Mnogi kažu da se uspešnim preduzetnikom ne postaje, već rađa. Iako je to tema za sebe, činjenica je da postoje određene stvari koje možemo naučiti od drugih, uspešnijih i iskusnijih. A u svetu biznisa, jedan od simbola uspeha upravo je Stiv Džobs, čovek koji je kreirao sopstvenu filozofiju i koja je, u rezultatima, potvrdila svoju vrednost.

Autor Gaj Kavasaki je, upravo inspirisan Džobsom, sa kojim je imao priliku da sarađuje i čiju karijeru je pomno pratio sve do njenog kraja, opisao pet lekcija na kojima može zahvaliti Džobsu, a mi ih prenosimo u nadi da će i vama pomoći da u gradnji sopstvene uspešne priče.

  1. Ljudima ne možete govoriti šta će im se sviđati. Ljudi mogu da vam kažu šta je ono što im se dopada, a to se obično odnosi na nešto što već postoji, samo je bolje, brže i jeftinije. Recimo, tokom osamdesetih, Appleovi kupci su želeli bolje, brže i jeftinije Apple II računare. Niko nije tražio Macintosh, a to je upravo ono što su dobili. Uspešni preduzetnici mogu da stvore ono što ljudi nisu u stanju da izraze.
  1. Stručnjaci vam ne mogu reći šta je ono što bi trebalo da radite. Stručnjaci su dobri kako bi vam rekli šta je to što ne valja sa vašim proizvodom, ali oni vam ne mogu reći kako da ispravite ono što ne valja niti će, baš kao i kupci, moći da vam kažu na koji način da se pozicionirate bolje od drugih.
  1. Akcija je na sledećem zaokretu. Tokom 1830-ih, sakupljače leda zbrisale su fabrike za led. Tokom 1850-ih, fabrike leda zbrisale su kompanije za proizvodnju frižidera. Borba na utabanoj stazi može dati rezultate, ali prave inovacije nastaju onda kada dođete do sledećeg zaokreta ili ga sami stvorite.
  1. Dizajn je važan. Možda nije važan svima, ali je dovoljno važan da ima moć da napravi razliku. Funkcionalnost sama za sebe više nije dovoljna; sada vaš proizvod ili usluga moraju da rade svoj posao na elegantan i zadovoljavajuć način. Stiv Džobs i Apple su zauvek podigli očekivanja ljudi.
  1. Vrednost nije isto što i cena. Cena je broj odštampan na papiru. Vrednost predstavlja sveukupnost troškova i dobiti koje donosi jednan proizvoda. Nešto sa višom cenom ponekad može imati i veću vrednost jer dovodi do smanjenja troškova – kao što je, recimo, obuka – i dovešće do boljih rezultata. Nemojte se fokusirati na cenu, već na obezbeđivanje i iskazivanje vrednosti.

Džobs je zagovarao ideju da neke stvari, kako bi se u njih poverovalo, najpre moraju biti viđene. Skeptici odbijaju da poveruju u nešto sve dok se svojim očima u to ne uvere. Ako hoćete da budete preduzetnik, morate verovati u svoju ideju. Zato je Stiv Džobs promenio svet, dok su ostali čekali da svet bude promenjen.

Foto: Ben Stanfield

Poslednja izmena dana 26. septembra 2016. u 12:47


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »