Kako pozajmljena bicikla i tinejdžerska spremnost na krupne korake mogu da promene život, ali istoriju biznisa zauvek, najbolje opisuje priča o Klodu Rajanu i Džimu Kejsiju. Mnogima pomen ova dva imena ne znači puno. Ipak, retki su oni koji nisu čuli za kompaniju “UPS”, jednu od najvećih firmi za dostavu pošiljki. Krenimo redom.

Priča o kompaniji “UPS”, danas nadaleko prepoznatljivoj po logou i jedinstvenoj UPS smeđoj boji uniforme, počinje još davne 1907. Ključni datum za osamnaestogodišnjaka Kloda Rajana i godinu dana starijeg Džima Kejsija bio je 28. avgust pomenute godine. U podrumu hotela smeštenog u Drugoj Aveniji, Mainstreet-a u Sijetlu, osmišljena je kompanija za dostavku pošiljki. Sa početnim kapitalom od 100 dolara i jednom biciklom, Rajan i Kejsi nisu mogli mnogo očekivati. Bicikla i pešačenje bili su jedini način da pošiljke stignu sa jednog na drugi kraj grada. Kako bi ubrzali posao, njih dvojica su najpre došli na jednu, u tadašnje vreme, vrlo ingenioznu ideju. Uvođenje telefona koji je predstavljao pravu retkost, bio je pomak napred. Dok su oni odgovarali na telefonske pozive i telegrame, posada od nekoliko drugova i rođaka vršila je isporuku. Za početak, bilo je važno imati organizovan tim. Cilj je već bio uspostavljen. Primera slične prakse gotovo da nije ni bilo. Naredne godine donosile su nove ideje, ali i nova odricanja. Prvi ispit položili su onda kada su doneli odluku da se uortače sa rivalskom kompanijom “Merchants Parcel Delivery”. Takav korak bio je rizičan, ali je ubrzo doneo uspeh. Posao se proširio, a biciklu su zamenili i prvi motori. Džim Kejsi i Klod Rajan su uveliko razmišljali i o kupovini automobila. Automobil koji je prvi stigao u redove kompanije, bio je Ford T. Iako je posao cvetao, dvojica osnivača ni u jednom trenutku nisu prestajali da rade.

Ulagali su maksimalne napore i u svakom trenutku razmišljali o modernizaciji i hvatanju koraka sa vremenom. Početkom tridesetih godina kompanija se sa prostora Sijetla seli i u Njujork. Bilo je potrebno osmisliti zvučno ime i primamljiv logo. Kraj tridesetih godina donosi perspektivne ideje. Logo je redizajniran, a kompanija nosi ime “United Parcel Service”. Do početka šezdesetih “UPS” je nastojao da proširi svoj posao po čitavoj Americi. Naporno se radilo da bi sve pošiljke na vreme stizale na željene adrese. Prvi ozbiljan rezultat mogao se uočiti 1962. godine kada je kompanija pokrivala čak trideset jednu državu u SAD – u. 22 000 zaposlenih i prihod od 550 miliona dolara godišnje bili su pokazatelj da se dobre ideje i naporan rad i te kako isplate. Ukoliko se u dobro poslovanje utka i humanost, posao cveta pod srećnom zvezdom. Džim Kejsi je 1966. Formirao “Casey Family Programs” koji je pomagao deci bez roditelja. UPS se uključivao u mnoge projekte, a na konkurenciju poput FedExa, gledao je oduvek kao na razlog da stalno napreduje. Zdravi rivalitet napravio je od obe kompanije uspešne gigante.

Ideja dvojice dečaka primer je organizovanosti i želje za radom i inovacijama. Kompanija “UPS” je 2013. godine ostvarivala profit od oko 50 milijardi dolara i zapošljavala gotovo pola miliona radnika u čak 200 zemalja. Te godine zapaženo je da se čak 3,8 milijardi paketa i dokumenata godišnje isporuči širom sveta. Ono što je veća pouka od čiste računice jeste to da se dečački snovi ne ostvaruju sami od sebe. Pozajmljena bicikla i sto dolara rodili su veliku ideju. Kejsi i Rajan ni u jednom trenutku nisu prestali da na toj ideji rade. Osim što bi danas i te kako mogli da otplate svoju pozajmicu, njih dvojica su na ovaj ili onaj način pomogli hiljadama ljudi.

Ne odustati od svojih snova i unapređivati ideju je ključ uspeha. Ostati u svemu tom jedan od dobrih momaka, samo je bonus.

Foto: r. nial bradshaw



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »