klik za meni

U doba kada se 8 sati dnevno ispred računara maltene ne dovodi u pitanje, stvaraju se dva nova koncepta luksuza: jedan se zove „sedeti u prirodi“, drugi „isključiti misli“. Ako ste prešli tridesetu (a i ako niste) postoji zamka koju nam postavlja komformizam, koja slobodno vreme pretvara u interakciju sa sopstvenim telefonom ili, u boljem slučaju, piće sa prijateljima. Tako su dva prijatelja, Nenad Sarjanović i Dejan Popadić, odlučila da provedu popodne u pokušaju da srede prostor u kome se slobodno vreme najčešće dešava – Nenadovo dvorište. Nastala je jedna, druga, deseta saksija od kamena, kriva, nepravilna, možda i napukla, dok kreativni zanos nije uzeo maha i stvorio desetine različitih posuda koje su postale dom različitim biljkama. Nije prošlo mnogo dok saksije nisu počele da izlaze iz dvorišta, da krase tuđa, a danas krase i u Čumićevo sokače gde je prodavnica firme Kamen dizajn.

Dejan: I Nenad i ja dolazimo iz priča koje nemaju veze sa dizajnom, niti sa biljkama. Ja sam po zanimanju hemijski tehničar, dok on radi u jednoj oftalmološkoj ordinaciji. Ono što nam je zajedničko jeste slobodno vreme, koje smo provodili kao što se već i očekuje – uz društvo, piće, kafu, što se često događalo u Nenadovom dvorištu. U nekom trenutku, Nenad je rešio da malo poradi na njemu i nabavi saksije za biljke, a kako nigde nije našao ništa zanimljivo, došli smo na ideju da pokušamo da ih napravimo sami.

Posle mnogo pokušaja, došli smo do boljeg rezulata nego što smo očekivali. Prijatelji koji su svraćali kod Nenada su mahom bili oduševljeni i tražili da pravimo razne varijacije saksija za njih, što nam je dalo povoda da pomislimo da možda u ovom zadovoljstvu možemo da dođemo i do dodatne zarade. Najlepša stvar u svemu tome je što smo našli smo način da konstruktivno i nadasve kreativno iskoristimo slobodno vreme, a koje se skoro neprimetno pretvorilo u posao.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

Nenad: Kao što sam naziv brenda govori, koristimo materijal koji nam daje mnogo slobode – nema granice sa eksperimentisanjem i to čini ovu delatnost tako zanimljivom. Stvaranje ne staje čak ni kada su saksije gotove, jer sa kamena prelazimo na razne biljke, kao što su kaktusi, sukulenti i vazdušne biljke (Air plants) koje opet pružaju mogućnost za kreiranje bezbroj različitih aranžmana. Posebno zanimljiva opcija kod nas u radnji je da sami napravite svoj aranžman, pri čemu birate saksiju, biljke, kamenčiće, sve što vam padne na pamet.

Reakcija ljudi na Kamen dizajn je od samog početka bila fantastična. Ko je dobio saksiju na poklon, došao je u radnju po još. Ko nas je pronašao na internetu ili čuo za nas, oduševio se činjenicom da saksije i aranžmani uživo izgledaju još bolje nego na slikama. Od prve saksije do preseljenja iz dvorišta u lokal prošlo je dve godine, pa se tako 2016. selimo u Čumićevo sokače. Tražili smo prostor čiju cenu možemo da ispratimo, ali i dobru, centralnu lokaciju gde ljudima možemo biti usput.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

MF: Kako su izgledali prvi proizvodni procesi? Koliko je vremena potrebno za pravljenje jedne saksije?

Dejan: Proveli smo dosta vremena istraživajući materijale i eksperimentišući dok nismo pronašli pravu recepturu i odnos sastojaka. U tom procesu, na samom početku, desilo nam se i da nam čitava serija, od 500 komada saksija, popuca prilikom sušenja. To su trenuci na koje ćete naići pre ili kasnije i od velike je važnosti da ne odustanete – ako ništa drugo, naučili ste šta ne znate.

Proizvodnja traje mesec dana i tek pred kraj saznajete šta ste napravili – obradi je potreban jedan dan, a onda sledi 25-28 dana sušenja koje se odvija prirodnim putem. U test fazi se proizvodnja ni tu nije završavala, već smo izlagali saksije ekstremnim uslovima i temperaturama, ostavljajući ih i da noće u zamrzivaču kako bismo se uverili da će biti trajne, nezavisno od godišnjeg doba. Kada smo bili zadovoljni čitavom serijom, zabeležili smo uspešnu recepturu koju i danas koristimo.

Jako je važno napomenuti i da je ceo proizvodni proces ručni rad, nema mašinske obrade, a materijal je takav da ne možemo da napravimo „savršene“ komade. To daje dodatnu vrednost našim saksijama, jer je praktično svaka od njih unikat, priča za sebe.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

MF: Kada je posao postao samoodrživ i koliko vam je posvećenosti trebalo za to?

Nenad: S obzirom da je ovo dodatni posao i Dejanu i meni, od samog starta je bila ideja da ne ulazimo u velike troškove, nego da pustimo da se posao lagano razvija. S tim u vezi, posao je postao samoodrživ već posle 6 meseci. Od tog trenutka možemo da kažemo da nemamo dodatna ulaganja, a sve što zaradimo ide na nove alate, kalupe, materijale, opremu za radnju, proširenje asortimana… Povremeno ostane i nešto sa strane, što trošimo na zadovoljstva kao što su vikendi van grada, izlasci, koncerti… I premda stvarno volimo ovaj posao, i on trpi određene žrtve. Sa jedne strane su tu naši redovni poslovi, na koje trošimo standardne sate od 9 do 5, nakon čega sledi još oko 3 sata rada na ovom poslu, što mi naročito zamera moj devetogodišnji sin.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

Dejan: Pitanje je da li bismo istrajali sa ovakvim žarom da je ovo posao od koga živimo. Ipak, nadamo se da će jednog dana to biti moguće, a nakon otvaranja radnje nam se taj cilj učinio realnim. Ljudi su počeli da nas zovu da opremimo enterijere za različite događaje, firme kupuju od nas korporativne poklone, pa tako i oni koji dobiju poklon, dođu kod nas da vide šta još nudimo. Skoro smo dogovorili uređenje bašte za jedan sjajan restoran u Filmskom gradu, za koji smo uradili 10 velikih žardinjera. Jedva čekam da ih finiširamo i da vidim kako će izgledati kada se postave i zasade biljke.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

MF: S obzirom da ste već godinu dana u Ćumićevom sokačetu, kako gledate na njegovu budućnost?

Dejan: Lepo je videti da se sve više ljudi okreće dizajnu, što dolazi iz potreba ka nečemu novom, svežem i drugačijem. Pomalo postapokaliptični duh Sokačeta podseća na Berlin i činjenicu da je, kada se radi o Beogradu, potrebno malo zagrebati ispod površine da bi se došlo do skrivenog blaga. Mesto je u samom centru, a opet skriveno od gradske gungule, i često možete naleteti na neki zanimljiv događaj. Postoji nekoliko ljudi koji se svim silama trude da Čumić opstane, da ga promovišu i ulepšaju. Par puta su organizovane razne izložbene prodaje, gde je participacija za izlaganje iznosila 200-300 dinara po mestu, a sav novac je ulagan u ozelenjavanje Čumića. Priča je odlična, ali joj treba dati vremena da zaista zaživi.

Kamen dizajn

Kamen dizajn, foto Stefan Đaković

MF: Kakvi su vaši planovi za budućnost? Rekli ste da planirate proširenje asortimana?

Nenad: Trenutno u ponudi imamo činije, svećnjake i saksije različitih veličina i oblika, a sada smo u fazi razrade nekoliko modela lampi.  Eksperimentišemo i sa staklom, koje u kombinaciji sa kamenom izgleda fantastično – u istvo vreme vrlo moderno, svedeno i prirodno. Radi se na redizajnu sajta, kataloga u digitalnoj i štampanoj varijanti, specijalnim pakovanjima za poklone…

Uskoro krećemo i sa dostavom, koja će se, po ceni od 250 dinara, vršiti po celom Beogradu. Plan je da se svakog dana u ponudi nađe 5-10 aranžmana, od kojih možete da izaberete pravi za sebe. Kako se posao i interesovanje za nas širi, tako se šire i naše ideje, a sve što je suštinski potrebno za to je da učinite svoj posao zanimljivim, da se svakog dana igrate, ubeležite neku malu pobedu, i naravno, da ne odustanete pred izazovima.

Posetite: Kamen dizajn

Poslednja izmena dana 3. avgusta 2017. u 21:35


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

16. oktobra 2017.

Bowtie.atMotivacija se krije u stalnom usavršavanju

Pojava koncept radnji i otvorenih modnih bazara posledica je pojavljivanja mnoštva malih proizvođača, kojima je to idealna šansa da nađu put do publike. Među pionirima ovog novog talasa kod nas je Aleksandar Topić, grafički dizajner čija je strast stvaranje aksesoara…

9. oktobra 2017.

Kožna galanterija ErčićOstanite gladni znanja

Aleksandra i Anu Erčić je zadesila sudbina mnogih od nas – pod izgovorima kakav je, na primer, izraz „tehnološki višak“, iznenada su izgubili poslove i time primarne novčane prilive. Ovakav sled događaja je bio presudan da se dedina mašina za…

2. oktobra 2017.

Koba Yagi ToysIgračke za decu koja menjaju svet

U doba kada se postavlja mnogo pitanja standardnim načinima vaspitanja, odrastanja i školovanja dece, od prvih vakcina do zastarelog školskog programa, jedna mama po imenu Tijana Petrović je rešila da nešto i preduzme. Njena inicijativa počela je i mnogo ranije,…

25. septembra 2017.

Mesec i zecMagija na prodaju

Danas vas upoznajemo sa Teodorom Novaković, koja svoje misli i osećanja pretače u umetnost, i to uz pomoć raznovrsnih kristala. Njena umetnička karijera počela je davno, sviranjem violončela, da bi se zatim proširila na baletsku školu i konačno studije glume….