Da li uživate u svom poslu?

U slučaju da je vaš odgovor negativan, naredna informacija vas sigurno neće iznenaditi:

Procenat radnika koji su zadovoljni svojim poslom konstantno opada. Kako u lokalu, tako i globalno. U odnosu na baby boomers generaciju (godište 1946 – 1964), nove radne snage Sjedinjenih Američkih Država u proseku su za čak 10% manje zadovoljne trenutnim pozicijama na radnom mestu.

Opšti utisak je da se sa nadolazećim generacijama uvodi polako i sasvim novi sistem vrednosti.  Činjenica je da su stvari koje su bile bitne naraštajima u post-ratnom periodu sasvim drugačije od situacije u kojoj se nalazimo danas.

Današnji radnici su svesni da naše plate ne idu toliko daleko koliko su išle našim roditeljima. Do pre par decenija, kupovina nekretnine je bila opcija koju su nove porodice podrazumevale kao osnovni aspekt života. Mnogi su mogli da priušte da kupe stan, auto, da letuju bezbrižno i sve to od 40 sati nedeljno.

Ako pitate bilo kog kolegu, čak i one koji su u tridesetima, većina će se složiti da kupovina stana, auta, pa čak i letovanje – sve spada pod troškove koji moraju dobro da se promisle i organizuju, ako su uopšte „avanture“ ovog tipa i izvodljive.

U ovakvoj postavci, razumljivo je zašto prosečan radnik nije posebno motivisan da radi svoj posao. U zemljama Istočne Evrope, skoro 20% radnika je apsolutno nezainteresovano za svoje radno mesto.

Dobar radnik, onaj koji je preduzimljiv, savestan, organizovan i lojalan – postao je prava retkost. Posvećeni zaposleni su bukvalno postali beli medvedi.

Moj savet je da razmazite vaše bele medvede! Učinite sve što možete da se vaši najbolji radnici osećaju prihvaćeno, sigurno i srećno kada dođu na posao.

Ali prvo, treba shvatiti ko su u stvari ti beli medvedi.

Kako prepoznati Belog Medveda

Model motivisanog radnika se svakako takođe drastično izmenio tokom godina. Bezbroj studija potvrđuje da su današnje radne snage više motivisane prijateljskom atmosferom, preduzetničkim duhom i svakako visinom primanja, a zapostavljaju tradicionalne vrednosti, radnu „etiku,“ i beneficije drugog tipa, kao što je penzioni fond.

Verovali ili ne, 67% radnika je navodno produktivnije samo zato što ih na poslu čeka besplatna hrana.

Budite uvereni da ne možete odgajiti belog medveda. Neke radnike možete stimulisati na hiljadu načina, ali oni i dalje neće biti motivisani.

Ključ je u tome da podržite i nagradite ponašanja koje unapređuju rad kompanije, profit i celokupan razvoj posla. Inicijativa mora da se ceni i budite spremni na to da ako ne dobiju nikakvu povratnu informaciju od svog šefa – većina radnika će jednostavno pretpostaviti da ne radi dobar posao. Samim tim, počeće da razmišlja o drugim opcijama.

Ali kakvi su to tačno radnici? Ja bih uzeo sebi za slobodu da ih podelim u tri kategorije:

Ambiciozni

Ovo je tip radnika koji je na posao došao zbog sebe. Neretko se nalaze  u industrijama u kojima su sami odabrali da budu, i njihov stav je da – ako već moraju da rade, radiće nešto što vole i radiće to dobro. Drugi naziv za ovu vrstu radnika bi svakako bio karijeristi, tako da računajte na to da će im napredovanje biti bitna stavka.

Ekscentrični

Tip radnika koje ne morate ništa da pitate, jer ih verovatno nećete ni razumeti. Radnici ovog tipa su obično perfekcionisti, kreativci, komunikacija im nije jača strana, ali imaju neki motiv koji ih pokreće da dostave svoj posao odlično i na svakodnevnom nivou. Nekad čak i ne promaše rok.

Lojalni

Iako sam naziv može da implicira da mislim na tip osobe koju bi neko okarakterisao kao ulizicu, ja mislim na sasvim drugi tip radnika. I dalje nije nesvakidašnja pojava da pojedni pripadnici mlađih generacija imaju jednostavno dobar odgoj – „radnu etiku“ i osećaj odgovornosti neki ljudi jednostavno naslede od svojih roditelja. Radnik koji doživljava svoj posao savesno je takođe ugrožena vrsta.

Kako god ih vi nazivali ili doživljavali, ovi profili zaposlenih neophodni su svakoj firmi. Ljudi koji žele da doprinesu, mogu da doprinesu i pristupaju svom zvanju potpuno odgovorno – to su ljudi koje ne možete da izgubite.

Naprotiv, treba ih razmaziti.

Kako razmaziti Bele Medvede?

Podići platu zaposlenom koji značajno doprinosi i vidno se trudi bi svakako trebalo da bude standard u svakoj industriji. Ovo rešenje, iako efikasno, je takođe i poprilično neinventivno. Teško za poverovati, ali u nekim industrijama radna snaga preferira transparentnu i konstruktivnu saradnju i ovaj pristup se smatra motivišućim u većoj meri nego što bi ih motivisao eventualni novčani bonus.

Opuštena atmosfera svakako deluje produktivno na modernog radnika. Statistike pokazuju da su zaposleni koji imaju prijateljske odnose sa kolegama čak do 7 puta više uključeni u svoj posao. U slučaju da se osećaju prihvaćeni kao deo tima, vaši beli medvedi će biti čak 50% produktivniji.

Dobar izbor svakako bi bilo plaćeno usavršavanje. Ambiciozni radnici će ceniti ovaj vid stimulacije, a ako razmišljate o nagradi ovog tipa, a pritom radite u marketingu i/ili ste preduzetnik sa poslovnim modelom u razvoju, moja topla preporuka je da posetite sajt Digital Communication Institute.

Kreativnim radnicima je ipak najteže udovoljiti. Zbog ovog tipa zaposlenog ćete sigurno morati da izađete van svoje zone komforta i uradite nešto specijalno za njih. U prethodnih 15 godina, vrednost kreativnog rada porasla je za više od 30%. Tako da šta god da vaš dežurni ekscentrični kreativac smatra zanimljivim – razmotrite da li postoji prihvatljiv način da pokažete interesovanje za njihova interesovanja.

Možda su strastveni kolekcionari stripova, možda sviraju u nekom bendu ili imaju nesvakidašnji pristup svakodnevnim situacijama, ali šta god da ih čini srećnim – saznajte to i podržite njihovo viđenje. Ili makar pokažite razumevanje.

Mali (ne)materijalni znaci pažnje su takođe dobar stimulans za bele medvede. Samo se potrudite da razmišljate van kutije!

Na primer – ako vaš beli medved uživa u cigaretama, a u vašoj kompaniji se ne puši – IQOS uređaj je alternativa koju će svaki pušač znati da ceni. U firmi u kojoj sam zaposlen, lead developer je posvećeni konzument duvanskih proizvoda, a duvanski dim svakako nije nešto što je prihvatljivo u prostorijama kancelarije. Kolega je na posao doneo IQOS uređaj, a nadređeni su se složili da ovaj proizvod može da konzumira i u poslovnim prostorijama zbog odsustva duvanskog dima.

Ako ste shvatili da vaš beli medved voli određenu vrstu kafe, hrane, pića – uvek imajte to na umu. Takve sitnice možete zapisati i voditi evidenciju, a povremene nagrade, ili prijatna iznenađenja tog tipa su uvek dobrodošla. Ovaj način povezivanja će biti od ključne važnosti, jer čak i ako vaš zaposleni želi da napusti trenutnu poziciju, ipak će se osećati dovoljno prisnim da može da izrazi svoje nezadovoljstvo i možda vam da taj niski start da ga preduhitrite u potencijalno štetnoj odluci.

Trik je, naravno, u malim znacima pažnje.

Ako razmišljate o team buildingu kao o vidu nagrade, tu bar možete uvek da budete kreativni. Paintball, ekstremni sportovi, zajednički vikendi, kampovanja – lista predloga je beskonačna. Ali ne budite ishitreni! Pre nego što ceo tim povedete na bungee jumping, sprovedite anketu među zaposlenima i odlučite se za opciju koju većina odabere. U protivnom, rizikujete da vas pojedinci dožive kao bezobzirnog.

A sudeći po svemu – to je upravo imidž koji želite da izbegnete.

Na kraju…

Činjenica jeste da su beli medvedi retka pojava, tako da ako uspete da pronađete jednog – potrudite se i da ostane uz vas. Oni nipošto nisu svakodnevni radnici, oni koji svoje obaveze doživljavaju umereno normalno i rade svoj posao čisto radi profita. Njih motiviše niz faktora koje možemo, i ne moramo da razumemo, ali u svakom slučaju njihova umešanost neretko čini projekte ostvarivim.

Na kraju – budite spremni na to da će hteti da budu maženi, da neće dobro podneti zapostavljanje, da će očekivati da napreduju ako se već narade, i da će vaši ljudski resursi verovatno ludeti od njih na dnevnom nivou.

Poslednja izmena dana 22. aprila 2017. u 00:03


Goran Mirković

Već duže vreme se, uspešno, bavi content marketingom. On godinama unazad kreira sadržaje za brojne brendove različitih profila širom sveta. Za razliku od mnogih koji se danas bave ovim poslom, Goran je svoju ljubav i znanje prema pisanju kalio u…… Saznaj više »