Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Poslovni ljudi vrlo dobro znaju koliku vrednost ima kvalitetno izrađena košulja, jer u njoj često provode po ceo dan. Upravo za njih je mlada preduzetnica Dragana Milanović kreirala brend kvalitetnih, a pristupačnih košulja koje su za kratko vreme našle svoje mesto u ormanima uspešnih muškaraca i žena.

MF: Kako je nastalo ime brenda Roberto Baressi?

Dragana Milanović: Moj otac je tokom 90-ih godina radio na poslovima uslužnog šivenja za inostrane brendove, i iz tog perioda potiče ideja za ime današnje kompanije. Veza između srpske kompanije i italijanskog imena je potekla pre svega iz želje da naš biznis usmerimo ka stranim tržištima, a da on bude neraskidivo povezan sa italijanskom modom, kao sinonimom za kvalitet i moderan dizajn.

Ja sam pre oko pet godina uključila u ovaj projekat, kada je on još bio u idejnoj fazi. Moj otac se godinama bavio tekstilom i košuljama, i ja sam nakon završetka studija želela da se bavim tim biznisom, ali na jedan drugačiji, zanimljiviji i kreativniji način. Otac me je u tome podržao, jer sam još kao mala provodila puno vremena u njegovoj kancelariji i učila o samom poslu. Zahvaljujući studijama italijanskog jezika provodila sam dosta vremena u Italiji, gde sam mogla još više da naučim o modi i trendovima, pa je ulazak u modni biznis bio logična posledica mojih interesovanja.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

Na samom početku smo imali proizvodni pogon mog oca, kao i njegovo veliko znanje i iskustvo, ali svi ostali resursi na raspolaganju su bili veoma ograničeni i zato smo morali da krenemo polako i oprezno u ceo projekat. Ja duboko verujem da bez obzira na to kojim se poslom bavite vi morate da živite svoj biznis, ne možete da ga radite polovično, i morate da mu se potpuno posvetite, bez obzira na to koliko je to ponekad teško i traži odricanja i žrtve.

MF: Za relativno kratko vreme ste uspeli da formirate jedan uspešan brend. Kako?

Dragana: Krenuli smo sa idejom da radimo isključivo veoma kvalitetne košulje, napravljene od prvoklasne italijanske tkanine. Nismo želeli da pravimo kompromise i eksperimentišemo sa dobavljačima tekstila iz drugih zemalja, iako bi nam to možda donelo veći profit i brži rast. Jednostavno, dobavljači iz Italije imaju najfiniju tkaninu i finalnu doradu koju ne možete pronaći na drugom mestu. Pored toga, maksimalno se trudimo da naše cene prilagodimo domaćem tržištu i da budemo konkurentni, ma koliko to ponekad bilo teško.

Kod košulja su najvažnije dve stvari: materijali koji se koriste i kroj modela. Što se materijala tiče, naša strateška odluka da koristimo samo proverene italijanske tkanine se pokazala kao ispravna, i to su kupci prepoznali. A dobro krojenje vam je kao dobro kuvanje – bez dobrog kuvara i najbolji sastojci neće dati ukusno jelo. Zato će vam svi najbolji krojači sveta reći da, bez obzira na to koliko skupocene tkanine koristite, ukoliko nemate prave veštine da ih iskrojite, nećete dobiti dobre košulje. Zato se mi trudimo da ponudimo kupcima kvalitetno i moderno skrojene košulje koje će odgovarati i njihovom stasu i njihovom životnom stilu.

Možda i ključna stvar po kojoj se razlikujemo od ostalih je mogućnost kupovine potpuno personalizovane košulje. To znači da kupac može da dođe u jednu od naših radnji, odabere dezen tkanine, i zatraži bilo kakvu korekciju, bilo da su u pitanju tipovi kragne ili neki od osnovnih elemenata samog kroja. Tako će, uz minimalnu doplatu, dobiti praktično polu-ručno šivenu košulju, što je retkost i u inostranstvu, naročito ako uzmemo u obzir i krajnju cenu ovih košulja, koja je za samo 15-ak procenata veća od redovne.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

MF: Kako je tekao razvoj proizvodnje i prodajne mreže?

Dragana: Ono što malo ljudi zna je da je proizvodnja košulja prilično kompleksan proces koji ne zaokružuje jedan čovek, već košulja nastaje u nekoliko faza za koje je potrebno od 10 do 12 ljudi, i to moraju biti ljudi koji su iskusni u tom poslu, inače rezultat neće biti zadovoljavajući. Zato se trudimo da maksimalno vodimo računa o našim zaposlenima, i veoma mi je važno da oni ne dolaze na posao samo da odrade svoju smenu, već su ravnopravni učesnik u celom poslovanju.

Puno kvalitetnih ideja za dalji razvoj kompanije i proizvoda sam dobila upravo od zaposlenih, jer meni i uz najbolju volju i angažovanje mogu da promaknu neki detalji koji se kasnije mogu ispostaviti kao veoma važni. Okupila sam dobru ekipu, fine ljude koji znaju da rade svoj posao, koji su pouzdani i uključeni u svoj posao. I danas, kada zapošljavamo nove ljude, vodimo računa o tome da se oni uklope u takav sistem rada, jer su kadrovi koji su potpuno uključeni u posao zapravo najvredniji.

Našu prvu prodavnicu smo otvorili u naselju Belville, ali kako je bila na relativno zabačenoj lokaciji prve kupce smo privukli reklamama na društvenim mrežama i online marketingom uopšte. Kada se priča malo razvila tu radnju smo prebacili na malo bolju lokaciju u okviru istog naselja, a nakon godinu i po dana smo otvorili drugu radnju u centru Beograda, kako bismo pokrili oba važna dela grada.

Pored klasičnih imamo i online prodavnicu, i uspešno je dopunjujemo blogom na adresi kosulje.rs uz pomoć kojeg edukujemo kupce o specifičnostima naše industrije. Zahvaljujući njemu često nam dolaze kupci koji na osnovu saveta iz naših blog postova traže određene modele košulja, kako bi ih uklopili sa ostalim odevnim predmetima koje poseduju. Sa korisnicima uspešno komuniciramo i na društvenim mrežama, prvenstveno Facebooku, gde naša stranica kosulje.rs ima preko 47.000 fanova.

MF: Šta mislite da je bilo presudno za početni uspeh vašeg brenda na tržištu?

Dragana: Kada smo počinjali sa poslom i razmišljali o tome kako da nastupimo na tržištu i kako da formiramo naše proizvode, ideje su se kretale u dva pravca. Jedan od njih je svakako bio fokus na kvalitetu, koji je neophodan da bi se postigao tržišni uspeh i da bi ljudi uopšte prepoznali naš brend kao vredan, naravno uz prihvatljivu cenu. Drugi pravac koji nam je doneo popularnost je dodatna vrednost koju smo ponudili kupcima kroz mogućnost personalizacije naših proizvoda, koja je praktično jedinstvena na tržištu, ali i dalje pristupačna svim klijentima. Takođe, za tržišni uspeh je bio bitan i trenutak u kojem smo ušli na tržište, u momentu kada su se ljudi prilično zasitili nekvalitetne konfekcijske robe i poželeli nešto novo, moderno i kvalitetno, i istovremeno lako dostupno.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

Iza uspeha uvek stoji veliki rad

MF: Koliko je jednom studentu italijanskog jezika bilo teško da se uklopi u jedan ovako ozbiljan biznis?

Dragana: Kada pogledam unazad, bilo je trenutaka kada je bilo teško i izuzetno naporno, pogotovo za jednu ženu i mladu osobu. Iskreno, nisam očekivala da će biti toliko intenzivno, ali kada jednom uđete u nešto jednostavno morate da gurate napred dok stvari ne krenu i ne postanu lakše. Često čujem priče da je ljudima koji imaju privatni biznis lako, jer nemaju šefove i dobro zarađuju, ali se tada uvek nekako zaboravi da iza svega što je stvoreno stoji veliki rad i ogromna odgovornost. Smatram da kada krenete nešto da radite ne smete da odustajete, već morate da radite sve dok se ne stvore uslovi za promenu i nešto novo i bolje.

Meni je na početku veliki izazov predstavljalo to što sam radila praktično sve, od prodaje u radnji do nabavke tkanina. Nisu bile retke ni situacije u kojima moram da sednem u auto i odem do Italije da bih kompletirala proces nabavke tkanina, i da se potom odmah vratim i sutradan ujutru dođem na posao u prodavnicu, spremna za novi radni dan kao da sam se odmorila, a nisam. No, vremenom se sav taj trud nekako isplatio, posao je krenuo, okupila sam tim ljudi kojima mogu da delegiram neke od zadataka, i sada mogu da se posvetim vođenju i unapređenju poslovanja.

MF: Koliko vam je otac pomagao u razvoju poslovanja?

Dragana: On mi i dalje puno pomaže, i njegovo iskustvo mi je dragoceno. Bilo je situacija u koje bih ja uletela bez razmišljanja, iz najbolje namere i želje da nešto uradim, i onda me je on zaustavljao i usmeravao me. Njegovo veliko iskustvo u proizvodnji košulja mi je veliki oslonac i dan-danas.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

MF: Proizvodnja u Ivanjici, prodavnice u Beogradu i na internetu, dobavljači u inostranstvu… kako sve to stane u 24 sata?

Dragana: Iako je veoma naporno, jednostavno se vremenom naviknete na takav tempo i način rada. Često putujem do Ivanjice, znam praktično ceo put napamet, ali mi to za sada ne predstavlja preveliki napor. Ustajem rano ujutru i bavim se jogom, što mi pomaže da se koncentrišem i kad sam preumorna i fokusiram na rešavanje stvari koje su važne. Najnapornije je to što je mnogo ljudi uključeno u ceo posao i to podrazumeva stalnu komunikaciju, uglavnom telefonom, a ja sam na kraju dana odgovorna za celokupno poslovanje. Srećom, još uvek imam puno energije i uspevam da to sve postignem i da napredujem.

Kroz edukaciju tržišta do novih kupaca

MF: Kako teče proces edukacije domaćih kupaca o važnosti kvalitetnih košulja?

Dragana: Za razliku od poslovnih ljudi na zapadu, pre svega u Italiji, koji mnogo više vode računa o svom stilu i kod kojih ćete u ormanu naći mnogo ručno krojenih predmeta, kod nas su oni tek u poslednjih nekoliko godina počeli da vode više računa o košuljama koje nose. Jednostavno su se zasitili nekvalitetne, loše skrojene konfekcijske robe velikih lanaca i počeli da traže nešto novo. Domaće tržište je predugo bilo zatvoreno i prepušteno diktatu robe niskog kvaliteta, kupovna moć je slaba i ljudi nemaju mogućnosti da investiraju u svoj lični stil i odevanje, ali se i to polako menja, jer imamo sve više ljudi koji putuju, prate trendove i žele da ostave dobar utisak.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

Imamo i veliki broj kupaca koji žive u inostranstvu, i koji jednom ili više puta godišnje, kada dođu u Srbiju, kupuju i po nekoliko naših košulja odjednom, jer znaju da tamo neće moći da dobiju ovakav kvalitet po pristupačnim cenama. To utiče i na kupce u Srbiji, jer ti ljudi često donose informacije o najnovijim trendovima na razvijenim tržištima koje onda kupci koji žive ovde žele da prate.

MF: Ostvarili ste uspeh u proizvodnji košulja. Šta je sledeći korak?

Dragana: Želimo da kupcima ponudimo neke nove linije proizvoda, po ugledu na kvalitet i identitet košulja koje su nas dovele na današnju poziciju na tržištu. U pripremi su džemperi, pantalone, ali i asesoari kao što su leptir mašne ili kravate. Svaki novi proizvod predstavlja potpuno nov poslovni poduhvat i iziskuje kompleksne pripreme, ali jednostavno moramo ići napred, svake godine. Ja sam svoje vreme i energiju usmerila ka unapređenju poslovanja i razvoju samih proizvoda, pratim modne trendove, dok moj otac vodi računa o tome da proizvodnja funkcioniše kako treba.

Naravno, za elemente biznisa za koje je neophodna stručnost u nekoj specifičnoj oblasti, kao što je dizajn, konsultujemo naše stalne saradnike. Tako smo ostvarili odličnu saradnju sa Marijom Stanković, mladom dizajnerkom koja je odlično prepoznala duh koji želimo da unesemo u naše košulje, a ja doprinosim kvalitetnim informacijama koje dobijam od naših klijenata u maloprodajnim objektima, jer jednostavno vidim šta se ljudima dopada, a šta ne.

Uvek ima prostora za lični napredak

MF: Tokom proteklih godina ste mnogo toga naučili o biznisu. Gde vidite najveći prostor za dalje usavršavanje i sebe i posla koji vodite?

Dragana: Drago mi je što sam nakon pet godina rada uspela da dođem do tačke u kojoj više ne moram da se bavim sitnicama, već mogu svoju energiju da usmerim u dalji razvoj biznisa. To mi omogućava da planiram narednu fazu razvoja brenda Roberto Baressi, a to je ozbiljniji nastup na stranom tržištu. Verujem da imamo šanse za uspeh, jer nudimo visok kvalitet po veoma pristupačnim cenama, ali pred celim timom je ogroman posao i moraćemo da uložimo mnogo truda da bismo uspeli. Sa time se poklapa i neka moja želja da u narednih par godina naučim više o vođenju biznisa, o stvarima koje su neophodne da bih uspešno vodila posao i mogla da sagledam sve bitne aspekte.

HomeMade

Roberto Baressi, foto Stefan Đaković

Kao najveći izazov za uspešan plasman naših proizvoda na stranom tržištu vidim odsustvo prave i kvalitetne podrške za elektronsku trgovinu u Srbiji. Mi kao firma već imamo informatičku infrastrukturu potrebnu za prodaju putem interneta, kompletnu marketinšku podršku, ali potencijalni problemi sa naplatom, isporukom robe i eventualnim reklamacijama iz inostranstva su jednostavno preveliki i predstavljali bi značajan problem za jednu firmu kao što je naša.

MF: Mnogi ljudi vaših godina imaju problem da nađu posao i da započnu svoju karijeru…

Dragana: U potpunosti razumem probleme koje oni imaju jer sam i ja više od godinu dana nakon završetka master studija neuspešno tražila posao. Takva situacija je i doprinela tome da krenem sa ovim poslom, da uđem u to sa mnogo želje i entuzijazma i bez nekog straha od toga šta me može sačekati usput. Znala sam da neću biti ispunjena ako ne krenem da se bavim ovim poslom, ma koliko mi je to u tom trenutku bilo teško. I zato je bitno da ako želite da krenete sa privatnim biznisom u Srbiji da se fokusirate, pripremite za velika odricanja i težak rad, i da se okružite ljudima koji su spremni da vam pomognu u toj misiji. Samo tada uspeh neće izostati.

Posetite: Roberto Baressi

Poslednja izmena dana 3. novembra 2015. u 15:43


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…