Za uspešan biznis nije dovoljno samo imati dobru ideju. To vrlo dobro zna Brajan Smit, osnivač Ugg Australia kompanije i autor knjige „Rođenje brenda” („The Birth of A Brand”). On je u intervjuu za Business Insider izneo šest biznis lekcija koje stoje iza planetarnog uspeha Ugg čizama, odnosno brenda.

Danas se ove prepoznatljive čizme mogu naći u gotovo svakom tržnom centru na svetu. Međutim, one nisu od početka bile tako dobro prihvaćene među svojom ciljnom grupom. Kad su se pojavile, 1979, Smit je mesecima putovao, obilazeći potencijalne kupce od vrata do brata, u nameri da ih ponudi surferskim prodavnicama i prodajući ih iz kombija na surferskim takmičenjima sa ne baš mnogo uspeha.

Ali, početkom osamdesetih, trend je zaživeo, a Smitov mali biznis prerastao je u multimilionsku kompaniju. Prodao je ovu kompaniju Deckersu 1995. godine za procenjenih 14.6 miliona. Ugg je i dalje prepoznatljiv i uspešan brend na globalnom nivou.

Vratimo se na biznis lekcije koje stoje iza ovog brenda.

1. Malo blaženog neznanja

Dok je gradio Ugg brend, Smit je naišao na nekoliko velikih prepreka, uključujući i činjenicu da su ove čizme popularne samo zimi i da Amerikanci ne razumeju šta znači nošenje ovčje kože po bilo kakvom vremenu, zbog čega su se prodavale isključivo kao obuća za zimu. To su stvari koje Smit nije predvideo, a kaže da je upravo neznanje o tim preprekama ono što je učinilo da se kreće napred. „Da sam znao za sve te barijere i prepreke, odustao ih,” kaže on i dodaje da je neznanje ono što mu je pomoglo da uspe.

2. Istrajnost je nezamenljiva

Ukoliko istinski verujete u svoju ideju i držite se toga, vremenom će i drugi ljudi početi da veruju u nju. „Istrajnost je ono što vam je potrebno, zato što postoji prekretnica, i kad prođe taj period, sve dugo se namešta samo,” kaže Smit.

Kad je Ugg doživeo neuspeh na početku, Smit je mogao lako da izađe iz cele priče: da rasproda inventar i smanji dugovanja. Umesto toga, on je odabrao posvećenost, lično nudeći Uggs surferskim prodavnicama i radeći teške poslove u međuvremenu, kako bi obezbedio sopstveni opstanak. Uskoro je stigao do prekretnice, koja je za njega imala takav ishod da je Ugg postao najpre nacionalno, a potom i globalno prepoznat brend.

3. Sa ciljnom grupom na „ti”

U pokušaju da se predstavi široj ciljnoj grupi koja obilazi robne kuće, Smit je platio glamurozne reklame u novinama sa modelima koji su razdragano nosili Uggs čizme. Nakon nekoliko meseci, ispostavilo se da su kampanje promašaj, pa je Smit zamolio svoje prijatelje surfere za mišljenje. „Ovi oglasi su tako lažni! Ovi modeli ni ne surfuju!”, čuo je uskoro i uvideo da se reklame ne dopadaju njegovoj primarnoj ciljnoj grupi, pa je počeo da snima reklame sa pravim surferima, koristeći slike koje bi sam napravio. U roku od dva meseca, prodaja se sa 30.000 dolara popela na 400.000.

4. Kreće se od manjeg

Logičan put ka poslovnom uspehu je učiniti da što veći broj ljudi upozna i kupi vaše proizvode. Međutim, nemoguće je odmah postati vidljiv na mejnstrim tržištu; najpre je potrebno okupiti manju publiku i potom je proširivati.

Smit je počeo tako što je nudio svoje čizme većim prodajnim lancima, u nadi da će tako doći do mejnstrim publike. Ali, ono što nije uvideo je da prvo mora da osvoji niše, odnosno manje, surferske prodavnice, s obzirom na to da je proizvod primarno namenjen surferima. Jednom kada su Ugg čizme postale popularne među ovom ciljnom grupom, uskoro su počele da postaju privlačne i široj publici.

5. Strast je gorivo

Iznad svega, Smit veruje u istinsku strast ka onome što radite. U tome, smatra on, leži tajna preduzetničkog uspeha: „Ukoliko volite to, bez obzira šta se desi, preživećete. Morate stvarno voleti ono što radite i znati da u tome postoji potencijal. To je ono što vas čini odanim svojoj misiji.”

Sredinom osamdesetih Smit je pronašao nove investitore, a svaki je imao udeo kompanije podjednak onima koje su imali ostali. Smit je ubrzo uvideo da se njegovo vlasništvo sada svelo na 25 odsto i da je izgubio kontrolu nad sopstvenim biznisom. Ipak, ostao je uz Ugg i počeo da radi kao prodavac, lagano zarađujući sve više i više kroz komisionu prodaju i postepeno se vratio na nivo korporacije. Istinski je verovao u svoj proizvod i bio spreman da radi štagod je potrebno da njegova kompanija bude uspešna.

6. Treba znati kada ostupiti

Smitovo najvažnije pravilo za preduzetnike je: važno je voleti ono što radiš, a to znači i da znaš kad je potrebno da ostupiš od zadataka koje uklanjaju svu radost iz tvog rada. Istina je da se svaki preduzetnik suočava sa mnoštvom neglamuroznih poslova i zadataka, ali važno je znati razliku između manjih smetnji i velikih odgovornosti. Za Smita, ovo je konkretno značilo delegiranje administrativnog dela posla i fokus na prodajne snage.

Umesto da primorava sebe da uđe u ulogu koju ne želi, on ju je prepustio nekome ko se u njoj bolje snalazi. Iako to može biti stresno u smislu da je potrebno prepustiti kontrolu nekoj drugoj osobi za ono što nam je važno, upravo uspešni preduzetnici umeju da prepoznaju kad nisu najpodobniji za zadatak i prepuste ga onome ko jeste.

Foto: taylorbri

Poslednja izmena dana 16. novembra 2017. u 12:37


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »