“Budite drugačiji!” – savetuju brojni preduzetnici i trude se da učine isto kako bi privukli pažnju i “izdvojili se iz mase”. Američki fank bend Vulfpeck je ovaj savet shvatio krajnje ozbiljno i odlučio da ljubiteljima muzike proda desetak minuta tišine koristeći se servisom Spotify. Album je dobio simboičan nazov Sleepify i doneo bendu najveću zaradu u karijeri.

Ova priča počinje razgovorom između frontmena ovog benda, Džeka Stratona i muzičkog producenta Rona Fera. Jedan od Ferovih najprodavanijih singlova bila je obrada pesme “Lady Marmelade” koju je napisao za saundtrek filma Moulin Rogue. Kao takva, mogla je legalno da se nabavi samo u okviru kompletnog saundtreka – ako ste želeli da je čujete kad poželite, morali ste da izdvojite 18 dolara za to zadovoljstvo i kupite čitavu ploču. Ljudi su je kupovali, a za Fera je to bio uspeh na koji je posebno ponosan.

Ovakav pogled na model uspeha je zaintrigirao frontmena Vulfpeck-a i naveo ga da se zapita koliko novca bend zarađuje od jedne odslušane pesme na Spotify-u. Cifra je iznosila 0,56 dolara, premda je Spotify tvrdio da se u proseku radi o nešto većem iznosu od 0,8 dolara. Zatim je Straton učinio nemoguće: zaista je pročitao Terms and conditions koje štikliraš kada postaješ korisnik Spotify-a, gde je stajao zakon koji kao “odslušanu pesmu” računa svaku koju drugi korisnik sluša više od 30 sekundi. A da li će to biti simfonija od 15 minuta, ili će slušaoc kliknuti “stop” posle 33 sekunde, irelevantno je. Kad je već tako – mislio se Džek – zašto ne lansirati album koji se sastoji od deset klipova tišine u trajanju od pola minuta?

I tako i bi. Album Sleepify  je osvanuo na Spotify-u, sa idejom da ga fanovi puste pred spavanje i tako uživaju u deset traka čija su imena bila “Z”, “ZZ”, “ZZZ”… dalje znate. Iako isprva osmišljen da izigra sistem naplate ovog muzičkog servisa, bend je shvatio da bi zapravo ovom akcijom – u slučaju da uspe – mogao da obezbedi finansije za malu turneju. Naime, bend je u stotinu navrata pozivan da održi koncerte širom Sjedinjenih država što se nije desilo usled manjka sredstava, kako obično i biva sa manje poznatim muzičarima. Ukoliko bi nekoliko hiljada obožavatelja Vulfpeck-a preslušalo famozni album, računica bi bila tačna.

Baza ljudi koji su imali i afinitete prema ovom bendu i nalog na Spotify-u nije bila dovoljno velika. Ali onda je priča zainteresovala druge bendove, onda društvene mreže a onda i ostatak medija, pa i kritičara koji su album ocenili kao “suptilan, intrigantan rad minimaističke estetike koji provocira slušaoca da sazna šta sledi u nastavku”.

Onda se oglasio i sam Spotify kome je ovo bilo “smešno i briljantno”. Međutim, kada je album prešao million pregleda bez izgleda da se ovaj broj zaustavi, nije više bilo tako smešno. Na kraju krajeva, s ovom idejom bi i drugi umetnici mogli da nastave da izigravaju uspostavljena pravila, a onda i čitav sistem. Zato su ljubazno zamolili Vulfpeck da ukloni album. Znajući da ne krše nijednu od tačaka pravilnika koji je sam Spotify kreirao, bend je odlučio da nastavi po svom. Umesto toga je samo postavio pitanje: “Koje tačno pravilo smo prekršili?” da nikada ne bi dobio odgovor na njega (jer ga nije bilo). I tako je album nestao sa lica Spotify-a tako što su ga njegove vlasti odatle povukle.

Kao odgovor na to Vulfpeck je objavio još jedan album, ovog puta pod nazivom “Official Statement”. Kao što se može pretpostaviti, sadržao je usmeno objašnjenje objavljivanja albuma i povlačenja, kratki instrumental i veliku završnicu – 30 sekundi tišine. Sve “pesme” su doživele slušanost veću od 5,5 miliona, što je bendu donelo preko 20 hiljada dolara koje je Spotify uredno isplatio. To je bilo dovoljno da bend organizuje besplatne koncerte u nekoliko gradova širom SAD, uključujući i Njujork i Los Anđeles.

Ali to nije jedina nagrada za čudnovate napore Džeka Stratona. Jer uspeo je u još nečemu – da ukaže na sistem vrednosti uspostavljen unutar muzičke industrije. U svakom slučaju, bolje 30 sekundi tišine nego 10 sekundi čoveka koji urla na mene dok mi prodaje dezodorans između dve omiljene pesme na You Tube-u.

Poslednja izmena dana 17. aprila 2017. u 00:35


Vanja Mlađenović

Vanja Mlađenović, rođena u Beogradu 1988. godine. Zvanično se bavi novinarstvom i marketingom, nezvanično pričama i muzikom. U slobodno vreme istražuje svet.