klik za meni

Iz brojnih primera znamo da posao za koji se školujete ne mora biti i vaš budući posao. Četiri mlade studentkinje iz Zrenjanina su želele da svoje slobodno vreme po završetku studija ispune nečim kreativnim. One su Jelena Milinkov, Aleksandra Bekonja, Tatjana Verebeš i Aleksandra Kalai, i napravile su Taya Bowties.

MF: Malo je mladih danas koji se odlučuju da se bave nekim poslom tokom i odmah nakon studija. Kako ste došle na ideju da pravite baš leptir-mašne?

TB: Jednom našem drugaru se bližio rođendan, i mi smo htele da mu poklonimo leptir mašnu. Kako je izbor bio izuzetno mali, a cene visoke, dogovorile smo se da probamo da je napravimo same. Kada smo uspele da napravimo prvi model, shvatile smo da nam se ideja dopada i tako smo krenule u celu ovu avanturu.

Nakon što smo se vratile sa studija u Zrenjanin, sa samo nekoliko preostalih ispita, želele smo da slobodno vreme utrošimo na jedan koristan način, umesto da ispijamo kafe po kafićima. A kako već puno vremena provodimo zajedno i družimo se ceo život, to naše 18-godišnje prijateljstvo smo krunisale ovim malim biznisom.

Taya Bowties

Taya Bowties, foto Stefan Đaković

MF: S obzirom da do sada niste imali iskustva u ovoj oblasti, kako ste učile o samoj proizvodnji leptir mašni?

TB: Svaka od nas u porodici je imala nekog, majku ili baku, ko zna da šije i ko ima šivaću mašinu, i od njih smo dobile prve savete i mašine na kojima radimo. Sam proces proizvodnje smo učile u hodu, i stalno smo otkrivale neke nove detalje i nove trikove. Kada pogledamo unazad, na našim najnovijim modelima se jasno vidi koliko smo napredovale i naučile u međuvremenu. Trebalo nam je oko pola godine da ustalimo način izrade i usvojimo jedan model kao našu standardnu leptir mašnu.

Kada pogledamo unazad, na našim najnovijim modelima se jasno vidi koliko smo napredovale i naučile u međuvremenu.

Eksperimentisale smo sa materijalima i pokušavale da utvrdimo od kojih sve materijala se mogu praviti leptir mašne. Tako smo došli do toga da verovatno jedine pravimo leptir mašne od teksas platna, i do sada nismo naišle na konkurentski model napravljen od teksasa. Takođe, od početka smo vodili računa o tome da naš proizvod bude celokupan, da ima svoju etiketu, svoje pakovanje, kako bi bio prepoznatljiv.

Taya Bowties

Taya Bowties, foto Stefan Đaković

MF: Kako je tekao razvoj modela koje danas nudite?

TB: Uglavnom smo pronalazile važne informacije na internetu, pre svega oko toga koje su dimenzije leptir mašni, s obzirom da imamo modele za odrasle i decu, ali smo i to modifikovale tokom vremena, na osnovu povratnih informacija koje smo dobili od prvih kupaca.

Tokom razvoja smo promenili barem tri ili četiri dizajna mašne. Svaki njihov deo se menjao, od okovratnika do izgleda same mašne i čvora. Prvi modeli su se preklapali i bili su dvoslojni, a sadašnji su više klasičnog dizajna i kroja, i razlikuju se pre svega po dezenima.

Dobar glas se daleko čuje

MF: Kako ste se predstavili tržištu i dobili prve kupce?

TB: Nakon što smo dobile prve narudžbine, momak jedne od nas je objavio tekst o Taya Bowties na internet portalu „I Love Zrenjanin“ i tako je krenula cela naša priča na internetu. To je bila i odskočna daska za naš posao, jer se priča sa ovog popularnog portala brzo proširila po Zrenjaninu i dobijali smo sve više poziva od medija, prvo od lokalnih, a nakon toga i od nacionalnih medija, uključujući i televizije.

Krenuli smo samo od Facebook stranice, a nakon par meseci smo lansirale i web sajt sa prodavnicom. Kada je promocija u pitanju, naš fokus je na internetu, i preko 80% napora ide ka internet marketingu, ali naravno pomaže nam i to što se priča o nama širi i u klasičnim medijima.

Taya Bowties

Taya Bowties, foto Stefan Đaković

Očekivanja nam nisu bila velika, ali internet je uradio svoje i prodaja je krenula.

Nakon što smo napravile prvih oko 100 primeraka, odlučile smo da pokušamo da ih prodamo i da vidimo kakva će biti reakcija tržišta. Napravile smo Facebook stranicu, fotografisale ih i čekale šta će se desiti. Očekivanja nam nisu bila velika, ali internet je uradio svoje i prodaja je krenula. Do sada smo za oko godinu dana rada proizvele i isporučile više od 2500 leptir mašni.

Ono što je trend, koji takođe nama ide na ruku, je da se leptir mašne više ne nose samo u svečanim prilikama, već i u svakodnevnim situacijama. Zato smo mi i prilagodile dezene i materijale od kojih ih pravimo, kako bi se lakše uklopile i uz malo ležerniju garderobu.

MF: Osim pojedinačnih kupaca koji stižu putem interneta, da li ste do sada imali i neke veće narudžbine? Ima li interesovanja za vaše proizvode iz inostranstva?

TB: Bilo je nekoliko situacija kada smo morale da isporučimo veći broj leptir mašni, na primer imale smo velike narudžbe od nekoliko horova, a radile smo i specijalnu porudžbinu za veliku domaću softversku firmu Nordeus, koja je naručila 300 leptir mašni za svoj rođendan. Pored toga, veliki broj narudžbina nam stiže od ugostiteljskih objekata.

Taya Bowties

Taya Bowties, foto Stefan Đaković

Pre nekoliko meseci smo učestvovali na sajmu Balkantage u Minhenu, na kojem pojedinci i firme izlažu proizvode tipične za njihovo područje, i naši proizvodi su privukli dosta pažnje. Takođe, imamo i klijente iz zemalja u regionu koji su već naručivali naše mašne, ali nismo sigurne koliko su konkurentne na tim tržištima zbog troškova transporta.

Važno je imati podršku

MF: Koliko traje proces proizvodnje jedne mašne, od izbora materijala do isporuke kupcu?

TB: U početku nam je trebalo mnogo vremena, jer nismo imale iskustvo i nismo znale kako da rešimo neke probleme sa kojima smo se susretale. Danas je potrebno oko pola sata od momenta kad izaberemo adekvatan materijal pa do trenutka kada je mašna kompletna, spakovana u svoju kutiju i spremna za slanje. Sada imamo kalupe po kojim krojimo mašne, što mnogo ubrzava njihovu izradu. Nakon toga sledi peglanje i dodavanje ostalih važnih elemenata, kao što su čičak traka na okovratniku ili etiketa. Imamo i novi model kutija u koje pakujemo gotove mašne, i u koje stavljamo unutrašnje dekoracije kako bi ceo paket bio potpun.

MF: Imale ste i vrlo zanimljive reakcije dobavljača…

TB: Bile smo veoma iznenađene pozitivnom reakcijom. Većina ljudi sa kojima sarađujemo nas je odlično prihvatila i puno su nam pomogli u samom početku, iako smo tada bile veoma mali kupci. Svi su bili oduševljeni što četiri mlade devojke pokušavaju da nešto urade, i želeli su da nam pomognu. Tako smo od dobavljača etiketa prvih 100 komada dobile besplatno, jer su i oni želeli da taj naš posao uspe i tako su pomogli u uspešnom početku našeg biznisa.

Svi su bili oduševljeni što četiri mlade devojke pokušavaju da nešto urade, i želeli su da nam pomognu.

Taya Bowties

Taya Bowties, foto Stefan Đaković

MF: Koje ste zanimljive ideje primenili za promociju vaših mašni?

TB: Pokrenule smo saradnju sa modnim kućama, i od njih smo dobili garderobu koju smo promovisali, ali zajedno sa našim leptir mašnama. Trudimo se da se povezujemo sa ljudima iz naše industrije, ali i sa čitanim blogovima i poznatim ličnostima koji mogu da promovišu naš proizvod. Tako smo preko Twittera kontaktirali Vladu Georgieva, koji je rado pristao da promoviše naše mašne, našli smo se i fotografisali, i to nam je takođe pomoglo da se priča o nama proširi.

Zahvaljujući rastu biznisa sada drugačije gledamo i na Facebook. Ranije je to bio kanal za lične stvari sa ličnih profila, a sada ga više gledamo kao alat za posao i vodimo računa o tome šta i kako šerujemo.

MF: Za sada se sve kreće u pravom smeru, pa nas zanima kakvi su planovi za budućnost?

TB: Sada, kada imamo godinu dana iskustva, neke stvari ćemo raditi malo drugačije. Za par meseci stiže Nova godina i očekujemo veliki broj narudžbina, što će zahtevati da se bolje organizujemo. Želimo i da se više bavimo promocijom i učestvujemo na sajmovima, kako bi se priča o Taya Bowties što više proširila. Pored toga, uskoro planiramo i lansiranje jedinstvene linije, koja će biti izrađena od unikatnih materijala i imati posebno dizajnirano pakovanje.

Hoćemo da širimo biznis, i da nam to omogući i da zaposlimo nove ljude koji bi se bavili proizvodnjom, ali pre toga nam je želja da usavršimo proizvode kako bismo mogle sa ponosom da kažemo da imamo savršene leptir mašne.

Posetite: Taya bowties

Poslednja izmena dana 22. septembra 2015. u 03:19


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim poznatim domaćim i svetskim kompanijama, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream i Home Center. Član tima producentske kuće Intermedia…… Saznaj više »

Vladimir Cerić

Već deceniju i po bavi se stvaranjem i uređivanjem sadržaja, i iza sebe ima preko 300 objavljenih članaka u štampanim i elektronskim medijima. Zahvaljujući specijalizaciji za IT i telekomunikacionu industriju imao je priliku da radi sa nekim od najvećih svetskih…… Saznaj više »


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

26. juna 2017.

GlutenNoPosao kao kreativno rešenje problema

Kada je pre izvesnog vremena naš najbolji teniser objavio da uspon svoje karijere delom duguje bezglutenskoj ishrani, Srbija je počela da priča o glutenu, promeni ishrane, a donekle i problemima sa kojima se sreću ljudi koji su alergični na gluten….

19. juna 2017.

Hotel DumNajbolje recenzije se postižu pažnjom

Beograđani, koliko hotela, hostela ili apartmana možete da nabrojite u svom kraju? Zasigurno ih ima, budući da glavni grad samo na portalu Booking.com broji preko 1600 smeštajnih objekata. Paradoskalno je koliko malo znamo o njima, premda su izuzetno živi, interesantni…

12. juna 2017.

MingleSlatka fuzija prirode i grada

Sa obronaka Golije, preko kancelarije jedne beogradske marketinške agencije, na police pojedinih radnji stigle su nove, sveže teglice džema. Džem u Srbiji na prvi pogled i nije tako ekskluzivna pojava, pa makar bila i najvišeg kvaliteta, kakav je sadržaj pomenutih…

5. juna 2017.

Segway BeogradIstorija i ekologija u ulozi biznisa

Ako ste nedavno posetili ma koji veći grad Evrope, sva je verovatnoća da ste zapazili grupu ljudi na točkovima – od male dece do seniora. Zanimljivo je da su ova vozila dozvoljena u mnogim muzejima i javnim zgradama, kao i…