Čuveni portal Craigslist.com danas je jedna od najpoznatijih web stranica na kojoj se svakog meseca postavi oko 2 miliona novih oglasa za posao. I ne samo to – ovaj portal predstavlja ogromnu bazu podataka u kojoj se može naći gotovo sve što bi nekoga moglo zanimati u vezi kupovine ili iznajmljivanja stanova i nameštaja, usluga koje uključuju popravke automobila, advokatske savete i edukativne kurseve, ali i ličnih oglasa za upoznavanje.

Iako danas sadrži pregršt oglasa svrstanih u najrazličitije kategorije, Craigslist je, po sličnom principu kao i Facebook, nastao iz prepiske između nekolicine programera i softverskih inženjera koji su se međusobno informisali o lokalnim dešavanjima vezanim za branšu u kojoj su radili. Ono što je počelo kao samoinicijativno pružanje korisnih informacija, na kraju je preraslo u internacionalnu kompaniju koja je njenom osnivaču, Kregu Njumarku, donela upravo ono što je on, između ostalog, pokušao da omogući drugima – priliku za pronalaženje posla.

Bez obzira na to što je u vreme osnivanja web stranice već imao stabilno i dobro plaćeno radno mesto, Njumarku nisu baš uvek tekli „med i mleko“. Njegov otac, koji je radio kao prodavac osiguranja, preminuo je kada je Kreg imao samo 13 godina. Ostatak porodice se nakon toga našao u teškoj materijalnoj situaciji, te je Njumarkova majka jedva sklapala kraj sa krajem da bi izdržavala Krega i njegovog brata.

Uprkos tome, Kreg je tokom pohađanja srednje škole osvojio dovoljan broj novčanih stipendija i na taj način uspeo da isfinansira svoje studije. Nakon završenog koledža, našao je posao u kompaniji IBM, gde je narednih 17 godina radio kao programer.

Po preseljenju u San Francisko (Kalifornija) početkom ’90-tih godina, zaposlio se kod Čarlsa Švaba, poznatog biznismena sa Vol Strita. Tada je prvi put počeo da koristi internet, što mu je dalo ideju da sa nekolicinom prijatelja koji su živeli i radili u San Francisku započne e-mail prepisku, čija sadržina bi se mogla uporediti sa, recimo, sadržajem današnjih Facebook event objava. Na taj način, Njumark je svojim prijateljima redovno slao obaveštenja o dešavanjima vezanim za trendove iz oblasti IT-ja.

Njumarkova ideja vrlo brzo se raširila među njegovim kolegama, a uporedo sa time, rastao je i broj mejlova u kojima su ljudi iz branše i sami počeli da objavljuju mesta održavanja i satnice sličnih dešavanja. S druge strane, Njumark nije očekivao da će se u ovim prepiskama početi objavljivati i informacije koje su više bile vezane za, na primer, upražnjene radne pozicije za programere i inženjere u raznim firmama. Iz tog razloga, objave je upotpunio posebnom kategorijom pod nazivom „Poslovi“.

Kako je količina prepiski neprekidno rasla, tako je i Njumark bio prinuđen da u njima dodaje sve veći broj različitih kategorija. Odgovarajući na zahteve korisnika, Kreg je 1996. godine odlučio da ovu sve brojniju zajednicu „preseli“ na internet u formi web stranice. Tada i zvanično nastaje web sajt dobro poznatog naziva Craigslist.com.

Budući da je i dalje radio kao softverski inženjer i programer, uređivanje sajta je za Njumarka predstavljalo nešto što je radio isključivo iz hobija. Ipak, ispostavilo se da je putem sopstvene web stranice ubrzo i sam počeo da dobija pozive za događaje koji su za njega bili značajni u profesionalnom smislu. Ova internet zajednica pritom u narednih nekoliko godina postaje toliko popularna da je, do kraja ’90-tih, Craigslist registrovan kao privatna profitna kompanija. Njumark tada napušta posao u IT struci, u potpunosti se posvećuje uređivanju portala i zapošljava još nekoliko kolega koji mu u tome pomažu. Tako Craigslist.com ubrzo dobija i svoju naslovnu stranicu, uređene kategorije i forume za diskusiju.

Najzaslužniji za to bio je jedan od Njumarkovih saradnika, Džim Bakmaster. Kao glavni tehnički direktor, osim što je poboljšao izgled i sadržaj web stranice, Bakmaster ju je proširio i van granica države Kalifornije. Tako je uskoro još nekoliko gradova u svetu dobilo svoje lokalne verzije Craigslist portala. U avgustu 2004. godine, ekipa zaposlena u Craigslistu zvanično počinje da naplaćuje postavljanje oglasa za posao, što do tada nije bila praksa. Od tog trenutka, svi poslodavci koji su želeli da objave informaciju o upražnjenom radnom mestu, izdvajali su po 25 dolara za postavljeni oglas. Izuzetak su bili manje plaćeni honorarni poslovi ili oglasi za volonterska stažiranja, čije objavljivanje je bilo besplatno.

Dakle, iako je korišćenje web sajta za posetioce bilo (i ostalo) praktično besplatno, Craigslistov prihod bazirao se upravo na naplaćivanju postavljenih oglasa. Ukoliko se uzme u obzir već pomenuta brojka od oko 2 miliona novih oglasa koji se u toku jednog meseca objave, dolazi se do ne baš zanemarljive cifre koja danas iznosi gotovo milion dolara zarade na godišnjem nivou.

Tokom dvadesetak godina, Craigslist.com je od nekoliko mejlova nedeljno prerastao u web sajt koji trenutno postoji u 570 gradova i 70 država u svetu. Uz Njumarka kao glavnog direktora i nešto više od 30 zaposlenih, ova kompanija predstavlja jednu od vodećih u kategoriji onlajn usluga oglašavanja.



Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »