Kao što smo i obećali, nastavljamo sa listom od 25 najvećih biznis neuspeha u istoriji. Sledi poslednjih devet takvih primera, od kojih ste za neke gotovo sigurno čuli. Ako niste, evo sada prilike za to.

9. Enron

Enron je bio lider u energetskom sektoru u Americi, a onda se upustio u ne baš promišljeno bavljenje e-trgovinom i investicijama. Procenjivano je da vredi 90 milijardi dolara i važio je za sedmu najveću kompaniju u SAD, a 2001. godine otišao je u stečaj. Sa sobom je odneo mnoga radna mesta, investicije, pa čak i nekoliko ljudskih života. U narednih nekoliko godina otkriveni su neuspešno uništeni dokumenti u kojima je stajalo da je ova kompanija započinjala partnerstva sa svojim sopstvenim podružnicama i da se upuštala u rizične prodajne poduhvate. Enron je zato danas simbol za biznis koji je propao usled pohlepe.

8. Polaroid

Polaroid je dugo važio za simbol jednostavnog načina čuvanja uspomena. Ali, s pojavom digitalnih foto-aparata, lakog štampanja slika i fotografisanja mobilnim telefonima, ova kompanija nije uspela da održi korak sa vremenom, uprkos tome što je imala armiju fanova koji su uživali da njihovim uređajima prave fotografije, kreiraju svoja umetnička dela i vode foto-dnevnike. Lider u ovoj niši bio je poznat gotovo svakoj osobi rođenoj pre 1980, a bankrotirao je 2005. godine. Njegovo ime možda ćemo ponovo čuti, ali danas ostaje simbol za retro tehnologiju, privlačan još uvek možda samo hipsterskoj supkulturi.

7. Atkins Nutritionals

Da li ste se nekada našli u situaciji da sa prijateljima ručate, a da oni insistiraju na tome da njihovo jelo nema hleba ili krompira, već isključivo meso i sir? Etkins je lansirao čuveni „low-carb” pokret u svetu nutricionizma koji se zasniva na niskom unosu ugljenih hidrata. Ovaj trend propagirao je ideju gubljenja masti time što će se jesti – masti. Dr Robert Etkins je 1972. godine objavio svoju knjigu „Dr. Atkin’s Diet Revolution”. Njena popularnost je obnovljena 1992. godine, izdavanjem revidirane verzije, ali trend se ugasio početkom novog milenijuma. Pitanja koja su stručnjake u oblasti medicine najviše intrigirala bila su u vezi sa njenim dugoročnim rezultatima. Mnogi su se oprobali u ovom režimu ishrane, od samih lekara, do kuvara. 2003. Etkins se okliznuo na zaleđenom pločniku i umro, a kompanija je dve godine kasnije bankrotirala. Postojale su sumnje da ga je zapravo ova dijeta ubila, a godinu dana nakon njegove smrti „procureli” su medicinski nalazi koji su ukazivali na to da je dr Etkins u svojoj 72. godini, kada je umro, imao istoriju srčanog udara, srčanu insuficijenciju, kao i 117 kg.

6. Bethelhem Steel

Čelični div Bethelehem Steel predstavljao je sam kičmeni stub nekadašnje Amerike. On je zaslužan za brojne pruge, nebodere, nuklearne reaktore, borbene i transportne vozove i mnoge velike građevinske i insfrastrukturne projekte u ovoj zemlji. Devedesetih je postalo popularno poslovanje usmereno na usluge i kupce, čemu se ova kompanija nikada nije prilagodila i to je dovelo do njenog kraha. Pojeftinjenje uvoza zadalo joj je poslednje udarce. I dalje se smatra delom američke istorije, a zauvek je tamo i ostala od 2001. godine.

5. Pets.com

Kompanija Pets.com 2000. godine odlučila je da napravi hrabar korak – širom Amerike je, po ugledu na Starbucks, otvorila bogatu mrežu prodavnica hrane i opreme za negu kućnih ljubimaca. Nažalost, profit nikada nije uspeo da nadmaši sumu koja se izdvajala za marketing, što je najveća noćna mora svih marketara i koja zapravo znači da ljudi znaju za vaše proizvode, ali ih jednostavno nije briga. Vrednost akcija im je sa 11 dolara početkom 2000. iste godine pala za 0.19, nakon čega je na njeno postojanje stavljena tačka.

4. White Star Lines-ov Titanik

White Star Lines je kompanija koja je napravila Titanik, a njegovu sudbinu svi znamo. Gradnja je počela 1907. godine, kada su čelni ljudi doneli odluku da drastično prošire posao brodskog prevoza, kako bi se takmičili sa konkurencijom – Cunardom, koji je imao nove, luksuzne brodove za prevoz preko okeana. To je rezultiralo linijom ogromnih i luksuznih brodova koji su prevozili veliki broj putnika. Brodovi su se zvali Olimpik, Titanik i Britanik. Ostatak priče znate.

3. Commodore Computers

U periodu od 1983. do 1986. godine, Apple, IBM i Atari računarima treslo se tlo pod nogama. Razlog tome bila je činjenica da se Commodore 64 prodavao dva miliona primeraka godišnje, čime je zahvatio čak 50 odsto tržišta. Zatim je ova kompanija pokušala da uvede izvesne inovacije – Commodore plus/4, koji je bio brži, pametniji, a imao je i ekran u boji. To je, međutim, dovelo do otuđenja od njihove originalne baze kupaca. Osim toga, novi model nije bio kompatibilan sa voljenim C64. Commodore je pokušao da obustavi proizvodnju stare linije u SAD do 1990. i najavio da će do 1995. prestati da ih isporučuje. Ova taktika nije upalila; kupci u Evropi su nastavili da ih kupuju sve dok za ovu kompaniju nije postalo nemoguće da ih prozvodi po razumnoj ceni, bez prodavanja novih, skupljih modela. Epilog nije veseo – 1994. godine ova kompanija proglasila je bankrot.

2. DeLorean Motor Company

Kao što je to čest slučaj u automobilskoj industriji, i u ovoj priči bilo je teško odvojiti jednog čoveka od vozila koje se proizvode pod njegovim imenom. Džon DeLorien bio je heroj među imućnim kupcima zbog pravljenja automobila koji je izgledao kao vozilo iz budućnosti. Sa karoserijom od nerđajućeg čelika, atraktivnim linijama dizajna i vratima koja se otvaraju vertikalno, njegov DMC-12 našao se na ulicama 1980. U naredne tri godine, trebalo je da bude napravljeno samo 8.900 jedinica ovog automobila. On je imao važnu ulogu u kultnom filmu „Povratak u budućnost” i postao je moćan statusni simbol. Međutim, 1983. godine Džona DeLoriena našao se u centru skandala sa drogom, zbog kog je nepovratno izgubio poverenje investitora i sve se vrlo brzo završilo prilično neslavno.

1. Pan Am

Nije retkost da se identitet jedne države isprepliće sa nekom firmom. Takav slučaj je bio sa PanAm-om. Osnovan 1927, ovaj avioprevoznik bio je deo američke kulture tokom većeg dela dvadesetog veka. Bio je lider u industriji internacionalnih letova i luksuznih putovanja, kao i prvi prevoznik koji je omasovio upotrebu džambo džetova i koristio svoje kabinsko osoblje u marketinške i PR svrhe. Devojčice širom Amerike su sanjale da će postati stjuardese, a dečaci piloti. Međutim, PanAm je postao meta terorista i nakon nekoliko takvih incidenata, udruženih sa povećanom globalnom konkurencijom, ova kompanija prestala da postoji 1991. godine.

Poslednja izmena dana 6. septembra 2016. u 03:15


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »