Pretpostavimo na trenutak da ste iz nekog razloga u potpunosti lišeni osećaja gladi. Kako biste prepoznali potrebe organizma za sastojcima neophodnim za održavanje optimalnog zdravlja? I da li biste uopšte znali šta bi vam od hrane u određenom trenutku prijalo?

Osećaj praznine u stomaku, iako ne preterano prijatan, upravo zato je i važan – podseća vas na to da je (ponovo) vreme da sebi obezbedite ukusan i – nadajmo se – zdrav obrok. Ako je pritom u pitanju vaše omiljeno jelo, spremni ste i da revnosno počistite tanjir sve do poslednjeg zalogaja.

Jedna druga vrsta gladi, iako nije uslovljena biološkim potrebama, isto je toliko važna. To je glad za učenjem i znanjem, odnosno potreba da zaronite u srž materije koja u tom trenutku budi vaše interesovanje. Ona vas navodi da potražite onu vrstu „hrane“ koja će vas stimulisati u intelektualnom i mentalnom smislu.

Ovu mentalnu glad lako ćete prepoznati kod onih koji su odlučili da uplove u vode preduzetništva. Jer, preduzetnici će se retko kad zadovoljiti površnim i trivijalnim saznanjima, i to je ono što ih, pored želje za realizovanjem svojih ideja, izdvaja u odnosu na ostale. A ima i onih drugih tipova ljudi, kod kojih se ova vrsta gladi vremenom potpuno gasi. Lišeni znatiželje i radoznalosti, vrlo će lako utonuti u prosek i formirati bezličnu masu koja prolazi kroz život ne znajući šta zapravo želi.

U tome je i suština ove specifične vrste gladi – ona vam pokazuje kako da, u moru različitih profesija i poziva, odaberete onaj pravi. Onaj kome ćete se u potpunosti posvetiti, i gde će vas glad za učenjem primorati da svakim danom iznova saznajete još više. Neki će je još nazvati i strašću ili ljubavi prema poslu kojim se bavite, a većina će se složiti u jednom: da bez te ljubavi nema ni istinskog uspeha – ma šta svako od nas pod tim uspehom podrazumevao.

A onima koji se bave preduzetništvom, neutaživa glad za znanjem korisna je iz još jednog razloga.

Pretpostavimo da razmišljate o proširenju svoje (trenutno) skromne grupice gladnih i znatiželjnih saboraca. U potrazi ste, dakle, za „svežom krvlju“ koja će udahnuti novu energiju u vaše malo preduzeće.

Skrojili ste, pritom, i sasvim pristojan „jelovnik“, tako da svi koji razmišljaju o tome da vam se pridruže znaju šta se na njemu tačno nalazi – od ponude koju ste osmislili, do „cene“ koju od njih zahtevate da ulože.

Taj vaš jelovnik – koji uključuje uslove saradnje, određenu materijalnu i nematerijalnu nadoknadu, pa i sam cenovnik (tj. nivo kompetencija, talenata i veština koje od drugih očekujete da zadovolje) – privući će najpre ova 2 tipa ljudi:

  1. One kojima se vaša ponuda učinila primamljivom, imaju dovoljno da „plate“, ali koji u tom trenutku baš i nisu preterano gladni;
  2. One večito gladne, koji će u vašoj ponudi prepoznati kombinaciju najdražih ukusa i pritom spremno odvojiti i poslednji dinar za svoj omiljeni obrok.

Šta je ono što između njih čini suštinsku razliku?

Prvi tip će želeti da vam se pridruži rezonujući po principu „pa, nije baš da umirem od gladi, ali eto, vreme je da se nešto pojede“. Njima će vaša ponuda biti sasvim OK (možda im na trenutak i probudi apetit), ali će shvatiti naposletku da bi im neki drugi izbor hrane ipak mnogo više odgovarao.

To su, dakle, ljudi koji poseduju sve one kompetencije, talente i veštine koje tražite, ali im nedostaju želja i spremnost da odu korak dalje i istinski zarone u srž one materije kojoj su rešili da se posvete.

Za razliku od njih, drugom tipu pripadaju svi koji će revnosno počistiti onaj tanjir sve do poslednjeg zalogaja. Zapravo, kod njih će često biti mesta i za koji zalogaj više.

Jer ovo je tip ljudi koji vrlo brzo ogladni. Njihovi apetiti nisu skromni, i ka napretku će ih voditi upravo glad za savladavanjem novih veština i konstantnim pomeranjem granica svog znanja.

Ove večito gladne pojedince lako ćete prepoznati. Odavaće ih posvećenost kojom gutaju nove informacije, a vaša jasno definisana očekivanja neće ih ograničiti u nameri da ulože i više nego što se od njih traži. Verovatno ćete primetiti i njihovu naviku da različite ideje, pitanja i mogućnosti sagledavaju iz različitih uglova.

A to, između ostalog, duguju i svojoj spremnosti da preispituju sve što čuju i vide. Ne zarad sumnjičavosti ili nepoverenja, već upravo zato što žele da proniknu u srž onoga što ih zanima.

Ukoliko se ikada nađete u dilemi koji bi od ova dva tipa činio bolju ekipu vaših (novih) saboraca, slobodno ih stavite na test. Procenite njihove ambicije, kompetencije i talente, ali uzmite u obzir i da je unutrašnja motivacija ključna za ispoljavanje njihovih punih potencijala.

Definišite, dakle, svoju optimalnu ponudu i uredno istaknite „cenovnik“. Potom odaberite ljude čiji su apetiti slični vašim, i za koje znate da će svoj tanjir revnosno počistiti sve do poslednjeg zalogaja.

Prijatno!

Poslednja izmena dana 29. avgusta 2017. u 01:00


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »