Širom sveta prijatelji i porodice za Božić i Novu godinu razmenjuju poklone. U zavisnosti od toga u kojoj zemlji se nalaze, deca veruju da im poklone donose Deda Mraz, sv. Nikola, Mudraci ili starija gospođa koja se odaziva na ime Befana. Ako ste malo stariji razmenjivanje poklona je način da nekome pokažete koliko vam znači ili je to samo još jedan zadatak koji treba da odradite.

Običaj darivanja poklona datira mnogo pre hrišćanstva. Za vreme rimskog carstva darovi su se prinosili kao deo zimskog festivala. U većini kultura koje su se na neki način klanjale Suncu, darovanje u decembru značilo je slavlje zimske kratkodnevnice, ponovno rođenje boga-sunca i dolazak proleća.

Asocijacija na Božić i Novu godinu su svakako i popusti koji će vam omogućiti da sebi priuštite nešto što ste priželjkivali, sada po nižoj ceni. Decembar je nekada bio taj mesec u kome su se teško zarađene plate i, ko je imao sreće, bonusi širom sveta trošili na poklone. Oni manje štedljivi ili manje srećni zagrevali su svoje male plastične prijatelje poznate kao kreditne kartice do tačke usijanja.

Iako se Zemlja okreće istom brzinom, iz godine u godinu decembar dolazi sve ranije, a deda Mraz sve ranije zamenjuje rodni Severni pol za toplije krajeve.

Novogodišnje dekoracije se pojavljuju još krajem oktobra dok praznična muzika prati kupce na svakom koraku.

Razlog tome je naravno novac. Za većinu prodavaca vreme Božića znači šansu za ostvarivanje željenog profita. Taj period je kritičan za njihovu godišnju zaradu pa svake godine pokušavaju da pronađu nove načine da produže sezonu i istoriste praznično raspoloženje kupaca.

Mnogo je emocija povezano sa pričom o poklonima pa je jedna od najvažnijih taktika za zaradu generisanje božićnog duha.

Ipak, da li postoji tačka preko koje sve ta praznična euforija može da preraste u nervozu i iziritiranost?

Kompanija RichRelevance već četiri godine objavljuje istraživanje pod nazivom Holiday Shopping u kome se objavljuju stavovi američkih kupaca o marketingu za vreme praznika. Prema njihovim podacima, većina potrošača ima negativna osećanja vezana za božićne reklame koje počinju još u oktobru.

Na primer, 6 od 10 Amerikanaca se oseća uznemireno kada se praznični predmeti pojavljuju u prodavnicima pre Noći veštica. Ipak, procenat je smanjen u odnosu na 2014. godinu.

Slično tome, više od polovine anketiranih (55%) Amerikanaca je iziritirano kada su prodavnice otvorene na Dan zahvalnosti. 7 od 10 njih je reklo da su odluke prodavaca da ostanu zatvoreni na Dan zahvalnosti dobre zato što ih motivišu da buduće kupovine obave baš kod njih.

Iako se negativni stavovi ublažavaju očigledno je da sveprisutni praznični marketing ne podstiče samo ciljanu euforiju.

Poslednjih godina i mi smo svedoci trenda crnog petka pa i sajber ponedeljka kao načina da se kupci motivišu na kupovinu iako ne proslavljamo Dan zahvalnosti. Trend je možda nov kod nas, ali iskustva u zemljama koje ovu tradiciju gaje već dugo govore o tome da uzbuđenje oko specijalnih kupovina bledi.  Šest od deset Amerikanaca je izjavilo da posebni uslovi koji važe na crni petak i sajber ponedeljak ne utiču na njihovo ponašanje u kupovini.

Emocije jesu dobar način da se generiše prodaja, na tome počiva čitava jedna teorija marketinga. Svi ti popusti, bili oni značajni ili samo dobro izreklamirani, jesu nešto na šta ljudi reaguju.

Ne treba ipak izgubiti iz vida da su potrošači danas mnogo informisaniji, ali i zasićeniji svim tim silnim ponudama pa se na kartu izazivanja emocija treba da igra pažljivo i odmereno. Loše odigrana ruka možda ne znači izgubljenu igru, ali kada se često koristi u pokušaju da „uposli“ dobre emocije lako može da proizvede one loše. Njih će se potrošači setiti svaki sledeći put kada budu obavljali kupovinu.

Poslednja izmena dana 18. decembra 2017. u 19:17


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »