Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Sa prodorom interneta postalo je veoma lako pronaći klijente i unovčiti svoj talenat. Ali malo ko je uspeo da se istakne kvalitetom i idejama i tako osvoji poverenje klijenata i stručne javnosti kao dizajner iz Beograda Miroslav Vujović – Graforidža.

MF: Ko je zapravo Graforidža i čime se bavi?

Miroslav Vujović: Nakon što sam završio Arhitektonski fakultet u Beogradu, radio sam kao asistent-demonstrator iz četiri glavna projektantska predmeta, ali kako je plata asistenta bila manja nego plata dizajnera, još za vreme studija sam počeo da radim u jednoj štampariji. Posle toga sam radio na poziciji glavnog dizajnera u dve izdavačke kuće, a od 2009. godine ulazim u frilenserske vode, pre svega kao dizajner logoa i kreator vizuelnih identiteta. Danas imam svoju agenciju za grafički dizajn Rebrander, i od 2011. sam deo ekipe Njuz.neta, gde pišem i radim kao dizajner, a sarađujem na izradi scenarija i grafike za TV emisiju „24 minuta sa Zoranom Kesićem“.

Miroslav Vujović

Wolda Best of Nation, foto Stefan Đaković

MF: Tokom svog profesionalnog puta si osvojio brojna priznanja i imao priliku da radiš sa poznatim klijentima. Navedi nam barem neke od njih.

Miroslav: Na javnim, anonimnim konkursima za vizuelne identitete osvojio sam nekoliko prvih nagrada i u Srbiji i u inostranstvu, a 2010. sam dobio i Best of Nation, jednu od najprestižnijih nagrada u sferi vizuelnih identiteta koju dodeljuje asocijacija Wolda. Mnogi moji logoi, a mislim da ih je preko 100, objavljivani su u prestižnim časopisima iz oblasti dizajna, poput Logo Lounge, Taschen, Logo Talks, Send Points i drugim, kao i na mnogim prestižnim sajtovima koji se bave dizajnom, poput Logopond.com. Zahvaljujući tome, imao sam priliku da radim sa velikim brojem klijenata, među kojima je trebalo da bude i Novak Đoković, ali nažalost taj dogovor nije sproveden do kraja.

Logo kompanije je važan, ali biznis je na prvom mestu

MF: Kada preduzetnik razmišlja o imenu kompanije ili brenda i logotipu, šta ne sme nikako da izgubi iz vida?

Miroslav: Kada birate ime kompanije bitno je da ono bude jedinstveno, a ne generičko, kako bi firma mogla da se izdvoji u moru sličnih. Isto važi i za vizuelni identitet. No, ono što je bitnije od obe stvari je da preduzetnik ima makar jednog klijenta sa kojim može da počne da radi, dok se posao ne proširi. Možeš imati najbolje ime kompanije i najbolji logo na svetu, ali ako ona ne raste i ne napreduje, onda je besmisleno pokretati je. Pre sam za to da kompanija ima neko obično ime i loš logo, ali da radi sa 10 klijenata, nego da ima super kreativno ime, sa logoom koji je osvojio svetsku nagradu za dizajn, a da nema nijednog klijenta i da na kraju to sve propadne.

Miroslav Vujović

Taschen Logobook, foto Stefan Đaković

MF: Šta je logo za kompaniju i šta čini logo kompanije dobrim?

Miroslav: Logo je za kompaniju ono što su ime i prezime za čoveka. Dobar logo treba da ispuni samo dva uslova – da je jednostavan i da je jedinstven. Ništa više. Retko kada ijedan od ova dva uslova bude ispunjen, pa je danas teško razlikovati logoe u moru sličnih. Praćenje trendova može biti dobro samo ako se radi o usvajanju načina izrade, ne i o kopiranju koncepta.

Dobar logo treba da ispuni samo dva uslova – da je jednostavan i da je jedinstven.

Prema mom iskustvu, minimalizam je najbolji grafički izraz za dostizanje kvalitetnog vizuelnog identiteta. Mnogi klijenti deklarativno podržavaju minimalistički pristup izrade logoa, ali nemaju hrabrosti da ga prihvate na primeru svoje kompanije. Sa par linija je moguće napraviti logo koji priča pet priča, i zato cenim hrabre klijente koji prihvate najjednostavnije rešenje, jer najprostije ne mora da znači i siromašno.

MF: Kako po tvom mišljenju izgleda dobar, a kako loš logo?

Miroslav: Sa strane kvaliteta, potrebno je da logo priča priču sam za sebe. Sa tehničke strane, dobar logo treba da ispuni samo dva uslova – da mu se ne menja prepoznatljivost kada se prebaci u jednu boju, i da je urađen u vektorskom formatu kako bi se lakše skalirao i bio prepoznatljiv i kao veoma mali. Ako logo u jednoj boji ili negativu nije podjednako čitak kao i njegov original u punom koloru, to nije dobar logo.

Miroslav Vujović

Miroslav Vujović, foto Stefan Đaković

Klijent (ni)je uvek u pravu

MF: Šta jedan iskusan dizajner kao što si ti kaže: šta je posao dizajnera, a šta nije?

Miroslav: Posao dobrog i iskusnog dizajnera je da svojim autoritetom i kvalitetom rada ubedi klijenta da ga posluša oko stvari u kojima je on stručan. Posao neiskusnog dizajnera je da klima glavom i odradi sve što klijent kaže, bez obzira na pravila struke i neke osnovne estetske kriterijume. Posao lošeg dizajnera je da prihvati sve što klijent kaže, i to za male pare, čime obesmišljava prvo svoj rad, a potom i celu profesiju.

MF: Šta sadrži uobičajeni, a šta idealni zahtev klijenta?

Miroslav: Uobičajeni zahtev klijenta sadrži smernice za izradu logoa, pri čemu se često radi o previše detaljnim instrukcijama, pa dizajneru ostaje malo prostora za kreativno izražavanje. Idealni zahtev je onaj kada vam klijent da odrešene ruke i pruži vam prostor da napravite ono što ste naumili i smatrate da je najbolje rešenje za taj konkretni zadatak, ali naravno, kao i kod svih idealnih stvari, retko se sreće.

Loš dizajner prihvata sve što klijent kaže, i to za male pare, čime obesmišljava prvo svoj rad, a potom i celu profesiju.

MF: A kako bi izgledao idealni dizajner?

Miroslav: Idealni dizajner je onaj koji drži do sebe i svog stava, ali istovremeno ima i poštovanje prema klijentu. Svaka sugestija od strane klijenta treba da se razmotri, ali je takođe potrebno povući liniju preko koje se ne sme dozvoliti mešanje klijenta. Treba držati svoj stav, pa sam tako bio i u situacijama kada sam poklonio logo kojim nisam bio zadovoljan, a klijent jeste.

Pravi dizajner je onaj koji je uvek kritički nastrojen prema svom radu i koji stalno preispituje trenutni nivo svojih veština. Poželjno je pitati i kolege dizajnere za mišljenje, jer oni odlično znaju sa kakvim se izazovima svakodnevno susrećete i mogu da vam daju povratnu informaciju koja vam može pomoći u daljem poslu. Sujeta u dizajnu nije dozvoljena, kao što nije poželjna ni u životu.

Miroslav Vujović

Miroslav Vujović, foto Stefan Đaković

Zamke i zablude klijenata i dizajnera

MF: U koje zamke klijenti najčešće upadaju prilikom samostalnog osmišljavanja vizuelnog identiteta?

Miroslav: Kada klijent sam osmišljava logo svoje kompanije to se skoro po pravilu završava komplikovanim vizuelnim identitetom, kitnjastim rešenjem i „nabudženim“ dizajnom. Imao sam nedavno slučaj izrade vizuelnog identiteta za jedan sjajan projekat, u koji i sam verujem, gde je vlasnik tvrdoglavo insistirao da logo izgleda baš onako kako ga je on zamislio, do najsitnijih detalja, pa nije prihvatio nijednu od nekoliko sugestija koje sam mu dao, i to je mnogo zakomplikovalo ceo proces. Teže je usavršavati loše rešenje, nego ga saseći iz korena i uraditi nešto potpuno novo.

MF: A koje su najčešće zamke za dizajnere?

Miroslav: Dizajneri često upadaju u zamku „pokrivanja“ lošeg rešenja pričom. Kada logo razumete bez i jedne reči, on je dobar. Ako je uz logo potrebno dodati i priču da biste ga razumeli, taj logo je loš, jer on nije kućni uređaj pa da uz njega ide uputstvo za upotrebu. Danas se previše priča, a premalo osmišljava, i zato imamo malo dobrih rešenja. Na primer, nedavni redizajn brenda Airbnb je primer lošeg rešenja, čim je bilo potrebno ispričati „kilometarsku“ priču koja ga opravdava i objašnjava.

Danas se previše priča, a premalo osmišljava, i zato imamo malo dobrih rešenja.

Miroslav Vujović

Miroslav Vujović, foto Stefan Đaković

MF: Koje su najčešće zablude klijenata?

Miroslav: Najčešća zabluda klijenata je želja da logo postigne nivo kvaliteta koji je iznad kvaliteta same kompanije. Kada klijent u svojim uputstvima o izgledu logoa zahteva da on sadrži neke apstraktne karakteristike, poput pouzdanosti, pristupačnosti ili komunikativnosti, to je teško ostvariti u praksi. Kada sam u takvoj situaciji, često pitam klijenta da mi pokaže neki logo koji ispunjava navedene uslove, i on uglavnom nema odgovor.

Šta od svih tih karakteristika sadrži logotip kompanije Coca-Cola? U pitanju su samo kaligrafski ispisana slova, ali je ta kompanija jedna od najjačih na svetu. Šta ima logo McDonaldsa? Ima dva savijena pomfrita, ali zato teško da postoji neka osoba na svetu koja ih neće prepoznati i pomisliti na tu kompaniju. Znači, ono što treba da osvoji korisnike brenda kompanije je sama kompanija i kvalitet njenih usluga, a ne njen logo. On je samo lična karta, a ne i ličnost za sebe.

Ideje zahtevaju vreme

MF: Kako izgleda proces od zahteva do finalnog rešenja?

Miroslav: To zavisi od dizajnera do dizajnera, a ja najčešće volim da prvo dam mozgu zadatak, da on „skuva“ nekoliko ideja i za to je potrebno neko vreme. Onda, najčešće u trenucima kada ne radim na nekom dizajnu, ideja dolazi sama od sebe. Istraživanje konteksta koji stoji iza zadatka je u redu, ali ono mora biti sa merom, zato što postoji bojazan da se opteretite sa previše informacija.

Miroslav Vujović

Miroslav Vujović, foto Stefan Đaković

Prvo pravilo je da se logo uradi u jednoj boji. U toku procesa izrade najčešće se uradi nekoliko radnih rešenja, i klijentu se ne pokazuju ona za koja znaš da su loša, jer su velike šanse da će on izabrati baš njih. Zatim se usvojeno rešenje usavršava tako što mu se tek tada dodaje boja, nikako obratno. Tek onda se dodaje logotip, ako je u pitanju grafička forma „znak+logotip“, a ukoliko je logo sačinjen samo od slova, na logotipu se radi od samog početka.

MF: Koliko važnu ulogu u tvom kreativnom procesu igraju olovka i papir?

Miroslav: Veoma važnu. Tu najčešće nastaje rešenje koje kroz skice dobija svoj oblik, a koji je potrebno samo doraditi na kompjuteru. U mom načinu rada, ideja je 90 odsto gotovog posla, a dorada ostatak. Recimo da papir i olovka dođu kao spremanje jela, a kompjuter kao začin. S druge strane, često i tokom razvoja rešenja na kompjuteru, dizajn ode u nekom novom, boljem pravcu.

MF: Šta Miroslav Vujović radi kada ne crta logotipe i kakvi su ti planovi za budućnost?

Miroslav: Pišem za Njuz, plivam i sanjam da se jednog dana vratim svojoj velikoj ljubavi – arhitekturi. Želim da jednog dana spojim dizajn logoa i arhitekturu, pa da klijent koji voli neki brend može da naruči objekat u obliku tog logoa, gde će, kroz kompletni dizajn, detalji eksterijera i enterijera biti projektovani tako da su usko vezani za sam taj brend.

Posetite: Logo a day



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…