klik za meni

Godine rada u različitim sektorima doveli su Mariju Ilić, Vojislava Milutinovića i Đorđa Smiljanića do jezgra ideje koja će postati jedan od najuspešnijih domaćih gejming studija. Možemo i da odemo korak dalje i da kažemo da je njihov proizvod – igra Woka Woka – najigranija igra te vrste na svetu. Marija i Vojislav nam pričaju o svom putu, koji su potpomogle volja, ozbiljan rad, snažan tim, pa i snažne frustracije.

Vojislav: Naše partnerstvo počelo je pre mnogo godina. Bavili smo se programiranjem i izradom web sajtova, sve dok nismo shvatili da su frustracije i obim posla preveliki u odnosu na profit. Zbog svega navedenog, paralelno počinjemo sa pravljenjem igara. Želeći da uđemo na gejming tržište, a da pri tome ne rizikujemo kako bismo naučili što više, odlučili smo se za HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure) žanr.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

Samostalno smo završili nekoliko projekata, da bismo naučili čitav proces izrade takve vrsta projekta, od ideje do plasiranja na tržište. Krajem 2014. godine smo doneli konačnu odluku da prekinemo posao izrade web sajtova, da bismo u maju 2015. došli do hrabre odluke da počnemo sa pravljenjem free to play igara.

Marija: U poslu pravljenja HOPA igara saradnja sa distributerima je gotovo neminovna, a nama nije prijalo da zavisimo od distributera, iako smo svaki projekat samostalno finansirali. Naredni logičan korak za nas bio je pravljenje free to play igara. Izazovi s kojima se suočavate na samom početku su zapravo filter za tim, u smislu da ostaju samo strastveni i posvećeni ljudi, koji zaista veruju u to što rade. U januaru 2016. u timu pored Vojislava i mene, ostaje još samo Đorđe, poslednja osoba koji je ušla u tim, ali čovek koji nas je naterao da ostanemo uporni i kada smo bili na izmaku snage.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Šta se događa nakon lansiranja igrice?

Vojislav: Igra je izašla u februaru, postala profitabilna u maju, a u avgustu prelazi sve rekorde i pravi najveći mesečni profit koji smo ikada imali. Posle vrtoglavog skoka nam postaje jasno da ne možemo dalje da radimo sami i ubrzo zapošljavamo nove ljude. Naš prvi princip, koga se držimo i dalje, bio je da napravimo proizvod kakav smo zamislili, bez ustupaka. Okupljamo novi tim i u decembru sledi veliki update, nakon koga svi parametri koje možete da zamislite skaču za 80% – od ocena do profita. Verujem da je to rezultat zajedničke odlučnosti i emocije koju nas troje delimo i širimo na ostatak tima. Ne pristajemo na niži kvalitet od zacrtanog i ovo često izaziva frustracije, ali smatramo da je to jedini način da uživamo i, na kraju, uspemo u tome što radimo.

Marija: Kada je „Woka Woka“ izašla, naš prvi cilj bilo je 100 preuzimanja igre dnevno, do čega smo stigli gotovo odmah. Do maja meseca, taj broj je porastao na 1000 preuzimanja dnevno, a trenutno iznosi oko milion mesečno. U međuvremenu smo dosta radili na optimizaciji prikaza igre u Google Play i App Store-u i što boljem rangiranju, ispravljanju bagova, kao i na prepravljanju najrazličitijih detalja u samoj igri. Danas se „Woka Woka“ može preuzeti i igrati na Androidu, iOS-u, Windows-u (Windows Phone i Windows Store), Facebook-u i Amazonu.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Upoznajte nas malo bliže sa samom igricom i idejom zarade.

Marija: Ideja free to play igara jeste potpuno besplatno preuzimanje i igranje. Ukoliko igrač, na primer, želi da ima brži progres, postoji mogućnost kupovine dodataka, poput dodatnih života koji omogućavaju dalje igranje. Zanimljivo je naglasiti da od ukupnog broja ljudi koji su preuzeli aplikaciju mali procenat troši novac u igri, a većina se zadržava na „free“ području. Igru je apsolutno moguće igrati bez mikrotransakcija ili reklama, i veoma nam je važno da igra ne primorava korisnika na trošenje novca.

Vojislav: Postojao je plan da se igra zove Waka Waka, ali smo od toga odustali zbog prevelike popularnosti Šakirine pesme, pa je Woka Woka došlo kao odlična alternativa. Kada smo prionuli na istraživanje tržišta, kako to obično biva – sa nevericom da zaista možemo da izađemo na svetsko tržište i probijemo se – ostali smo zatečeni koliko je konkurencija, zapravo, loša. Dakle, ipak postoji šansa, samo se možda niko nije dovoljno potrudio da proba. Ispostavilo se da je tako. Iako nikada nismo sumnjali da će naša igra biti sjajna, nismo verovali da može tako brzo da nađe put do svojih igrača. Svi koji su voleli staru Zuma-u, vole i Woka Woka-u, budući da se radi o sličnom tipu igre, u modernoj varijanti.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Šta je po vašem mišljenju ključni faktor koji vas je doveo do ovakvog uspeha?

Vojislav: Pre svega, tu je fantastičan tim i odatle sve polazi. Nas troje delimo jednaku strast i posvećenost prema ovom poslu, dok su naše uloge u ovom timu ipak različite – Marijina intuicija je tu da igru uvek učini zanimljivijom od konkurencije, Đorđe se brine da tehnički sve bude savršeno, dok je na meni da se pobrinem da naš rad dođe do igrača, sa marketinške strane. S obzirom na tolike godine iskustva postali smo neverovatno sinhronizovan, jak i uigran tim, najbolji u kome sam ikada radio. A s obzirom da volimo ovo što stvaramo, igricu pravimo kao za sebe, a update je redovan i donosi nova uzbuđenja i duh u igru.

Marija: Konstantno radimo na unapređenju iskustva igrača, analiziramo i pratimo njihove reakcije. Pratimo načine na koji korisnici igraju, dobijamo jasan uvid u njihovo ponašanje i prepreke na koje nailaze, što nam omogućava da dalje oblikujemo proizvod. Osim analitike imamo i jaku komunikaciju sa igračima, od mejlova podrške do Facebook stranice, gde postoji vrlo aktivna grupa hard core igrača.
Na kraju, pored dobrog proizvoda potrebna je i sreća. Verovali smo da se velikim radom sve može nadomestiti, ali gledajući iz ove perspektive, sreća je bitan faktor, bez koga ne bismo uspeli. Definitivno se vrlo retko dešava da prva F2P igra zapravo bude i uspešna.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Da li je teško pronaći nove ljude za takav tim? Šta tražite kod potencijalnih kolega? 

Marija: U potrazi smo za novim kolegama koji će popuniti 10 novih radnih mesta. Ono što nam je najbitnije kod kandidata jeste da je samostalan i ume da rešava probleme. Znanje i iskustvo su sporedne stvari – otvoren stav i sposobnost da se problemu priđe samostalno, iz različitih uglova, je ono što održava tim živim. Tu je, svakako, i energetsko poklapanje – želimo da nam radno vreme bude kvalitetno, posvećeno, ispunjeno smehom i uživanjem. Odgovornosti se dele koliko i strasti, svima nam je stalo da ispunimo sopstvene kriterijume i to je osnova našeg rada. Naša vrata su svakako otvorena – ukoliko ste završili informatiku na Matematičkom ili Tehničkom fakultetu i prepoznajete se u ovoj priči, slobodno nam se javite.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Koliko aktivnih igrača trenutno imate? Da li možete da izvučete dosadašnju statistiku?

Vojislav: Do danas je aplikacija preuzeta oko 8 miliona puta, a imamo oko 2 i po miliona mesečno aktivnih igrača. Igra trenutno sadrži 440 nivoa, i redovno dodajemo nove. Jedan igrač u proseku igra 4-6 puta dnevno, što je statisktika koja „Woka Woka“-u čini najigranijom i najprofitabilnijom igrom ovog tipa na svetu.

Two Desperados

Two Desperados, foto Stefan Đaković

MF: Kako izgledaju vaši planovi za naredni period?

Marija: Imamo stare igrače koje treba iznova nagrađivati novim nivoima – ova zajednica je trenutno naša najveća vrednost. Svaki update je bolji od prethodnog, donosi nove, bolje recenzije i novi profit i na tome radimo konstantno. Takođe, naredni izazov je nova igra, koja će izaći ovog leta i za koju se nadamo da će uspeti da zaseni uspeh prve igre. Svesni smo kompleksnosti procesa, ali sada znamo da dobar proizvod nalazi svoj put.

Posetite: Woka Woka

Poslednja izmena dana 26. maja 2017. u 15:50


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »

Stefan Đaković

Rođen 1990. u Beogradu, profesionalnom fotografijom je počeo da se bavi 2008. godine, i do danas je uspešno sarađivao sa mnogim poznatim domaćim i svetskim kompanijama, među kojima su Reebok, G-Shock, Mainstream i Home Center. Član tima producentske kuće Intermedia…… Saznaj više »

Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.


Prijavite grešku

OSTALI INTERVJUI

25. septembra 2017.

Mesec i zecMagija na prodaju

Danas vas upoznajemo sa Teodorom Novaković, koja svoje misli i osećanja pretače u umetnost, i to uz pomoć raznovrsnih kristala. Njena umetnička karijera počela je davno, sviranjem violončela, da bi se zatim proširila na baletsku školu i konačno studije glume….

18. septembra 2017.

Opančareva kćiTradicija u ulozi visoke mode

Najmlađe dete porodice koja se tri generacije bavi proizvodnjom opanaka, Marina Aleksić je odrastala u okruženju u kome se krojilo, vezlo i tkalo. Porodična proizvodnja je sasvim lepo funkcionisala, a Marina je isprva u pauzama studija glume a zatim u…

11. septembra 2017.

Tibba ClothesOd mame za mame

Milena i Nemanja Živanović nisu baš uobičajna porodica. Oboje već godinama imaju svoju profesiju i karijeru u kojoj uživaju. Ipak, kada je u njihove živote stigao Vuk, njihova priča dobila je još jednu dimenziju, a njihove karijere jedan mali, ali…

4. septembra 2017.

Miin kutakPravo vreme da učite nikada ne prolazi

U garaži porodične kuće porodice Petrović, na čijem se čelu nalaze Jovana i Duško, svakodnevno nastaju impozantni, unikatni komadi nameštaja. Neke prave od samog početka do kraja, neki su pristigli iz tuđih domova, neki već bili osuđeni na otpad, a…