Od 1. maja 2018. sadržaj na portalu neće biti ažuriran.
klik za meni

Sudbina je htela da se Novosađanka Dragana Šikman i Anastasia Akimova iz Ukrajine, nakon studija ekonomije, nađu za istim stolom radeći za jednu beogradsku kompaniju. Mic po mic, postale su najbolje drugarice i počele da maštaju zajedno. Posle sudbonosne šoljice kafe, odlučile da spoje ljubav prema modi i Africi. Tako je nastao modni brend Sista.

MF: Afrička moda je, pomalo, neobičan izbor za naše podneblje. Kako se rodila ideja da baš nju odaberete za svoj posao?

Anastasia: Nas dve smo radile smo u jednoj kompaniji koja se bavi prehrambenom industrijom, gde smo sedele jedna preko puta druge. Svaka od nas je razmišljala o tome da pokrene svoj biznis i tako smo se, tokom jedne pauze za ručak, poverile jedna drugoj. Pošto smo se odlično uklapale energetski i poslovno, sličnih smo stavova i životnih principa, složile smo se da zajedno započnemo posao.

Sama ideja mi se rodila znatno pre nego što sam upoznala Draganu, još dok sam bila na master studijama u Južnoj Koreji, u Seulu. Tu je bio veliki broj studenata iz Afrike, a imala sam i cimerku iz Nigerije. Tako sam se zapravo prvi put srela sa afričkom kulturom i shvatila da njihova moda nije samo tradicionalna nošnja, kako ljudi obično zamišljaju, već da se radi o savremenim, veoma lepim modelima. Često su evropskog dizajna, ali napravljeni od veselog, šarenog, prirodnog, pamučnog materijala.

Već tamo sam napisala biznis plan kako bih, kada se vratim u Srbiju, mogla da započnem posao. Velika je stvar bila i to što sam upoznala pravog partnera. Bez toga danas ne bi bilo ni našeg posla.

Sista

Sista, Stefan Đaković

Dragana: Iako smo obe ekonomisti i nemamo mnogo veze sa umetnošću i kreativnošću, volimo i pratimo modu i dopadaju nam se jarke boje na garderobi. Sećam se da nam je Anastasijina drugarica iz Nigerije poslala na poklon jedne od prvih afričkih materijala. Oduševile smo se njima i odmah smo sašile sebi par komada garderobe koje smo mogle da nosimo i na posao i u grad i mogle da uklopimo sa odećom koju smo već imale.

Zanimljivo, kad god bismo obukle te komade dobijale smo pozitivne kritike. Ljudi su nas pitali odakle nam, gde smo ih nabavili… Tako nam je bilo jasno da je pravljenje garderobe inspirisane afričkom modom, nešto što može imati budućnost.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: U kom trenutku ste odlučile da presečete i upustite se u otvaranje svoje firme? Koji su vam bili prvi koraci?

Dragana: Odluka se desila dok smo pile kafu. Samo smo rekle hajde mi da počnemo. Dalje smo slušale dosta predavanja, odlazile na seminare o preduzetništvu, raspitivale se o subvencijama koje možemo ostvariti i počele da se bavimo tehničkim stvarima. Godinu dana smo se samo pripremale.

Anastasia: Rekle smo ako ne probamo sada, kada ćemo. Ok ako ne uspe, makar ćemo znati da smo probale. I dan danas radimo naše osnovne poslove, a našim biznisom se bavimo paralelno i uživamo u tome.

Moram da kažem da nam je puno pomoglo znanje iz struke, to jest ekonomije. Sve što smo naučile na prethodnim poslovima o prodaji, marketingu… Najbitnije je, u stvari, znati kako prodati proizvod. Puno je ljudi koji mogu da nešto kreiraju, ali je potrebno to prezentovati kupcu na pravi način.

Dragana: Anastasia se bavila prodajom, promocijom i izvozom, a ja sam se specijalizovala za uvoz, izvoz i nabavku. To nam je bilo od velike pomoći. Odmah smo znale kako da uvezemo materijale iz Afrike, poznavale smo propise, imale rešenje za transport, carinu, kako da dođemo do dobavljača i pregovaramo oko uslova.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Zašto baš Sista za ime brenda?

Anastasia: Sista, od engleskog sister (sestra), je način na koji se žene u Africi obraćaju jedna drugoj. Tako je na temelju te ideje nastao naš koncept Sista o savremenoj devojci koja voli nešto drugačije, voli da putuje, voli životinje, samostalna je i drugačija jer ne robuje trendovima.

MF: Šta je to što vašu garderobu razlikuje od druge? Gde nabavljate materijale za komade koje pravite?

Dragana: Snabdevamo se iz Nigerije i Gane prvenstveno, manjim delom I iz Evrope (Holandija). Materijale za novu kolekciju nabavile smo I uvezle iz Kameruna. U pitanju su prirodni pamučni materijali. Neki od njih su voskirani kako bi boje i printovi ostali lepi i jarki. Oni se popularno nazivaju “african wax print”.

Anastasia: Naša prva kolekcija je bila za devojku koja želi da se razlikuje i voli da izlazi i druži se. U drugoj smo kreirali komade koje je moguće nositi u poslovnom svetu. Tako smo došli do toga da kreiramo modele koji su za svaki dan, ali su veoma neobični zbog afričkih motiva i boja koji čine da se osećamo dobro i budemo veseli. Pravimo košulje, suknje, pantalone, kombinezone i sakoe, sve za žene. Za muškarce tu su, za sada, samo sakoi.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Kakve su reakcije muškaraca na vaš neobični dizajn?

Anastasia: Neočekivano smo naišle na izuzetno pozitivan odziv. Nadale smo se, ali nismo očekivale da će muškarci u Srbiji lepo prihvatiti ovakav stil.

Dragana: Zapravo, priča o muškim sakoima je nastala sasvim spontano. Jedna prijateljica je kupila ženski sako sebi. On se veoma dopao njenom momku koji je poželeo da sašijemo i njemu mušku verziju. Tako je priča počela da se širi. Na kraju su muški sakoi postali jedan od najprodavanijih proizvoda.

Zanimljiva je priča o jednom sakou koji je, na kraju, završio u Africi. Naime, naši prijatelji su na svojoj promociji imali gosta iz Gane i došli su na ideju da mu poklone Sista muški sako. Čovek se apsolutno oduševio i materijal u vidu gotovog proizvoda ponovo vratio u Afriku.

MF: Ima li poznatih ličnosti koje nose vaše komade?

Anastasia: Izdvojile bismo Sanju Vučić, našu predstavnicu na pesmi Evrovizije, koja je ponela Sista kombinezon na nastupu u Portugalu. Veoma joj se dopao. Pokupila ga je ovde u lokalu u Čumiću i već sutradan nastupila u njemu.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Budući da vam je Sista zapravo dopunski posao, kako postižete sve?

Dragana: Krenule smo da apliciramo za sredstva, da tražimo dobavljače i tražimo da li da damo nekome da nam uslužno šije. Tu se uključila Anastasijina majka, takođe ekonomista, koja se doselila iz Ukrajine. Ona je šila kostime za jedno pozorište u Ukrajini i gaji veliku ljubav prema šivenju i modi. Ona je našem poslu donela tehničko znanje koje je od neprocenjivog značaja i preuzela na sebe izradu samih komada. Pored nje tu je još I naša saradnica Marina, krojačica iz Požarevca, koja takođe šije za nas.

Anastasia: S druge strane, što smo više pričale o ideji, naši prijatelji su sve više želeli da se priključe i pomognu nam. Neki od njih su iz IT sfere, te su nam pomogli oko sajta, drugi su nam pronašli fotografa, treći su nam pomogli oko promocije. U jednom trenutku tu je bilo 15 ljudi. Nismo ni bile svesne kada i kako smo okupile toliko ljudi koji veruju u nas.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Na startu svakog posla jedna od najbolnijih tačaka je početni kapital. Kako ste rešile taj problem?

Dragana: Krenule smo sa svojom ušteđevinom sa idejom da apliciramo za neke od programa za koje smo čule tokom seminara koje smo pohađale. Aplicirale smo na projektu koji je podržan od strane Filip Morisa. Nevladina organizacija Eneca iz Niša je dodeljivala sredstva za nabavku osnovnih sredstava za opremu. Napisale smo biznis plan, aplicirale i u roku od par meseci smo izabrane.

Anastasia: Bilo je 2100 prijava ukupno, a izabrano je 100 projekata među kojima je bio i naš. To je bio veliki znak da smo na pravom putu i da imamo zanimljivu ideju. Dodelili su nam sredstva, naravno mi smo učestvovale sa jednim delom, i tako smo kupile industrijske mašine za šivenje i profesionalnu peglu koje su nam veoma bitne. Imamo obavezu da poslujemo minimum dve godine. Ne sumnjamo da ćemo poslovati mnogo duže od toga. Planiramo da učestvujemo i na drugim konkursima poput onih za opremanje prostora, vizuelni identitet… To su sredstva koja nam veoma znače. I drago nam je da država Srbija i velike kompanije imaju konkurse za mlade preduzetnike.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Kako nastaje jedna kolekcija? Kakav je tok vašeg rada?

Dragana: Tu značajnu ulogu ima naša dizajnerka Nevena koja, zajedno sa nama kreira modele. Kolekcija nastaje tako što sednemo nas četiri- Anastasijina mama kao tehničko lice, dizajnerka, koja uvek zna koji su trendovi i nas dve, zajedno osmislimo sve, svaka ima svoju ulogu i svaka kolekcija ima svoju specifiku i neki naš lični pečat.

MF: Gde ste prvo izašli u javnost sa svojim modelima?

Dragana: Kada smo završili prvu kolekciju, inače sada radimo na trećoj, uključili smo manekenke, među kojima i jednu devojku koja je poluafrikanka. Napravili smo fotografije i krenuli sa izradom sajta. Znale smo da nam je cilj inostrano tržište, ali smo želele i da kod nas prikažemo Afriku kroz jedan koncept.

Anastasia: Među prvim koracima je bilo učestvovanje i na različitim sajmovima. Nastupile smo na Afro festivalu u Beogradu u Muzeju afričke umetnosti u Beogradu, gde se okupljaju predstavnici afričke dijaspore u Srbiji. Takođe, u više navrata smo izlagale na Beogradskom noćnom marketu, zatim u Novom Sadu za vreme Exita smo izlagali na festivalu u katoličkoj porti. Ujedno, neposrednon nakon otvaranja firme smo se potrudile da što pre uđemo u prodavnice jer u Srbiji nije razvijena online prodaja, a s druge strane, ljudi vole da uživo pogledaju i pipnu garderobu. Tako smo se pojavile ovde u Čumićevom sokačetu i u koncept storu Misha u Novom Sadu. Svakako tu je online prodaja na sajtu, ali i preko online platformi kao što je ETSY. Tako smo došli do klijenata sa, recimo, Havaja.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Zašto ste inostrano tržište postavile kao svoj primarni cilj?

Anastasia: Prvobitna ideja je bilo tržište jugoistočne Evrope, uključujući Ukrajinu i Rusiju, i regiona gde ovakve garderobe nema. Naravno, imamo kupce širom sveta, ali nam je fokus promovisanje Afrike ovom, našem delu Evrope.

Takođe, ušle smo i u jednu prodavnicu u ukrajinskom gradu Dnjepropetrovsk, koji je četvrti po veličini grad u Ukrajini. Planiramo i da svoje komade postavimo u prodavnicama na hrvatskom primorju.

Dragana: U pregovorima smo i sa nekim koncept storova u Beču, a aplicirali smo i na nekoliko tamošnjih marketa. Takođe, planiramo da nastupimo i na inostranim sajmovima kako bi upoznali tamošnje tržište sa Sista brendom. Zanimljivo je i da ovde u prodavnici u Čumiću, više dolazi stranaca nego li naših ljudi.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Na koje sve načine promovišete brend Sista?

Anastasia: Pored standardnih stvari za online marketing – nastupa na društvenim mrežama i sajta, sarađujemo sa blogerima, dajemo komade na korišćenje voditeljkama i TV stanicama. Takođe, pokušavamo da dođemo do nekih poznatih ličnosti, ali za sada ne želimo da otkrivamo ko je u pitanju.

Dragana: Generalno, gledamo da nas promovišu ljudi koji imaju u sebi duh Siste, ko je avanturista, jaka i pozitivna ličnost.

MF: Kakav bi savet dale nekome ko namerava da pokrene svoj posao?

Dragana: Treba verovati u svoju ideju i osmeliti se da se krene u realizaciju. Ne treba razmišljati po principu kreirala bih majice, ali neću jer to rade svi. Tvoja ideja je drugačija i jedinstvena i treba verovati u to.

Anastasia: Mislim da mlađe generacije danas imaju visoka očekivanja da će neko odmah i sada svi zavoleti ono što radimo. Potrebno su vreme i strpljenje da se izgradi brend.

Sista

Sista, Stefan Đaković

MF: Kakvi su dalji planovi za Sista brend?

Dragana: Radimo na novoj kolekciji. Planiramo da učestvujemo na što više sajmova, uključimo se u veći broj koncept storova, širimo priču o Sisti kroz promocije i online marketing.

Anastasia: Želimo da nastavimo sa osmišljavanjem nečega što je drugačije i da to predstavimo u zemlji i inostranstvu. Radićemo i na proširivanju kada je u pitanju muška moda, a možda i moda za decu.

Posetite: Sista fashion

Poslednja izmena dana 6. februara 2018. u 16:44


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Ivan Radojičić

Diplomirani filozof, novinar, community administrator, copywriter i instruktor na obuci za poslovnu upotrebu društvenih mreža. Svoju veštinu pisane komunikacije izbrusio je u novinarstvu, prateći unutrašnje i spoljno političke teme. Radio je u više domaćih i stranih štampanih i online medija……. Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim domaćim i svetskim kompanijama i brendovima, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream, Home Center, Adidas, Shoestar, Telenor, Vip Mobile……. Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

30. aprila 2018.

Holy SmokesTeksaški roštilj sa beogradskim šmekom

Kada hobi postane posao, koliko god on naporan bio i ma kakve probleme je potrebno prevazići, on postaje uživanje. Ovo je priča koja stoji iza Holy Smokes, teksaškog roštilja u Beogradu i Aleksandara Vulićevića, čoveka koji je bio spreman da…

23. aprila 2018.

Il PrimoŠkola kućnog kuvanja za prave gastronome

Slobodan Radeta, po obrazovanju hemičar, a po izboru i ljubavi gastronom, krajem 2010. godine pokrenuo je školu kućnog kuvanja Il Primo. U pitanju je mesto na kome svako, uz zabavu i odlično društvo, može naučiti kako se pripremaju različita jela…

16. aprila 2018.

Mile CvikMobilna aplikacija koja pomoć na putu donosi na jedan klik

Vladimir Šijaković, po zanimanju ekonomista sa 25 godina izuzetno uspešne karijere, danas je samouki programer koji, sa svojim timom, stoji iza aplikacije Mile Cvik. U pitanju je aplikacija preko koje, u slučaju da vam je potrebna pomoć na putu, brzo…

9. aprila 2018.

Slatka strastSrpska poslastičarnica koju Kinezi obožavaju

Danijela Glamočak poseduje dve fakultetske diplome, profesor je albanskog jezika i književnosti i diplomirani filolog grčkog jezika i književnosti.  Ipak, omiljeni jezik joj je poslastičarski. Jezik koji, bez obzira na kulturu i poreklo, uvek spaja ljude. Prevodilačkim poslom bavila se…