi i preko društvenih mreža i drugih kanala.

Philipp Kobald: Tačno u vreme kada smo počeli da zatvaramo radnje po Beogradu, iako su sve bile profitabilne, dobili smo ponudu da uđemo u jedan od velikih i popularnih tržnih centara u Beogradu, što je velika stvar za jedan mali, ali ambiciozan brend kao što je JKobald. To je za nas veoma značajno jer se borimo da postanemo ozbiljan brend na ovom tržištu, i zato tražimo i ozbiljne lokacije za naše prodavnice. Možda je odluka da zatvorimo manje lokacije bila nagla ili preuranjena, ali mi želimo da se ozbiljno posvetimo razvoju našeg posla, i zato tragamo i insistiramo samo na lokacijama koje će nam to omogućiti, koje će nam obezbediti prostor za željeni rast poslovanja.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

MF: Po čemu se vaši proizvodi razlikuju od ostalih?

Jovana: Naši modeli su poslovna konfekcija, ali pomalo pomerena u odnosu na ono što podrazumevamo pod tim terminom. Dakle, ako gledate neki naš sako ili suknju, svaki od njih će imati neki potpuno drugačiji detalj ili deo, kao što je recimo drečavo ljubičasta postava. Veliki broj žena se zainteresovao za te naše detalje i ostale neobične momente, jer jednostavno na našem tržištu nemaju dovoljno izbora, a ne žele da izgledaju isto i budu obučene isto kao i pola njihovih koleginica. Naši modeli im omogućavaju da budu primećene gde god da se pojave, jer je ta različitost nešto što nije uobičajeno kod nas.

Ja znam da većina njih ima preporuke od HR odeljenja kako da se odevaju i koja pravila moraju da poštuju, i ja se takođe trudim da ta pravila poštujem kada kreiram modele, ali se trudim i da istovremeno napravim jedinstvene modele koji pokazuju da ih osoba koja ih nosi ima stila, i da želi da bude različita. Velika većina njih nije opterećena imenima i brendovima, već imaju ideju šta žele i kako da kombinuju ono što imaju u svom ormanu, a mi im pružamo priliku da to i ostvare. Meni je drago da sam unela taj jedan kreativan momenat u njihovo svakodnevno odevanje, a i one znaju to da cene i vraćaju nam se kao stalne mušterije. I povrh svega trudimo se da cena bude prihvatljiva, jer znamo da većina njih ne može da odvoji pravo malo bogatstvo za odeću koja im je potrebna, izrađenu od prirodnih materijala, koju će koristiti na svakodnevnom nivou.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

Srbija kao pravo mesto za modni biznis

MF: Kako izgleda jedna JKobald kolekcija i po čemu se razlikuje od kolekcije iz prethodne sezone?

Jovana: Kada imate sopstvenu proizvodnju, onda možete da se fokusirate na kreiranje „savršenog ormana“, kolekcije koja će imati elemente koji će biti vanvremenski i moći da se nose danas, ali i za deset godina, i koja će sadržati sve iz jedne uobičajene garderobe moderne poslovne žene. Tokom razvoja smo uočili da žene posebno cene haljine, i spremne su da odvoje više novca za njih, iako ih ne nose toliko često, pa smo se zato usmerili ka različitim tipovima zanimljivih haljina. Naravno, tu su bile i pantalone i bluze, koje smo prilagođavali trendovima, željama kupaca, ali i mojim idejama. Tako su nastali i neki modeli koji su se održali do danas, kao recimo haljina Jana koja se provlači kroz sve kolekcije u poslednjih sedam godina.

Na ovaj način smo formirali osnovu svih kolekcija, a po završetku svake sezone ja analiziram rezultate iz prethodne, gledam šta se prodavalo, a šta nije, koje su boje bile najpopularnije, i na osnovu toga donosim odluku da li ponavljamo neke od uspešnih modela. Pored toga, posmatramo trendove za sezonu koja dolazi, i na osnovu te gomile podataka određujemo šta su nam naredni koraci. Tada vidim i koliko mogu sebi da dam slobode da napravim nešto što je potpuno van trendova, bez obzira na to da li će se ti modeli prodavati, jer mi to održava kreativni zamah i donosi svežinu u naše kolekcije. I pri svemu tome moraš da ostaneš konkurentan, sa cenom koja je dovoljno pristupačna velikom delu kupaca – sve ovo zajedno je veoma teško i komplikovano postići.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

MF: U kom trenutku ste počeli da izvozite svoje proizvode, i šta vam je to donelo?

Jovana: Našu prvu radnju u centru Beča smo otvorili u maju 2015. godine, i imali smo izuzetno velike probleme prilikom izvoza naših proizvoda. Naime, bilo je izuzetno teško, praktično nemoguće, dobiti potvrdu da je to autentični srpski proizvod. Iako je dizajniran i napravljen ovde, on je sastavljen od materijala koji je uvezen, i samim time ga propisi EU tretiraju kao proizvod koji nije iz Srbije. Na kraju smo odustali od napora da to isteramo do kraja, i zbog toga plaćamo carinu na izvoz našeg proizvoda na tržište EU, što ga automatski čini manje konkurentnim. No i pored toga smo uspešno pokrenuli prodaju u Austriji i polako gradimo bazu kupaca i ljudi kojima se dopada to što radimo.

Philipp: Posao u prodavnici u Beču tokom prvih šest meseci je krenuo vrlo dobro, bolje od naših očekivanja. Strateški smo birali lokaciju koja je poznata lokalnoj javnosti, koja se nalazi je u delu grada u koji svraća veliki broj ljudi, a trenutno se pored našeg lokala grade dva velika hotela i poslovna objekta, tako da očekujem da će u narednih dve-tri godine to biti jedno od najpopularnijih mesta u centru Beča, i da će nam to doneti uspeh kojem stremimo. Do tada, potrudili smo se koliko smo mogli da napravimo jednu od najlepših prodavnica u centru, opremili smo je jedinstvenim nameštajem i uredili tako da može da služi na čast i mnogo većim brendovima.

JKobald

JKobald, foto Stefan Đaković

Uveren sam da ćemo naći svoje mesto na tržištu Austrije, jer je u pitanju veoma razvijeno tržište sa velikim potencijalom. Ne očekujem da ćemo tamo zaraditi milione, ali svakako želimo da budemo prisutni i da nam to omogućava stabilan dalji rast. Usmerićemo napore na širenje mreže po Srbiji, ali i po zemljama u okruženju, jer želimo da izgradimo brend koji će biti prepoznat u celom regionu. Ono što je za mene bilo pravo iznenađenje, i zahvaljujući čemu je JKobald i postigao ovakav uspeh do sada, je što je Srbija idealna destinacija za razvoj modnog biznisa, jer imate puno ljudi sa znanjem i potencijalom. I kada bih nekome sada savetovao gde da pokrene svoj modni biznis, to bi sigurno bila Srbija.

Posetite: JKobald

Poslednja izmena dana 1. maja 2016. u 20:48


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…