Prema teoriji Fredrika Herzberga, ključni razlozi za zadovoljstvo i nezadovoljstvo poslom koji neko obavlja, zasnivaju se na motivatorima i faktorima higijene.

Higijenski faktori su tu da uklone nezadovoljstvo, dok motivatori podstiču zaposlene da pruže maksimalne performanse.

Da pojednostavimo. U vezi sa higijenom se ne postavlja pitanje. Higijena mora biti na visokom nivou da bismo mogli da pričamo o zaposlenima koji rade odgovorno, žele da napreduju i da njihov rad bude prepoznat. Kada čujete komentare da ljudi ne rade isključivo za platu, to jeste tačno, ali se u svemu tome zaboravljaju higijenski faktori – plata treba da bude prilagođena tržištu, tako da zaposleni ne mora da “peca” drugog poslodavca.

Naravno, postoje i ostali elementi higijene koji “ubijaju” želju za radom. Zato kompanije koje traju i godinama rešavaju tekuće probleme, uvode i higijenu, razvijaju bolje procese, edukuju zaposlene i menadžment.

Morate da shvatite da ono što ste napravili nije savršeno. Verovatno nikada neće ni biti. Vaš cilj je da se trudite da i dalje menjate svoju kompaniju jer kako se vreme menja, tehnologije usvajaju, ljudi počinju da razmišljaju o nekim drugim stvarima i cene drugačije vrednosti.

Zaposleni, sa druge strane, moraju da shvate da neće raditi u savršenoj kompaniji. I najpoželjnije kompanije za rad u zemlji i svetu imaju nezadovoljne radnike. Verovatno postoji sukob između ljudi ili senzibiliteta, dok je mnogo toga, sigurno i odlično. Zašto ljudi napuštaju Google, Apple ili Facebook – visoko tehnološke kompanije koje izgledaju kao Diznilend ili zemlja Nedođija, gde je sve šareno i na prvi pogled savršeno.

Zato što u raju možda teče med i mleko, ali je verovatno i dosadno jer nema ekipe. Mnogi napuštaju fantastična mesta da bi promenili atmosferu, dobili drugačije obaveze. Kompenzacija za rad je verovatno slična ili nešto veća. Tako da plata, sa početka teksta, i nije presudan element.

Svaka organizacija, kompanija ili biznis mora da se menja i čisti mnogobrojne, nazovimo ih “prljavštine” iz prošlosti, karmu ili koju god reč upotrebili. Organizacija se menja, procesi se menjaju. Kada kompanija raste, broj zaposlenih se menja. Skaliranje sa 1 na 3 je velika promena. Sa 3 na 10 još veća. Sa 10 na 30, neverovatna. Svakim povećanjem za 3 puta svi dotadašnji procesi moraju da se menjaju. Higijena koja na početku nije bila na nivou, sada mora biti maksimalno zategnuta.

Skaliranjem kompanije postoji velika mogućnost da će deo nekog procesa otići pogrešnoj osobi, tako da u nekim trenucima morate biti spremni da osetite neuspeh. Bitno je znati šta su razlozi nezadovoljstva zaposlenih, a šta faktori motivacije. To će vašoj kompaniji pomoći da premosti svaku sledeću prepreku.

zadovoljstvo

Harvard poslovna revija (Harward Business Review) Herzberg F. One more time: How do you motivate people? September – October 1987

Postoje 4 kombinacije ova 2 faktora.

  1. Visoka higijena + visoka motivacija: Idealna situacija u kojoj su zaposleni maksimalno motivisani i imaju malo zamerki (primer su visoko tehnološke kompanije Google, Facebook, Twitter)
  2. Visoka higijena + niska motivacija: Zaposleni imaju malo zamerki, ali nisu motivisani. Ovo su situacije kada ljudi rade samo za platu.
  3. Niska higijena + visoka motivacija: Zaposleni su motivisani, ali imaju puno zamerki. Situacija u kojoj je posao izazovan, ali plate i uslovi rada nisu na visokom nivou.
  4. Niska higijena + niska motivacija: Ovo je najgora mogućnost jer zaposleni nisu motivisani i imaju puno zamerki.

Da li prepoznajete kompanije sa ove liste kombinacija?

Sigurno.

Da li znate kako se bore protiv odlaska ljudi, velikog broja dana bolovanja, slobodnih dana? Motivacijom (ako je higijena dobra).

Naravno, ova teorija (koja se može veoma dobro primeniti u praksi – poslednjih 30 godina) ne uzima u obzir karakter pojedinca. Na primer individualnosti kao što su introvertnost ili ekstrovertnost. Da li je neko zaista spreman da preuzme više odgovornosti, da li ima ambicije, da li je spreman da kaže “ne” većem stepenu angažovanja? Stoga, grafikon bi trebalo da predstavlja samo osnovu za razmišljanje, a elemente motivacije potrebno je prilagođavati svakom pojedincu.

Kao što ne postoji univerzalni lek, tako ne postoji ni univerzalni pristup unapređenju ljudi i poslovanja. Ono što je u osnovi svakog unapređenja jeste želja za promenama i želja za prilagođavanjem.

Bez dobre volje nema uspeha, a onaj ko želi naći će i način.

Poslednja izmena dana 19. septembra 2016. u 01:13


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »