Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Klasična znanja i veštine i dalje imaju svoju vrednost, ali u doba interneta neke nove veštine su postale ključne za poslovni uspeh. Jedna od njih je i optimizacija web sajtova za pretraživače, poznatija kao SEO, a zahvaljujući znanju koje je na nivou najvećih svetskih stručnjaka ekipa mladih profesionalaca je iz Novog Sada uspela da unapredi posao klijenata sa svih kontinenata.

MF: SEO, PPC, CM, sve su to skraćenice koje su se pojavile u poslednjih par godina, a kompanija Four Dots se bavi upravo njima. Šta to sve tačno znači?

Radomir Basta: Kada me pitaju šta radim, ja ponekad volim da kažem da sam „mladi preduzetnik koji je u ovo smutno SEO vreme krenuo u herojsku borbu protiv vetrenjača“, ali kad zanemarimo šalu i ozbiljno posmatramo stvari, ja sam na čelu tima osnovanog sa ciljem da pomogne lokalnim i globalnim kompanijama svih veličina u savlađivanju prepreka u digitalnom marketingu. Danas je za uspeh na tržištu kvalitetno prisustvo na internetu veoma važno, ako ne i presudno, a svedoci smo da mali broj firmi tom problemu pridaje dovoljno značaja i tako gubi brojne poslovne prilike.

Zato sam sa još troje vrhunskih eksperata iz ove industrije osnovao Four Dots, marketinšku agenciju sa sedištem u Novom Sadu, koja trenutno zapošljava 39 stručnjaka iz oblasti SEO, PPC i content marketinga i konstantno širi svoje kapacitete i broj klijenata. Mi brinemo o kompletnom nastupu naših klijenata na internetu, a uska specijalnost nam je upravo optimizacija za pretraživače iliti SEO.

Four Dots

Four Dots

MF: Šta to znači u praksi, i zašto je SEO važan za vlasnike sajtova i kompanija?

Radomir: Optimizacija sajtova za pretraživače je grana digitalnog marketinga koja se bavi unapređenjem web sajtova kako bi bili što saglasniji preporukama koje daje najpopularniji pretraživač na svetu, Google. U digitalnoj ekonomiji pojavljivanje vašeg sajta na pravom mestu u rezultatima Google pretrage, poznatijim kao SERP, može biti ključno za uspeh ili propast vašeg biznisa. Zato kompanije na razvijenim tržištima i pridaju toliko značaja optimizaciji za pretraživače.

Istraživanja pokazuju da najveći broj kupaca proverava i upoređuje cene, čita recenzije i informiše se o proizvodima na internetu pre nego što odu u fizičku prodavnicu. Ukoliko nemate optimizovan web sajt, ali i kompletno prisustvo kompanije na internetu, vaši potencijalni kupci odlaze konkurenciji, a vi gubite tržišnu trku. U vreme kada su vam konkurencija firme iz bilo koje zemlje na svetu, čak i nijansa u pozicioniranju na internetu može biti presudna za tržišni uspeh proizvoda ili usluge koju nudite. I zato je SEO bitan, jer predstavlja jedan od najefikasnijih marketinških alata današnjice.

Sadržaj (ni)je kralj?

MF: Kako se optimizacija za pretraživače menjala tokom prethodnih deset godina, i gde smo sada?

Radomir: SEO je verovatno najaktivnija i najagresivnija industrija u oblasti marketinga. U poslednjih desetak godina SEO je evoluirao, od običnog uređivanja meta tagova i ključnih reči koje se postavljaju na web sajt, pa do stalno aktivne borbe sa preko stotinu ranking faktora od kojih svaki ima svoju vrednost u Googleovom algoritmu pretrage i utiče na vaš položaj u rezultatima pretraživanja.

U današnje vreme SEO je postao simbioza optimizacije za pretraživače i content marketinga. Cela ideja je konstantno podizati autoritet sajta i kroz pravljenje kvalitetnih linkova i kroz proizvodnju kvalitetnog sadržaja usmerenog ka vašim posetiocima i potencijalnim mušterijama. Dobar sadržaj neretko donosi i dobre rezultate zahvaljujući linkovima koji dolaze organskim putem, a može doneti i brojna deljenja na društvenim mrežama, što posledično diže i autoritet samog domena i sajta.

MF: Koje su univerzalne SEO istine, koje se nisu, i verovatno se neće menjati? Da li je sadržaj i dalje kralj?

Radomir: Po mom skromnom mišljenju „Sadržaj je kralj“ je omiljena izreka ljudi koji ne umeju da naprave kvalitetne linkove i uklope ih u celokupnu digitalnu strategiju. Sadržaj sam po sebi nije kralj, niti su to linkovi, ali kada bih morao da biram, pre bih budžet usmerio ka link buildingu nego u besomučnu proizvodnju sadržaja koji niko neće videti zato što je sajt nisko kotiran. Više puta je dokazano da čak i vrhunski sadržaji, ukoliko ih ne promovišete niti pravite linkove ka njima, budu ignorisani i od strane pretraživača i od strane čitalaca.

Kada bih morao da biram, pre bih budžet usmerio ka link buildingu nego u besomučnu proizvodnju sadržaja koji niko neće videti zato što je sajt nisko kotiran

Four Dots

Four Dots

Naravno, kao što sam već pomenuo, kombinovanje SEO-a sa produkcijom sadržaja i njegovom promocijom je trenutno pravac kojim treba ići. Iako je dosta ljudi već otpisalo linkove kao stvar SEO prošlosti, oni će ipak ostati jedan od nosilaca svake kvalitetne SEO strategije. Google je pretraživač koji svoje podatke bazira na linkovima, i kao takav ne može sebi da dozvoli da ikada totalno devalvira njihovu važnost.

Za uspeh su potrebni ostvarivi ciljevi

MF: Kako treba pisati sadržaj za sajt kompanije i o čemu posebno voditi računa?

Radomir: Kreiranje sadržaja za kompanijske sajtove je prava mora za 95% organizacija. Skoro svi klijenti sa kojima smo sarađivali na izradi sadržaja za njihove kompanijske sajtove su inicijalno tvrdili da će proizvoditi ogromne količine teksta na nedeljnom i mesečnom nivou, ali retko ko je u tome stvarno i uspeo, iz raznih razloga. Neki su naišli na unutrašnje otpore i inerciju zaposlenih koji su trebali da budu kreatori sadržaja, a neki jednostavno nisu imali dovoljno interesantnog materijala, iako su bili ubeđeni da je njihov posao najzanimljiviji na svetu.

Mnogo bitnija stvar od velike količine sadržaja je redovna frekvencija objava, kao i naravno kvalitet samog sadržaja. Kada ljudi pišu samo da bi ispunili dnevnu kvotu sadržaja to obično vodi ka ispraznom sadržaju od kojeg nemaju mnogo koristi ni posetioci tog sajta, ali ni pretraživači koji ga indeksiraju i pozicioniraju.

Potrebno je postaviti realistične ciljeve za količinu objavljenog sadržaja na mesečnom nivou. Nakon toga je potrebno uskladiti tematiku tekstova sa mesečnim ili kvartalnim ciljevima postavljenim u strategiji online nastupa, koji na kraju moraju voditi ka konverzijama iliti kupovinama. Tek tada se može krenuti u proizvodnju sadržaja i njegovu promociju.

MF: Koje su najčešće greške koje ljudi prave, i kako ih mogu ispraviti?

U domaćem SEO svetu najčešća i najveća greška je verovati ljudima koji prodaju usluge tvrdeći da za određeni novac za mesec dana mogu da vas dovedu na prvu stranicu rezultata na Googleu. Ljudi koji tako varaju klijente su sramota naše industrije, za šta smo delimično i sami krivi, pošto je SEO i dalje dosta mistifikovana grana digitalne industriji. Da vam se ovakve stvari ne bi dešavale potrebno je sarađivati sa globalno iskusnim agencijama ili konsultantima koji znaju kako se dolazi do pravih i dugoročnih rezultata.

Four Dots

Four Dots

Problem sa ovim našim poslom je što, ukoliko se radi loše, može da dovede do penalizovanja sajta od strane Googlea, što vodi ka velikom gubitku poseta i mesecima mukotrpnog „vađenja iz penala“ koje opet košta. Kao i bilo kojem drugom poslu, i u optimizaciji za pretraživače nema brzih uspeha i instant rezultata, već je za sve potrebno vreme, strpljenje i dosta znanja.

MF: Kako pametno promovisati svoj biznis na internetu?

Radomir: Pre svega potrebno je istražiti svoje tržište, analizirati konkurenciju, naći joj slabosti i onda te slabosti iskoristiti, bilo da su one vezane za loš SEO ili slabo prisustvo na društvenim mrežama ili nešto treće. Svaki vaš konkurent sigurno ima barem neki nedostatak u svom prisustvu na internetu. Potrebno je pronaći koji je to nedostatak i iskoristiti ga za promovisanje vašeg biznisa uz manje troškove. Jer novca za marketing je sve manje, a planovi su sve ambiciozniji. U takvoj situaciji morate mudro upravljati onim što imate i koristiti svaku priliku da pozicionirate svoj biznis na internetu. Jer ako vi to ne uradite, neko drugi će vas preteći i tako ugroziti vaš biznis.

Posetite: Four Dots

Poslednja izmena dana 21. septembra 2015. u 12:15


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…