Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Ljubav prema vizuelnim umetnostima odvela je Jovanu Kostić i Ivana Stanimirovića ka smeru 2D animacije. Danas oni predvode studio koji u Srbiji pravi kratke animirane filmove za pojedince i kompanije iz svih delova sveta.

MF: Šta je Jolene Luut i čime se vi bavite?

Ivan Stanimirović: Mi smo studio za 2D motion graphic animaciju i, jednostavno rečeno, proizvodimo crtane filmove za malo ozbiljnije namene. Naš glavni posao je proizvodnja kratkih animiranih reklamnih filmova koji se najčešće koriste za online marketing kompanija najrazličitijih tipova. Trenutno nas ima dvadesetak i do ovog broja smo stigli za oko dve i po godine razvoja poslovanja. Jovana i ja smo krenuli sami u martu 2013. godine, u jednom podrumu na Zvezdari u kojem smo živeli i radili, a trpezarijski sto nam je ujedno bio i radni sto. Imali smo i jedan računar, pa smo radili na smenu, ja sam radio dok je Jovana spavala i obrnuto, sve dok nije stigla prva veća uplata koja nam je omogućila da kupimo još jedan računar.

Ubrzo smo primetili da su vrlo popularne i tzv. whiteboard animacije, i bili smo sigurni da možemo i njih da radimo, ali nismo imali ni odgovarajuću belu tablu ni foto-aparat. I tako smo opet krenuli da štedimo i skupljamo pare, ali smo bili veoma nestrpljivi da najzad kupimo taj foto-aparat, pa su u fond za njega ušle i kovanice od 5 dinara koje smo skupljali u jednoj tegli, i tako smo ih i odneli u prodavnicu u kojoj smo ga najzad i kupili.

Jolene Luut

Jolene Luut, foto Stefan Đaković

Naredna prepreka je bila ona koju svi preduzetnici potajno priželjkuju, a to je previše posla. No, u tom trenutku nam je bilo jasno da nas dvoje to fizički jednostavno više ne možemo da izdržimo, pa smo pozvali ljude da nam pomognu. Ipak, u to vreme i dalje nismo imali konstantan dotok poslova, tako da nismo mogli da nekome ponudimo regularno radno mesto i redovnu platu, ali smo morali da nekako krenemo dalje. Uspeli smo da nađemo jednog momka koji je bio spreman da radi, ali je onda iskrsao novi problem – u tom trenutku nismo imali kompjuter za njega. No, njemu je ovaj posao bio veoma zanimljiv pa je pristao da u prvo vreme koristi svoj kompjuter, dok mu ne nabavimo drugi. I tek tada je krenuo ozbiljan rast poslovanja.

MF: Gde i kako ste nalazili prve klijente?

Ivan: Prvi klijenti su bili iz Srbije. To su bili naši poznanici kojima je trebalo nešto drugačije, uglavnom elementi za banere namenjene oglašavanju na internetu, ali je polako raslo interesovanje i za animacije koje mi sada standardno radimo, a prvu animaciju smo uradili za firmu koja se bavi PVC stolarijom. Nakon toga smo krenuli da tražimo poslove preko freelance sajtova, jer nam je to bio sledeći logičan korak. Za nas u tom trenutku niko nije znao, a daleko smo od svih tokova u SAD i Evropi.

Posle samo 24 sata nam se javio prvi zainteresovani klijent, iako smo u portfoliju imali samo jedan video. Za njega smo uradili video koji je trajao čak 7 minuta, i koji nam nije u potpunosti bio jasan, ali pošto smo od  njega dobili tekst i predloge kako on zamišlja da taj video treba da izgleda, uspeli smo da ga završimo. I onda su poslovi jednostavno krenuli da se ređaju jedan za drugim.

Jolene Luut

Jolene Luut, foto Stefan Đaković

MF: Kakva je struktura klijenata koji naručuju ovakve animacije?

Jovana: Najveći deo poslova radimo sa agencijama, koje su naši partneri, i od kojih stižu narudžbine za njihove klijente. Te agencije su uglavnom iz Evrope, a nedavno smo dobili i jednog klijenta iz SAD, koji nam pravi mali problem zbog vremenske razlike. Najmanji deo produkcije su zapravo projekti za pojedinačne klijente, jer oni najčešće zahtevaju mnogo više komunikacije sa klijentom i njegove edukacije, u slučaju da se nikada do sada nije susreo sa ovim tipom animacije, što onda zahteva i zaposlene koji bi se bavili samo komunikacijom. Prve agencije su nas pronašle preko freelance sajtova na kojima smo bili aktivni, a sada nas sve češće pronalaze preko našeg Web sajta.

MF: Koliko ste do sada uradili animacija i na koliko projekata trenutno radite?

Ivan: Na samom početku je bilo brojnih izazova. Sećam se da nas je bilo četvoro i da smo tog meseca dobili pet projekata, i bukvalno smo se hvatali za glavu kako da uspemo nas četvoro da uradimo i taj peti video. Vrlo brzo se posao ustalio, pa smo imali oko 20 projekata mesečno, to je postepeno naraslo na konstantnih 60 projekata, a trenutno radimo na oko 80 projekata na mesečnom nivou. To znači da uz prosečnu dužinu animacije od 2 minuta iz našeg studija svakog meseca izađe po jedan dugometražni animirani film. Ako na to dodamo da u svakoj animaciji imamo po 2 do 3 karaktera, koji pričaju neku priču, naši dizajneri i animatori mesečno naprave preko 200 „čikica“ koji su glavni junaci naših animacija. Gledajući od samog početka, uradili smo sigurno preko 1000 animacija, dakle kreirali smo skoro 2000 minuta animiranih video materijala i 3000 karaktera koji su njihovi glavni junaci.

Jolene Luut

Jolene Luut, foto Stefan Đaković

Želeli smo da primimo ljude koji stvarno vole ovaj posao

MF: U kom trenutku krećete sa ozbiljnijim zapošljavanjem i kako ste birali saradnike?

Jovana Kostić: To je počelo da se dešava polovinom 2014. godine. Bilo nas je petoro u tom trenutku i otvorili smo konkurs za nove ljude jer je posao narastao iznad onoga što smo mogli da postignemo. Birali smo ljude za koje smo procenili da su svesni realne situacije, barem što se tiče ovog posla, šta on sve podrazumeva i koje su njegove prednosti i mane. Ali birali smo pre svega ljude koji su stvarno želeli da to rade, koji su želeli da crtaju, da budu kreativni na taj način, ali nisu do sada uspevali da od toga i žive. Bilo nam je važno da primimo ljude koji stvarno vole ovaj posao, jer za platu mogu da idu da rade na gomili drugih mesta.

Ivan: Jedna od naših koleginica nam je nedavno ispričala kako je, sedeći u autobusu na putu ka kući posle celog radnog dana, gledala lica ljudi koji su bukvalno visili po autobusu i razmišljala je o tome šta li su oni radili ceo dan kad su tako izmoždeni, dok je ona radila posao koji voli, crtala je i ima puno energije čak i posle celog dana crtanja. I kada radimo intervjue sa novim ljudima uvek ih na samom kraju, kada već razmišljamo o tome da li je to prava osoba za nas, pitamo kada mogu da počnu da rade. Pokazalo se da su svi koji su rekli „mogu sad odmah da sednem i da crtam“ zaista i ostali sa nama, da rade i da su zadovoljni, a da su oni koji su morali da prave mentalnu pripremu da bi počeli da rade ili su imali druge planove koji su ih sprečavali da odmah počnu, jednostavno vremenom „otpali“.

Jolene Luut

Jolene Luut, foto Stefan Đaković

MF: Kakvi su profili potrebni jednoj firmi koja radi animacije?

Ivan: Produkcijski deo firme je podeljen na dva dela. Jedan deo predstavljaju animatori, i oni ne moraju nužno da znaju da crtaju, već imaju talenat i osećaj za pokret, i dobijaju gotove crteže od drugog dela, a to su kreativci koji crtaju, prave storyboarde i crtaju skice karaktera, i oni su uglavnom dizajneri i ilustratori. Naravno, pored produkcije imamo i administraciju i menadžment, koji je zadužen za komunikaciju sa klijentima. Osim ljudi koji su ovde za neke poslove, uglavnom za snimanje glasova, angažujemo spoljne saradnike uz pomoć interneta i sajtova za frilensere, kao što su nekad angažovali nas. A zahteve klijenata za poslovima u kojima nismo stručni, kao što je pravljenje sajtova, prosleđujemo dalje firmama u koje imamo poverenja, jer želimo da se fokusiramo na posao animacije.

Zanimljiva je i priča kako smo mi uopšte počeli da se bavimo ovim poslom. Ja sam završio Elektronski fakultet u Nišu, smer za multimedijalne tehnologije, i već na završnim godinama fakulteta sam krenuo da se interesujem za video produkciju. Tako sam upoznao i Jovanu, kao osobu sličnih interesovanja. Od strica sam pozajmljivao kameru sa kojom smo eksperimentisali i snimali kratke filmove, ali nam je vrlo brzo postalo jasno da je to posao koji iziskuje mnogo vremena, skupe opreme i vezan je za konkretne lokacije, koje nije uvek lako naći. Tako smo se okrenuli ka animaciji, jer smo umeli da crtamo i imali smo već neko iskustvo u pravljenju storyboardova i sklapanju priča.

Jolene Luut

Jolene Luut, foto Stefan Đaković

MF: Kakva radna atmosfera vlada u jednoj ovako kreativnoj kompaniji?

Ivan: Trudimo se da održimo više prijateljsku nego poslovnu komunikaciju, jer mislimo da je to veoma važno. I većina ljudi koja radi kod nas se i privatno druži, iako se pre toga nisu poznavali. Smatramo da je to naš veliki uspeh, jer smo uspeli da radnom atmosferom u timu stvorimo nova prijateljstva. Jednostavno, dolazak na posao nije stres za njih i mogu uvek i slobodno da razgovaraju, što je nama i cilj, jer tako razmenjuju ideje i znanje. Pored toga, seniori kod nas imaju mentorsku ulogu i obučavaju nove kolege koje obučavaju dok ne dostignu nivo na kojem mogu samostalno da rade na projektima.

Kada smo formirali prvu kancelariju, svi su nas savetovali da stolove poređamo tako da ljudi gledaju ka zidu, da „gledaju u svoj posao“ kako su nam mnogi rekli. Mi smo se protivili tome, i naš prvi radni sto je bio veliki okrugli sto na sredini sobe, za kojim je sedelo nas petoro i svi smo gledali jedni u druge i neometano komunicirali među sobom. To je kultura koju pokušavamo da održimo i danas, kada nas ima više, i da tu moju i Jovaninu energiju prenesemo na njih i da je oni prenose dalje.

Jovana: Poenta je da kada neko dođe na posao da se ne oseti da je došao u neprijateljsko okruženje gde se svi takmiče sa njim, i da se stalno porede ko je bolji, a ko je gori. Svi su srećniji kada mogu da traže pomoć od drugih i kada mogu da uče, i da rade kao tim, zajedno. Tako na primer naš glavni animator na svom radnom stolu ima puno igračaka, a to su sve pokloni koje su mu kolege kupile kad god im je nešto pomogao.

Posetite: Jolene Luut

Poslednja izmena dana 12. februara 2016. u 21:20


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…