Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

U vreme globalne, digitalne ekonomije sve teže je pronaći i nabaviti zanimljive zanatske proizvode. Dvoje mladih dizajnera, Zlata Mrkaljević i Predrag Vidović, svoju ljubav ka grafičkom dizajnu su spojili sa biznisom na internetu, i tako je nastala mala web prodavnica predmeta koje sami izrađuju.

MF: Kako je nastao Muffin Store?

Muffin Store: Upoznali smo se na fakultetu na kojem smo zajedno studirali grafički dizajn, i po završetku studija želeli smo da pokrenemo zajednički projekat koji bi se bavio pre svega dizajnom. Tako je 2012. godine nastao Muffin Studio, koji se bavi pre svega grafičkim i web dizajnom, ali smo sticajem raznih okolnosti krenuli da se bavimo i proizvodnjom nekih zanimljivih stvari i da ih prodajemo putem interneta.

U ponudi imamo ručno izrađene notese, drvene futrole za mobilne telefone, drvene leptir-mašne i broševe, kao i najrazličitije oblike drvenih tabli za pisanje kredom. Mi ih zovemo ideaboards, ali se mogu koristiti za najrazličitije namene. Neke od naših tabli imaju i magnete, pa ih možete koristiti kao malo drugačiji podsetnik za kupovinu na vašem frižideru.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

MF: Odakle vam inspiracija za baš ove proizvode?

Muffin Store: Tokom rada na uobičajenim dizajnerskim projektima imali smo prilike da se bliže upoznamo sa procesima vezanim za sito štampu i izradu različitih promotivnih materijala, i za klijente smo razvijali nove dizajne različitih pakovanja za proizvode. Tako smo dobili priliku da radimo nešto kreativno i da otkrivamo nešto novo, a ne samo da gledamo u ekran računara. I to nas je pokrenulo u ovom smeru, da krenemo da pravimo neke samo naše stvari, sa naših 10 prstiju.

U normalnim okolnostima grafički dizajner samo pošalje dizajn elektronskim putem i često ni ne vidi krajnji rezultat svog rada u fizičkom obliku. Zato je za nas ovo bio novi izazov. Krenuli smo od predmeta na papiru, pa smo prešli i na drvo, kao veoma interesantan materijal za realizaciju kreativnih ideja. I tako su nastali prvi drveni broševi i mašne. Vremenom smo razvili i ostale predmete u našoj ponudi, osluškujući tržište, ali i isprobavajući neke naše ideje.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

MF: Koliko vam je bilo teško da savladate tehnološke procese potrebne za proizvodnju ovih predmeta?

Muffin Store: Pre svega nas je vodila radoznalost. Odlučili smo da probamo i da u hodu saznamo šta nam je sve potrebno da bismo napravili jedan notes ili jednu mašnu. I onda smo naredna dva-tri meseca učili kako se te stvari prave. Bilo je tu i specifičnih izazova, kao na primer japanski blok, kod kojeg sve mora da bude uklopljeno savršeno da bi se on otvarao i funkcionisao normalno.

I naravno, nije isto kada treba da uradite dva bloka ili njih 20. Najveći deo procesa smo otkrivali u hodu, istražujući i eksperimentišući, i slušali smo reakcije tržišta i ljudi da bismo znali u kom smeru da usmerimo dalji razvoj. Prodaja putem interneta je specifična jer ljudi vole da osete proizvod, da ga opipaju i vide kakvog je kvaliteta, i onda uspostavljanje dobrog odnosa sa kupcima zahteva mnogo više vremena i energije.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

MF: Kako i odakle nabavljate materijale za izradu svih ovih predmeta?

Muffin Store: I tu je bilo potrebno dosta istraživanja, ali i saradnje sa raznim ljudima koji su bili spremni da nam pomognu u tim ranim fazama i da nam dostave male količine različitih materijala kako bismo mi isprobali sve varijante. Na primer, nabavka materijala za drvene leptir-mašne je posebno zahtevna, jer na našem tržištu izuzetno teško naći furnir odgovarajuće debljine, slično kao i kod drvenih skinova za mobilne telefone.

Na kraju smo uspeli da nađemo dobavljače koji su spremni da specijalno za nas pripremaju materijale, ali to je proces koji je zahtevao mnogo vremena i upornosti dok nismo pronašli ono što nam odgovara u potpunosti. I nakon toga uvek ostaje problem pronalaženja dobavljača koji će to sve pripremiti na vreme i u odgovarajućem kvalitetu.

Učenje nikad ne prestaje

MF: Kojim putem ste došli do specifičnih znanja i veština koje su vam potrebne?

Muffin Store: Uglavnom istraživanjem na internetu. Na YouTubeu smo pronašli tutorijale za pravljenje notesa i vezova na njima, i trebalo nam je par meseci vežbanja da i mi naučimo da ih pravimo na pravi način. Bilo je tu dosta promašaja, ali kada jednom napravite uspešno onda ste savladali proces i lako možete da pravite više istih primeraka. Naravno, učenje se tu ne završava, jer uvek može bolje i brže.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

MF: Kako se u javnosti proširila priča o vašoj prodavnici?

Muffin Store: Prvo su nam se obraćali prijatelji, poznanici, kolege, ali se vremenom priča proširila i sve više ljudi je čulo za Muffin Store. Nismo želeli da ulažemo u reklamu, jer nismo bili sigurni u potencijale tržišta, a ni mi sami nismo mogli da odvojimo previše vremena za pravljenje samih predmeta. Važne su nam bile i povratne informacije koje smo dobili od naših prvih kupaca, jer su nam ukazivale na to šta tržište traži, koji su trendovi, i da li im se dopada ono što smo do sada napravili.

Facebook nam je bio velika „odskočna daska“ u početku, i to nam je bila osnovna linija komunikacije. Nakon toga smo napravili web sajt, a puno nam je pomoglo to što smo posmatrali iskustva drugih ljudi na domaćoj sceni koji se bave sličnim poslovima, kao što je ručna izrada nakita. Istraživali smo kako oni plasiraju svoje proizvode, kako ih promovišu, i kako su savladali prepreke na koje su nailazili.

MF: Nakon proizvodnje i prodaje sledi i dostava robe. Koliko je bilo teško savladati taj deo biznisa?

Muffin Store: Slanje proizvoda i kreiranje adekvatnog pakovanja su stvari o kojima možda na početku ne razmišljate toliko, ali vremenom i to postane problem koji morate da rešite. Potrebno je da pakovanje zaštiti vaš proizvod tako da on dođe do kupca neoštećen, ali i da cena pakovanja ne utiče značajno na krajnju cenu proizvoda. I tek onda sledi logistika vezana za slanje gotovih proizvoda. Ono što smo vremenom naučili je da na konačnu isporuku može značajno da utiče i poštovanje rokova od strane naših dobavljača.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

Sve ovo prati i administracija, kao i procesi vezani za plaćanje, koji su za nas kao kreativce posebna gnjavaža, ali se nekako snalazimo za sada. Novi izazov sa kojim se trenutno suočavamo je prodaja u inostranstvu. Na primer, zbog toga smo morali da napravimo drugačije pakovanje za naše table, koje odgovara standardima za slanje paketa u inostranstvu. Problem je i cena dostave, koja može biti veliki deo ukupne cene proizvoda koji se šalje ka dalekim zemljama, a to može učiniti naš proizvod manje konkurentnim i zanimljivim kupcima u inostranstvu.

Internet skraćuje put do kupaca

MF: Glavni kanal prodaje je vaš sajt. Koliko je angažovanja potrebno da bi se on održavao?

Muffin Store: Mi imamo tu srećnu okolnost da se i sami bavimo web dizajnom, pa smo sami napravili sopstveni sajt i umemo da ga održavamo. Pored toga, sami fotografišemo sve proizvode koje postavljamo na sajt i bavimo se internet marketingom. Da sve to nismo sami savladali, bilo bi nam mnogo teže da postavimo ceo biznis na dobre osnove. No, i pored toga smo morali da savladamo brojne izazove vezane za naplatu putem interneta i sve druge specifičnosti koji prate Web prodaju kao sistem rada.

Bavljenje ovim poslom je i dobra preporuka za naš osnovni posao, dizajn i razvoj web sajtova, ali nam je i veoma korisno to što smo razvijajući našu web prodavnicu stekli iskustvo koje sada možemo da primenimo i na projektima naših klijenata. Velika stvar za nas oboje je što nam je Muffin Store omogućio da se u našem osnovnom poslu fokusiramo na stvari koje su nam važne i vrednije projekte koji nam donose i veće zadovoljstvo.

Muffin Store

Muffin Store, foto Stefan Đaković

MF: Koliki uticaj na razvoj vašeg poslovanja su imale društvene mreže?

Muffin Store: Za nekoga ko tek kreće u biznis društvene mreže su odličan način da se uspostavi veza sa prvim mušterijama, da se bez mnogo ulaganja vremena i znanja stvari pokrenu i priča krene da se širi. Krenuli smo od Facebooka, i tu smo ostvarili odlične rezultate, a nedavno smo počeli da koristimo i Instagram i tu još uvek istražujemo mogućnosti.

Facebook nam je pomogao i da profilišemo ponudu, jer smo posetiocima naše stranice prikazivali različite modele i oblike naših tabli, i onda posmatrali reakcije i pratili pitanja, što nam je pomoglo da lansiramo i nove proizvode i nove oblike i ispratimo zahteve kupaca. Tako smo od samo par oblika crnih tabli za pisanje kredom došli do toga da se one mogu naručiti u praktično bilo kom obliku i u preko 2000 nijansi boja.

MF: Za koji proizvod očekujete da će biti sledeći hit u Muffin Storeu?

Muffin Store: Verujemo da će se posao oko tabli razvijati u novim smerovima. Primećujemo da se sve više ljudi javlja sa novim zahtevima, predlozima za nove oblike i materijale, i mi ćemo se potruditi da ispitamo sve mogućnosti. Počeli smo od crnih tabli, sada ih imamo u raznim bojama, neke od njih su i magneti, tako da verujemo da ta linija proizvoda ima dosta potencijala za dalji razvoj.

Posetite: Store.Muffin.rs



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…