Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Ovo neće biti prvi put da čitate o domaćim preduzetnicima koji su svoj posao započeli kako bi u Srbiji stvorili nešto drugačije, što nisu mogli da pronađu na lokalnom tržištu. Ova priča se, međutim, ne završava u okvirima naše zemlje. Majice brenda Over, koji je uz pomoć Željka Gudelja i Siniše Komlenića osnovao Marko Purać, danas se izvoze širom sveta, a neke od njih nose i Apple-ovi dizajneri.

Marko: Daleko pre stečenog zvanja grafičkog dizajnera i ilustratora, interesovao sam se za majice sa printom i tu generalnu korelaciju između umetnosti i mode i načina na koji određena ideja ili poruka može da se ispriča i plasira. Kako sam polako ulazio u svet dizajna, došla je i ta veza sa printom, i momenat gde je realizacija jednog kompletnog, nosivog proizvoda bila izvodljiva, pa je tako sve nekako i krenulo. Majice koji sam planirao da napravim su kružile mejlom koji je poslat na svega 15-ak adresa, i tako su nastale prve mikro serije iz kojih je mnogo kasnije u 2012. godini iznikao i Over.

Te godine sam uz pomoć drugara napravio i prvi sajt i osmislio set muških i ženskih majica koje su se sastojale od 6 različitih ilustracija, sto je činilo i prvu javno dostupnu Over kolekciju. Ljudima se generalno dopao koncept novog brenda, počeli su da dele njegovu priču, da ga preporučuju, i ubrzo je cela priča dobila mnogo ozbiljniju notu.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

Ipak, u tom periodu sam bio previše zaokupljen svojim redovnim poslom senior dizajnera da bih tome posvetio dovoljno pažnje. Nakon određenog perioda prevrtanja svih mogućih scenarija u glavi, došao je trenutak kada sam shvatio da ukoliko zaista želim da nečemu budem posvećen, onda to jeste upravo priča koju sam započeo, i da će mi na kraju krajeva kad-tad biti žao ako ne probam da je realizujem. Siniša i Željko su bili tu, i oberučke prihvatili moj predlog da projekat podignemo na novi nivo, nakon čega ulažemo sve svoje snage da ovaj projekat oživi „na veliko“: oko pola godine smo radili na prvoj većoj kolekciji, da bi u junu 2014. godine predstavili novi sajt i novu kolekciju koja je po prvi put bila dostupna širom sveta.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

MF: Šta čini Over majice tako karakterističnim?

Marko: Rekao bih da je to donekle lični stil i orijentisanost na originalnu ilustraciju, koje smo forsirali od samog početka. Motivi koji odlikuju svu našu odeću su ujedno i catch i selling point i toga se za sada i dalje držimo. Pored toga što vodimo računa o samom odevnom komadu, veliki značaj pridajemo i propratnim elementima poput etikete i pakovanja, trudeći se da čitav ovaj komplet bude kompaktno objedinjena celina.

Kada se radi o samoj ilustraciji, postoji ideja da je postepeno stavimo u drugi plan, iako je do sad ona dominantan deo onoga što čini Over. Plan je da se više posvetimo kroju, kao i kompletnom outfit-u, odnosno odevnoj kombinaciji, ipak pokušavajući da ostanemo verni stilu koji smo postavili na noge i pomoću kog smo dogurali do ove tačke. Ljudi se donekle vezuju za motive i to je verovatno ono što nas je na prvu loptu učinilo dopadljivim i prepoznatljivim.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

MF: Dolazimo do ključnog momenta – kako se Over, za razliku od većine lokalnih brendova, probio na strano tržište?

Siniša: To je nešto što smo imali u planu od samog početka. Nije prošlo mnogo vremena dok nismo počeli da šaljemo svoje proizvode preko granica Srbije, i to sve bez mnogo ulaganja u marketing. Ovaj segment našeg uspeha verovatno možemo pripisati samoj ciljnoj grupi, što su uglavnom dizajneri poput nas.

Bili smo oduševljeni kada smo shvatili da je jedna od porudžbina stigla iz same zgrade Apple-a, što je neverovatno priznanje za jednog dizajnera od ljudi koji rade u kompaniji čiji je vizuelni identitet besprekoran. Tu su i mnoge egzotične lokacije, poput Meksika, Brazila, Australije, Indije… gotovo da ne postoji zemlja u koju nismo slali pakete. Bez obzira na to što je u marketing tako malo ulagano, imali smo tu sreću da smo se mnogo puta našli na sajtovima koji, u vidu galerija, predstavljaju internacionalne „sajtove dana“ ili „sajtove meseca“, među kojima smo često bili i mi.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

Sa druge strane, baš poput nas, ovakve galerije posećuju mladi dizajneri širom sveta u potrazi za inspiracijom – i tako dolaze do nas. Ulažemo, naravno i u društvene mreže, i to pre svega Facebook i Instagram, za koji smatram da je najbolji izbor kada je reč o odevnom brendu, a tu je i newsletter koji redovno šaljemo i domaćim i stranim mušterijama.

Trudimo se da steknemo nove, ali se obraćamo i starim kupcima, tako što radimo retargeting na Facebook-u i podsećamo već stečene fanove na nove kolekcije i sam brend. Pored svega toga, domaće tržište nam je i dalje prvo i osnovno – konkurencija je mala, lako je obratiti se publici, a do nas se lako dolazi.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

MF: Šta sve podrazumeva rad na jednoj kolekciji?

Marko: To je stvar koju, zapravo, nikada nismo potpuno i strogo definisali. Naravno, postoje određeni koraci, pa tako svemu prethode odluke o vrstama i količinama proizvoda kako bismo se uklopili u budžet, razmatraju se materijali i ujedno se radi i dizajn. Nakon tih inicijalnih faza kreće nabavka, a potom i proizvodnja, odnosno krojenje i štampa.

Kako nikada nismo znali šta nas očekuje i kakve će biti prilike što se tiče proizvodnje i nabavke materijala, nikada nismo došli do odgovarajućeg šablona koji bismo mogli da sledimo. Iz tog razloga tradicionalne kolekcije koje se vezuju za godišnja doba ili modne prilike još uvek nisu deo Over Clothing-a, međutim to je nešto što je na spisku ideja koje ćemo implementirati u budućnosti.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

Planirali smo da ove godine zaista uđemo ozbiljnije u organizaciju budućih kolekcija, ali uvek postoji nešto što onemogućava standardizaciju – pre svega, proces proizvodnje nije centralizovan, već se odvija uporedo na više lokacija širom Srbije. Dešava se da naručena roba kasni, ili da jednostavno nije odgovarajuća… sve su to prepreke koje moramo prevazići kako bismo Over ipak stavili u određeni okvir i izbegli kašnjenje kolekcija.

Željko: I pored toga, kolekcije su bivale sve veće i veće, kako smo i mi sami rasli. Početkom ove godine smo prešli hiljaditu porudžbinu, a proizveli smo na hiljade proizvoda. Bilo je ukupno tri velike kolekcije, među kojima su se, osim majica, našle i košulje, duksevi, kape i čarape.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

MF: Osim procesa proizvodnje, koji su još izazovi sa kojima ste se susretali radeći na razvoju Over-a?

Željko: Najveći problem je, bez sumnje, slanje proizvoda u inostranstvo. Sređivanje papira tako da slanje bude isplativo za nas je bio veliki izazov. Isprva smo sarađivali sa poštom, što je daleko skuplje i teže ukoliko robu šaljete kao firma, umesto kao fizičko lice.

Primera radi, troškovi špedicije za isporuku majice koja košta 1900 dinara su 3000 dinara. Zato smo kontaktirali carinu, koja nam je pomogla informacijom da korišćenje usluga poštinog špeditera uopšte nije neophodno i da nam se može više isplatiti da potražimo sopstvenog. To smo i uradili, i time mnogo smanjili troškove slanja – naš špediter je ponudio maksimalno korektnu cenu, a zauzvrat od nas imao osiguran veliki broj isporuka mesečno, tako da su obe strane bile na dobitku. Nedugo zatim je i pošta uvela uslugu „Post Export“, te smo se našli u situaciji da možemo da biramo, u zavisnosti od veličine paketa.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

Marko: Na drugom mestu, problem sa kojim se suočavamo jeste nabavka sirovina. Kao mali preduzetnici, retko možemo da odgovorimo na zahteve dobavljača kao što je, na primer, traženi minimum od sto kilograma materijala jedne boje i vrste, što je previše za bilo koji materijal koji nije klasičan pamuk crne ili bele boje, sa kojim najviše i radimo. Primera radi, od jedne bale pamuka od 100 kg se može napraviti više od 500 majica, što je za naše kapacitete previše, naročito ako uzmemo u obzir da smo u tom slučaju uslovljeni da u magacinu imamo 500 majica jedne boje. Događa se i to da dobavljači nisu konzistentni, pa tako dobijemo drugačiji kvalitet, gramažu ili nijansu u odnosu na tražene, i to baš onda kada nam je pravi materijal preko potreban.

U isti koš ulazi, dakle, kontrola kvaliteta, koju sada činimo nas trojica, te se nadamo da ćemo uskoro moći da podelimo sve ove procese na sektore i tako uspostavimo bolju organizaciju, pa i sebi obezbedimo manje stresa i više vremena.

Over Clothing

Over Clothing, foto Stefan Đaković

MF: Koji su vaši naredni koraci? Na čemu će Over raditi u narednom periodu?

Siniša: Prelazak na proizvodnju novih proizvoda i povećanje ponude je logičan sledeći korak, a ono što je izvesno jeste da uskoro pokrećemo našu proizvodnju. Imamo svoje mašine, zaposlili smo modelara koji dizajnira krojeve, a uskoro i krojače koji će šiti naše proizvode.

Željko: Želimo sebi da priuštimo nezavisnost – da možemo da uradimo šta god poželimo, ovde i sada. To, međutim, podrazumeva rad korak po korak, jer organski rast podrazumeva rast svih sektora u isto vreme. Ne vredi ulagati u marketing ako ne ulažemo u proizvode i obrnuto, a mi želimo da rastemo prirodno i skladno.

Posetite: OVER

Poslednja izmena dana 23. jula 2016. u 20:09


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…