Da je oprema za proizvodnju đevreka bila samo malo jeftinija…

Ako ste imali priliku da probate čuvene Ben & Jerry’s sladolede, onda znate o kakvoj poslastici je reč. Ono što verovatno ne znate o ovom brendu jeste to da je je ideja osnivača inicijalno bila proizvodnja đevreka.

Ben Koen i Džeri Grinfild bili su prijatelji iz detinjstva i živeli su u Njujorku. Džeri je završio koledž i nije uspeo da nastavi svoje studije medicine, dok je Ben odustao od studiranja. Došli su na ideju da se bave proizvodjom đevreka, peciva koje je veoma popularno i rasprostanjeno u Severnoj Americi. No, kada su saznali koliki bi bili troškovi nabavke opreme neophodne za proizvodnju, odustali su od te ideje. Ovaj dvojac je 1978. godine na daljinu završio kurs pravljenja sladoleda na „Krimeriju“ (Creamery) u okviru Državnog univerziteta Pensilvanije.

Godinu dana kasnije, Ben i Džeri skupili su 12.000 dolara (od koji je jedna trećina bila pozajmljena!) i pretvorili staru benzinsku stanicu u Burlingtonu u Vermontu u radnju koja je proizvodila i prodavala sladoled, pod nazivom „Ben & Jerry’s Homemade“. Naredne 1979. godine Ben i Džeri proslavili su prvu godišnjicu poslovanja, kada je održan i prvi „Free Cone Day“, koji označava dan kada kupci dobijaju besplatne kornete za sladoled, tokom čitavog dana. Ovaj dan i danas se na isti način obeležava u njihovim prodavnicama širom sveta.

Naredne godine kompanija se ponovo seli na novu lokaciju, gde počinju da pakuju sladoled u čaše, kako bi mogli da ga dostavljaju u druge prodavnice i restorane kojima su prodavali sladoled, a koji je prevožen u starom Benovom Volkswagen Squareback karavanu. 1981. godine priča o fenomenalnom sladoledu se pročula i ponuda je porasla, što je Bena i Džerija motivisalo da otvore prvu franšizu u Šelburnu u Vermontu.

Od stare benzinske pumpe do Bele kuće i Starog kontinenta

Stara benzinska stanica, gde je začet čuveni brend, 1982. godine je srušena kako bi se napravio parking, a Ben & Jerry’s su na novoj lokaciji, u Šeri ulici u Burlingotnu, radili punom parom. Četiri godine kasnije osniva se Ben & Jerry’s fondacija, koja je finansirala projekte okrenute ka društvenoj zajednici.

1988. godine Ben i Džeri proglašeni su američkim ličnostima godine u kategoriji malih biznisa od strane tadašnjeg predsednika Regana, a ceremonija dodele priznanja održana je u Beloj kući. Narednih nekoliko godina obeležila je borba protiv upotrebe hormona rasta u prehrani krava, čije mleko je korišćeno u pravljenju sladoleda, kao i kampanja koja je za cilj imala zadovoljavanje osnovih ljudskih potreba ugrožene dece, kao i zalaganje za rešavanje drugih problema sa kojima se susretala američka nacija.

1994. godine Ben & Jerry’s sladoled pojavio se u Ujedinjenom Kraljevstvu, čime je započela njegova ekspanzija na evropski kontinent.

U kontekstu zalaganja za proizvodnju sladoleda od namirnica koje nisu štetne za ljudsko zdravlje (kao što je mleko krava koje nisu primale hormon rasta), 1996. bilo je moguće je kuputi Sorbets, sladoled od čiste izvorske vode i voća koji ne sadrži masti, laktozu niti holesterol. Nazvan je po liku iz popularnog Doonesbury stripa. Iako se konkretno ovaj ukus više ne proizvodi, moguće je pronaći druge Sorbete u njihovim prodavnicama.

Iako su Ben i Džeri rado eksperimentisali sa ukusima, ne bi se isto moglo reći i za ambalažu. Naime, prvi redizajn izgleda pakovanja sladoleda sproveden je tek nakon 20 godina poslovanja.

Društvena odgovornost i tri misije

Početak novog milenijuma predstavljao je veliku prekretnicu u poslovanju ove male kompanije. Naime, avgusta 2000. godine, Ben & Jerry’s kupio je Unilever, anglo-holandski gigant koji se bavi proizvodnjom hrane, sredstava za čišćenje i ličnu higijenu i posluje širom čitavog sveta. Ipak, osnovan je nezavistan bord direktora koji se bavio vođenjem i proširivanjem društvene misije Ben & Jerry’s-a, kao i očuvanjem i unapređenjem integriteta ovog brenda i kvaliteta njihovih proizvoda. 2003. godine proslavljena je 25-godišnica postojanja čuvenog proizvođača sladoleda, a u narednim godinama oni su nastavili da se zalažu za društveno važna pitanja i kampanje. Tako su Ben & Jerry’s rekli glasno „Ne!“ kampanji iz 2007. godine, kada je glavno američko regulatorno telo (FDA – Uprava za hranu i lekove) proglasilo klonirano meso bezbednim za upotrebu, a svoju podršku pružili su i pokretu „Occupy“ 2011. godine. 2013. godine Ben & Jerry’s podržao je akciju obaveznog označavanja genetski modifikovanih proizvoda, kada je ujedno započet i prelazak na „non-GMO“ sastojke.
Danas ova kompanija, čiji proizvodi su dostupni širom sveta, posluje vođena svojim trima misijama – proizvodnom, koja se odnosi na bespogovorni kvalitet, ekonomskom – radi postizanja održivog finansijskog rasta i društvenom misijom – čija je svrha upotreba ovog brenda na inovativne načine kako bi, po rečima same kompanije, „svet načinili boljim mestom“. Uz vrhunski sladoled i zalaganje za pozitivne vrednosti, to im sigurno polazi za rukom.

A šta bi bilo da je oprema za proizvodnju đevreka bila samo malo jeftinija?

Foto: Qfamily

Poslednja izmena dana 1. septembra 2015. u 11:04


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »