klik za meni

Put od ideje do realizacije nikada nije lak, ni kratak. Trojici momaka iz Zrenjanina je trebalo nekoliko godina da dođu do savršenog proizvoda kojim su bili potpuno zadovoljni. Sada se njihove drvene naočare prodaju u svim delovima sveta, ali oni ih i dalje usavršavaju i inoviraju.

MF: Kada ste osnovali firmu i kako ste došli na ideju da krenete da proizvodite drvene naočare?

Istok Radovanov: Nas trojica smo pre oko tri godine osnovali firmu, a sam povod nije spektakularan – želeli smo da kupimo naočare za sunce, i nijedan od modela na koje smo nailazili nam se nije previše dopao. Čuli smo da postoje i drvene naočare, ta ideja nam se veoma dopala i odlučili smo da probamo da ih sami napravimo. Nismo odmah krenuli sa poslom, trebalo nam je dosta vremena da napravimo prvi primerak, ali kada smo uspeli shvatili smo da možemo još, i tako je cela priča krenula.

Trebalo nam je dosta vremena da napravimo prvi primerak, ali kada smo uspeli shvatili smo da možemo još, i tako je cela priča krenula.

MF: Kako ste razvijali proizvod, kao i znanja i veštine koje su vam bile potrebne da ga napravite?

Istok: Na samom početku smo se oslanjali pre svega na internet. Istraživali smo materijale, načine proizvodnje i obrade drveta, učili sitne trikove. Savetovali smo se i sa ljudima koji se bave sličnim poslom, stolarima i modelarima, ali vremenom se pokazalo da su oni imali potpuno drugačija iskustva. Da smo njih slušali verovatno nikad ne bismo uspeli, jer smo uradili sve suprotno od njihovih saveta i uspeli da napravimo naše prve naočare.

Pray Eyewear

Pray Eyewear, foto Stefan Đaković

Najviše smo naučili tokom samog rada, jer smo preko godinu dana potrošili na isprobavanje raznih nacrta, materijala, tehnika izrade, i tako smo došli do preko potrebnog iskustva, ali i dobitne kombinacije materijala i tehnike. Najteže je bilo uklopiti sve segmente tako sve bude idealno, i da kada stavite naočare na glavu sve bude kako treba, da naočare budu udobne, ali i da se ne odlepljuju, ne pucaju i da budu izdržljive.

MF: Kako je tekao razvoj nakon tog famoznog prvog primerka kojim ste bili zadovoljni?

Istok: Sve nakon toga je bilo mnogo lakše jer smo savladali ceo proizvodni proces i sve prepreke. Razvoj svakog narednog modela, a danas ih imamo nekoliko, je zahtevao neuporedivo manje vremena, ali važno je i da nismo prestali da učimo i uvodimo nove materijale i nove tehnike izrade, stalno usavršavajući naš finalni proizvod. Tako smo uspeli da unapredimo strukturu, čvrstinu, i samim time i izgled i udobnost samih naočara.

Preporuka zadovoljnih korisnika je najbolji prodajni alat

MF: Kada u celu priču ulazi prodaja, u kom trenutku krećete da se obraćate tržištu i kako ono reaguje?

Istok: Kada smo i zvanično završili prvi primerak napravili smo jednu grešku, mada se to na kraju pokazalo ne kao greška već kao potez koji je bio neophodan da cela stvar krene. Požurili smo da se pohvalimo prvim primerkom i to smo objavili na internetu, a reakcija je bila pomalo neočekivana – ljudi su odmah krenuli da naručuju. Bilo nam je veoma drago, jer smo do tog trenutka već uložili dosta vremena i sredstava, i ubrzo smo krenuli sa isporukama. Nakon nekih mesec-dva priča se već solidno pročula i mi smo počeli da dobijamo stalan broj porudžbina, koji već mesecima konstantno raste.

Pray Eyewear

Pray Eyewear, foto Stefan Đaković

MF: Sami ste dizajnirali modele i sami obrađujete drvene delove. Kako ste došli do ostalih delova koji su neophodni za jedne drvene naočare?

Istok: To je možda bio i najteži deo tokom formiranja naše proizvodnje. Srbija je veoma malo tržište i teško je pronaći ono što nam odgovara, pa smo bili prinuđeni da gomilu stvari naručujemo iz inostranstva. To je sa druge strane problem, jer firme iz inostranstva obično ne šalju tako male količine koje su nama inicijalno bile potrebne. Ipak, najteže nam je bilo da u Srbiji pronađemo adekvatnog dobavljača za drvo, pre svega zato što smo mi premali kupac za količine koje oni inače prodaju i često su nas stavljali na listu čekanja, pa je ponekad od porudžbine do isporuke prolazilo i do 10 dana. To je za nas bio naročit problem, jer smo imali narudžbine od kupaca, a nismo imali materijal.

Požurili smo da se pohvalimo prvim primerkom i to smo objavili na internetu, a reakcija je bila pomalo neočekivana – ljudi su odmah krenuli da naručuju

Pray Eyewear

Pray Eyewear, foto Stefan Đaković

Vremenom smo menjali dobavljače, isprobavali nove, sve dok nismo uspeli da pronađemo jednu firmu koja se veoma profesionalno odnosi prema svojim kupcima, i ne pravi razliku između narudžbine za jednu dasku ili 100 kubika drveta, ali za to nam je trebalo šest meseci traganja. Sočiva smo prethodno nabavljali iz Nemačke, ali smo čak i tu imali probleme sa isporukama i rokovima. Sada ih naručujemo od firme iz Slovenije koja ima predstavništvo u Srbiji i nemamo nikakav problem sa isporukama, što nam je ključno, jer nam je brzina veoma važna da bismo na vreme napravili i poslali naše naočare kupcima koji su ih već naručili.

MF: Najveći deo kupaca je za vas čuo putem interneta i društvenih mreža, a sada imate i web sajt na kojem prodajete vaše naočare. Odakle stiže najviše narudžbina i odakle vam dolazi najviše kupaca?

Istok: Kada smo krenuli sa poslom imali smo samo stranicu na Facebooku, i tamo nam je stizao veliki broj pitanja. Vrlo brzo nam je postalo jasno da nam je web sajt neophodan kako bismo razrešili najveći deo nedoumica i pitanja, i kako bismo olakšali život i nama i kupcima. Tamo smo postavili sve informacije i odgovore na najčešća pitanja koja smo dobijali, pa kupac može sam da sazna koje sve oblike može da poruči, koje tipove stakala, kao i da na kraju naruči svoj primerak. Ali, i pored toga i dalje dobijamo veliku količinu pitanja na Facebook stranici, preko koje dobijamo i najviše porudžbina, a sve više narudžbina stiže i kroz privatne poruke na Instagramu. Zanimljivo je da većina korisnika umesto direktne kupovine na web sajtu i dalje svoje narudžbine šalje preko Facebooka, i da više vole da kroz komunikaciju sa nama odluče da li će kupiti naše naočare i koji model.

Zanimljivo je da većina korisnika umesto direktne kupovine na web sajtu više voli da kroz komunikaciju sa nama na Facebooku odluči da li će kupiti naše naočare i koji model

Sa stranim kupcima smo imali probleme pre svega oko plaćanja i nepostojanja podrške za PayPal. Hteli smo da izbegnemo naručivanje preko Facebooka, ali uz stalne promene oko PayPala kod nas nismo mogli da im garantujemo da će proces kupovine teći neometano, i to nas je prilično usporavalo u daljoj prodaji ka inostranstvu. Pored toga, imali smo problem sa dodatnim troškovima poštarine i izvozne deklaracije, koji su zajedno predstavljali trošak jednak ili čak veći od cene naših naočara. Najzad smo uspeli da kroz saradnju sa TNT-om da smanjimo neke od tih troškova i napravimo konkurentniju ponudu, gde kupac vidi cenu proizvoda i cenu TNT-ove usluge transporta i sam odlučuje da li želi da naruči ili ne.

Pray Eyewear

Pray Eyewear, foto Stefan Đaković

Najveći broj narudžbina, oko 80%, stiže iz Srbije, a najveći deo u tim narudžbinama ide u Beograd, gde imamo i dve prodavnice u kojima se nude naše naočare. Uspeli smo i da se probijemo i na regionalnom tržištu, tako da se naše naočare prodaju u prodavnicama u Crnoj Gori i Hrvatskoj, a izvozili smo i za neke od zemalja EU, npr. Austriju i Norvešku. Ključna stvar za proboj na strano tržište je što konkurenciji uspešno pariramo kvalitetom, a što se cene tiče naša je niža i do nekoliko puta u odnosu na proizvode koje možete kupiti u EU ili SAD.

Poštovanje rokova i kupaca je presudno za uspeh

MF: Koliko naočara ste do sada uspeli da napravite i isporučite kupcima?

Istok: Za proteklih 8 meseci, koliko intenzivno radimo na proizvodnji, uspeli smo da napravimo i isporučimo između 400 i 500 naočara. Najinteresantnije je što se do sada nismo ozbiljnije bavili promocijom, i većina kupaca je sama došla do nas, što uključuje čak i distributere koji prodaju naše proizvode u zemlji i inostranstvu.

Povremeno imamo problem sa većim narudžbinama, gde moramo ozbiljno da se angažujemo da bismo ispoštovali rokove, ali i to se nekako reši, možda ponekad uz malo manje spavanja nego inače, ali se svakako reši. Veći problem je što proces isporuke ka inostranstvu ume da potraje, pa iako mi ispoštujemo rok za izradu koji smo dali, roba ne stigne do distributera na vreme. Ali oni imaju razumevanja i spremni su da sačekaju, jer prodaja ide baš dobro i kupci su baš zadovoljni našim proizvodima.

Pray Eyewear

Pray Eyewear, foto Stefan Đaković

MF: Kakvi su planovi za dalji razvoj proizvoda?

Istok: Želja nam je da sledeća stvar koju ćemo izbaciti na tržište budu ramovi za dioptrijska stakla, jer imamo veliki broj zainteresovanih kupaca. To će podrazumevati potpuno novo istraživanje, i nadam se da ćemo u narednom periodu pronaći dovoljno vremena da se bavimo time, jer bez temeljnog istraživanja nećemo moći da razvijemo taj novi proizvod. A naredne godine želimo da idemo za korak dalje i da napravimo ramove sastavljene od mešavine materijala, koji će pored različitih tipova drveta uključivati i metal, pa čak i kamen.

Posetite: PrayEyewear.com

Poslednja izmena dana 14. septembra 2015. u 16:41


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim poznatim domaćim i svetskim kompanijama, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream i Home Center. Član tima producentske kuće Intermedia…… Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

26. juna 2017.

GlutenNoPosao kao kreativno rešenje problema

Kada je pre izvesnog vremena naš najbolji teniser objavio da uspon svoje karijere delom duguje bezglutenskoj ishrani, Srbija je počela da priča o glutenu, promeni ishrane, a donekle i problemima sa kojima se sreću ljudi koji su alergični na gluten….

19. juna 2017.

Hotel DumNajbolje recenzije se postižu pažnjom

Beograđani, koliko hotela, hostela ili apartmana možete da nabrojite u svom kraju? Zasigurno ih ima, budući da glavni grad samo na portalu Booking.com broji preko 1600 smeštajnih objekata. Paradoskalno je koliko malo znamo o njima, premda su izuzetno živi, interesantni…

12. juna 2017.

MingleSlatka fuzija prirode i grada

Sa obronaka Golije, preko kancelarije jedne beogradske marketinške agencije, na police pojedinih radnji stigle su nove, sveže teglice džema. Džem u Srbiji na prvi pogled i nije tako ekskluzivna pojava, pa makar bila i najvišeg kvaliteta, kakav je sadržaj pomenutih…

5. juna 2017.

Segway BeogradIstorija i ekologija u ulozi biznisa

Ako ste nedavno posetili ma koji veći grad Evrope, sva je verovatnoća da ste zapazili grupu ljudi na točkovima – od male dece do seniora. Zanimljivo je da su ova vozila dozvoljena u mnogim muzejima i javnim zgradama, kao i…