Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Ovo je priča o dvoje najboljih prijatelja, Kristini Jovanović i Milošu Hadži-Pavloviću. Splet prilika (i neprilika) je proširio prijateljstvo na poslovno partnerstvo, odakle se izrodio Moonlight Candles, brend sveća koje ste vrlo lako mogli da primetite sedeći u nekom beogradskom restoranu, kafiću, baru ili klubu. Kratka ali burna istorija njihovog biznisa svedoči tome da se prilike kriju iza svakog ugla – dokle god ste odvažni da ih se prihvatite i uporni da od njih nešto naučite.

Miloš: Moj radni vek je počeo kada sam imao 16 godina. Uz firmu svog oca, naučio sam mnogo o trgovini a onda počeo i samostalno da razvijam posao dok nisam došao do trgovine opremom i dekoracijom za domaćinstvo. Između ostalog, tu su se našle i sveće čije su cene u jednom trenutku toliko porasle da je uvoz prestao da bude ekonomski isplativ i ja sam se oprostio od njih. Međutim, nisam ih prežalio i godinama sam sa Kristinom kovao planove za našu proizvodnju sveća, ali su ovi planovi dugo ostali na priči.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

Kristina: Prelomni trenutak se događa kada muž i ja ostajemo bez posla, u razmaku manjem od mesec dana. To je bio jak udarac, pogotovo kada uzmemo u obzir da se ne radi samo o nama, već i o našem malom detetu, ali smo se brzo pribrali. Odlučili smo da to neće biti dan kada smo pali u očaj već dan kada smo započeli nešto novo.

Istog dana, 1. decembra 2013. godine, Miloš i ja smo seli za računar i počeli da pretražujemo internet. U tom trenutku se naše znanje o svećama svodilo na to da umemo da ih upalimo i eventualno prodamo, sa Miloševim iskustvom u prodaji. Kad smo prikupili dovoljno podataka, krećemo u nabavku. Pronašli smo jednu garažu u Zemunu koja je imala većinu potrebnih sirovina, gde smo obavili računicu koja nam se učinila povoljnom i doneli sve u moju kuhinju gde smo počeli sa kuvanjem. Nedugo zatim krenuli smo u turu po Srbiji u potrazi za dobavljačima, da bi se nešto kasnije ispostavilo da nam je najbolji i najpovoljniji dobavljač bio na samo kilometar od kuće.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

MF: Kako je izgledao put do nastanka prve sveće?

Miloš: Mislili smo da to otprilike izgleda ovako: skuvaš sastojke, rastopiš ih, sipaš u kalup i to je to. Prevarili smo se. Svaki tip sveće – ako ne i svaka pojedinačna sveća – je priča za sebe. Tehnologija izrade stajaće sveće je potpuno drugačija od, na primer, mirisne, crkvene ili sveće u čaši. Jedno smo znali – kvalitet se neće dovoditi u pitanje. Toga se držimo i danas. Krenuli smo od toga da će prva sveća koja će napustiti Kristininu kuhinju biti ona koja se nama lično dopadne, što je jedna veoma rigorozna provera kvaliteta.

Kristina: Trebalo je da prođe četiri meseca intenzivnog rada, eksperimentisanja, uspona i padova da bismo konačno bili zadovoljni. Onda smo dobili priliku da direktno testiramo svoje proizvode u različitim okruženjima – kontaktirali smo svoje poznanike i prijatelje koji rade kao menadžeri u kafićima i restoranima i ponudili sveće besplatno. Niko nije odbio ovakvu ponudu, što je nama izuzetno značilo – mogli smo da vidimo kako ljudi reaguju na njih, kako se sveće ponašaju, a i prostor da pogrešimo još koji put.

Budući da se radilo o velikim količinama i da je bilo besplatno, korisnicima nisu smetale sitne nesavršenosti. To se dogodilo u martu 2014, da bismo u aprilu već bili apsolutno zadovoljni i da bismo izdali prvu fakturu tj imali prvu prodaju.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

MF: Kako se došli do svojih mušterija?

Miloš: Ja sam iskoristio sve svoje kontakte, a zahvaljujući probnom periodu koji je koristio i nama i korisnicima stekli smo poverenje i priliku da neko sasluša šta imamo da ponudimo. Najveći uspeh je bio taj da smo doprli i do lokala koji inače nisu imali kulturu paljenja sveća. Na tom putu stoji činjenica da jednom restoranu sveća nije neophodna – na prvom mestu su, naravno, piće i hrana i trebalo bio je izazov proći kroz prvu, skeptičnu branu. Zato smo nudili gratis sveće za probni period, da bismo došli do toga da nas isti ti ljudi panično pozivaju u petak uveče jer im je ponestalo sveća.

S druge strane, s obzirom da sam se i pre nego što smo ušli u ovu priču bavio prodajom sveća, znao sam šta može da nam stane na put. Lako je nabaviti povoljne sveće u velikim količinama po hipermarketima. Zato je nama trebala prednost, neka tačka više koja će nas učiniti boljima i isplativijima. I tako smo, sa kvaliteta izrade prešli i na ozbiljan kvalitet servisa. To znači da lično donosimo isporuke u najkraćem roku. Naše mušterije znaju da ako naruče sveće danas, mi ćemo raditi bez prestanka kako bi isporuka već sutra bila na njihovim stolovima.

Zahvaljujući pametnoj odluci koju smo doneli još kada smo dizajnirali svoje prve sveće, na svaku od njih smo lepili logo, koji je ljudima svesno ili nesvesno uspeo da ostane u pamćenju. A onda je, uz pomoć interneta već lako doći do nas. Tako se glas širio a mi smo došli do prvog velikog lokala – splava Korzo. A kada dođete do jednog velikog imena, već ste uspeli – posle Korzoa sledila je Kasina, pa Butique na Trgu Republike, zatim susedni Aurelio, a onda dalje ka Skadarliji dok nismo stigli do broja od 180 kupaca, koji konstantno raste.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

MF: Kako je tekao razvoj proizvoda?

Kristina: Anketirali smo ljude, čitali, istraživali i došli do zaključka da bi za našu primarnu ciljnu grupu – hotele, restorane i kafiće – sveća u čaši bila najlogičniji izbor. Izabrali smo tri modela različitih oblika i zapremina i čašu koju je proizvodila Paraćinska fabrika stakla, pristojne cene i oblika koji je dopuštao lepo prelamanje svetlosti. Pripremanje, receptura i mali trikovi pri proizvodnji su bili najveći izazov – nije ih bilo. Ljudi koje smo uspeli da kontaktiramo nisu bili radi da dele svoje znanje, dok je internet nudio pregršt (za nas) beskorisnih saveta, budući da je predložene sastojke bilo nemoguće uvesti sa našim ulaganjima. Ali kao što smo vam već i pričali – uspeli smo, i to je uz mnogo rada išlo odlično dok se posao nije ozbiljno zahuktao. Čak ni zapošljavanje još troje ljudi nije bilo dovoljno i morali smo nešto da preduzmemo.

U istom trenutku, Paraćinska fabrika prestaje da proizvodi našu čašu. Zato otkupljujemo sve što im je preostalo – 20 hiljada komada – i smišljamo altenativni plan. Došli smo do zaključka da je verovatno vreme da se rešimo čaša jer su nam pravile dupli posao, s obzirom da je sveće trebalo isporučiti, otići ponovo po prazne čaše kada sveće izgore, očistiti, oprati čaše pa ih ponovo puniti. Znali smo da moramo da pređemo na jednokratnu ambalažu i tako dolazimo do teglica.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

Miloš: Teži deo izazova je bilo predstavljanje novih sveća starim mušterijama. Već smo ih navikli na čaše i znao sam da ovako velika promena može da predstavlja problem. Držao sam se glavnih prednosti tegli, a to je lišavanje mušterija odgovornosti – kada je sveća gotova, ne morate da skupljate čaše niti da nas zovete da dolazimo po njih, dovoljno je da ih bacite i naručite novu turu.

Isprva ova promena nije naišla na odobravanje – menadžer lokala, koja nam je među najvećim kupcima, je bio iskren sa nama i rekao da mu se ne dopada novi izgled naših sveća. Pretnja prekida saradnje sa njima je za mene bio veliki udarac i već sam bio ljut na sebe što sam pristao na zamenu čaše za teglu, kada sam na samom izlazu sreo vlasnika lokala koji me je prepoznao i u prolazu rekao: “Video sam da imate nove sveće! Odlične su!”, što nas je ohrabrilo zaista da imamo pravi proizvod.

I tako je naše rešenje urodilo plodom. Baza se i dalje širi, a sve što zaradimo ide u dalji razvoj – kupujemo samo najkvalitetniji, paraffin prehrambenog kvaliteta, nemačke boje i fitilje koji omogućavaju da sveće gore desetinama sati.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

MF: Da li vam se ukazala prilika za neku saradnju van HoReCa zajednice?

Kristina: Ja sam na samom početku ove priče odlučila da ne odbijam nijedan posao. Sve je moguće učiniti, na ovaj ili onaj način. Najluđi ugovor koji smo zaključili ponuđen nam je od strane DM marketa, koji su imali akciju podržavanja malih, lokalnih proizvodnji. Naša očekivanja su podrazumevala narudžbinu od možda četiri različite boje za distribuciju u desetak njihovih radnji, ali nisu mogla biti dalje od njihovih. Imali smo 6 dana da napravimo 9 hiljada sveća. I prihvatili smo izazov.

Okupila sam naš tim i rekla im: “U redu ljudi, idite kući, odspavajte, pozdravite se sa prijateljima i porodicom, selimo se u proizvodnju na nedelju dana.” Tako je i bilo. Miloš i ja smo doslovno spavali u magacinu, a kad kažem “spavali” mislim na tri sata sna dnevno.

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

Osim samog kuvanja i pripreme, tu je i lepljenje, pakovanje, čišćenje…ali uspeli smo. Sve je bilo perfektno i mi smi bili ponosniji nego ikad. Vrlo uskoro, naše sveće su stajale na policama 70 filijala DM marketa, što nikada ne bimo uspeli da nismo napravili tako posvećen i jak tim.

Takođe, projekat na koji smo posebno ponosni je rad na neobičnoj sveći u obliku srca i broja 50 za potrebe snimanja reklame i promotivne kampanje za 50 godina Plazme. Rok je bio veoma kratak, a zadatak je bio da se uradi nešto što je potpuno drugačije od svega što smo radili. Trebalo je na osnovu crteža oblikovati model, pa od njega napraviti kalup, zatim izliti i finalno urediti sveću za svega nekoliko sati, ali uspeli smo. Stresno, ali sjajno iskustvo!

Moonlight candles

Moonlight candles, foto Stefan Đaković

MF: Možete li da izbrojite koliko je sveća do danas napustilo proizvodnju? Kakvi su planovi za naredni period?

Miloš: Vremenom smo uspeli da uđemo u skoro sve značajnije ugostiteljske objekte u Beogradu, od Sqare Nine hotela, preko Tranzita do Kultura bara. To nam postavlja ozbiljan tempo i mesečno napravimo oko 5000 malih i 2000 velikih sveća u tegli i 800 do 1000 stajaćih a mislimo da sa još boljom organizacijom možemo i da dupliramo ovu količinu sa postojećim kapacitetima. Sada se krčkaju i nove, mirisne sveće, o kojima još učimo i prolazimo isti onaj period eksperimentisanja kroz koji smo već prošli sa svećama u čaši.

Cilj nam je da usavršimo proizvodnju dotle da u asortimanu imamo sve od sveća što vam može zatrebati, vrhunskog kvaliteta. Zato se trudimo i da edukujemo svoje kupce, pa uz sveće dostavljamo i uputstvo koje objašnjava kako i kada je najbolje korstiti sveću, kako da vam ona što duže traje i, pre svega, pokušavamo da sačuvamo sveću od tretmana koji najčešće dobija – neotpakivanje i stajanje na regalu godinama. Sveća je tu upravo da bi gorela i ne treba je štedeti na ovakav način.

Posetite: Moonlight Candles

Poslednja izmena dana 22. aprila 2017. u 00:12


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…