Možda i niste baš sanjali da ćete se, u nekom trenutku, naći na samom vrhu ledenog brega zvanog privatno/samostalno preduzeće. Tu poziciju ste mogli izboriti napredovanjem u karijeri, ili pak svojevoljnim pristankom da se nađete na mestu doskorašnjeg rukovodioca i(li) vlasnika. Kako god bilo, kocka je bačena; a vama ostaje da se u novoj ulozi snađete najbolje što umete.

Čim ste se prihvatili ovakvog zadatka, podrazumeva se da ste – bar u nekoj meri – bili upoznati i sa time šta vas sve čeka. Uz zvučnu titulu rukovodioca ili direktora, u paketu vam stiže i breme raznoraznih odgovornosti. Stoga ni odluka ovog tipa svakako nije od onih koje se olako donose, a vrlo je izvesno i da će vaš prethodnik, makar neko vreme, imati ulogu „mentora“ kome ćete se obratiti u slučaju iskrsavanja nekih nepredviđenih scenarija. U suprotnom, lako bi vas mogla zadesiti sudbina Stefana Larsona, čoveka koji se prihvatio dužnosti upravljanja modnim konglomeratom čuvenog Ralfa Lorena. Larson je, naime, na svojoj novoj poziciji izdržao celih 15 meseci, a do neuspele primopredaje liderskih dužnosti došlo je – po svemu sudeći – zbog nepremostivih razlika u nastojanjima da se Lorenovo carstvo prilagodi savremenim modnim trendovima.

Logično je da bi, pod takvim okolnostima, u svakoj kompaniji kad-tad došlo do „kratkog spoja“. A ukoliko do razdora dolazi već u samom vrhu, bespredmetno je očekivati da će poslovanje nastaviti da se kreće u pozitivnom smeru.

Prvo što u tom slučaju strada jeste poverenje i lojalnost ostatka kolektiva – najvažnije karike od kojih zavisi funkcionisanje preduzeća.

Da biste shvatili koliko je to poverenje zapravo krhko, dovoljno je da vas vaš prethodnik ljubazno predstavi ostatku tima rečima „Ovo je gospodin Taj-i-Taj, naš novi direktor“. Ukoliko iole shvatate izazove rada sa ljudima, verovatno ćete istog trena u vazduhu osetiti latentnu suzdržanost i sumnjičavost. I to je sasvim u redu, jer teret ove nimalo lagane trancizije nećete poneti samo vi. Njega će osetiti i tim na čije čelo dolazite, a koji je, po svoj prilici, već imao izgrađen odnos sa vašim prethodnikom.

I sada vas, pored standardnog spiska dužnosti, čeka još jedan nimalo lak zadatak: da osvojite poverenje svih čiji su znatiželjni pogledi uprti u vas.

Jedne stvari morate biti svesni – vaše dosadašnje reference, profesionalna kompetencija, pa i ono „CEO“ koje ćete pridružiti svom imenu, neće to odraditi umesto vas. To je sada isključivo na vama, i od vas zavisi da li ćete – i na koji način – zadobiti i opravdati poverenje svog kolektiva.

A u tome će vam najbolje oružje biti komunikacija – taj esencijalni sastojak svakog odnosa na relaciji nadređeni-ostatak tima.

Pre nego što zatražite da se ostali prilagode vama…

Kako ćete se postaviti u novom okruženju zavisi, najpre, od korporativne kulture na kojoj se zasniva rad preduzeća. Svaka kompanija, u skladu sa načinom i ciljevima poslovanja, imaće i odgovarajući set unapred definisanih pravila. Ona će se odnositi kako na timove zaposlenih, tako i na osobe na višim pozicijama – uključujući i vas kao rukovodioca.

Ovde vam se nude dve mogućnosti: ili ćete se uklopiti u pravila igre, ili ćete vući vodu na svoju vodenicu i time od samog starta obezbediti etiketu „autsajdera“. A od tog mnoštva pravila, naredna 3 će važiti u manje-više svim okolnostima i bez obzira na oblast poslovanja vašeg preduzeća.

  1. Obratite pažnju na vaš spoljašnji izgled. Ovo je stavka koju verovatno ne treba previše pojašnjavati. Ukoliko se pojavite u farmerkama i patikama među menadžerima, konsultantima, pa i „običnim“ radnicima čije su odevne kombinacije skockane do perfekcije, teško da ćete ostaviti dobar utisak. Odelo, u ovom slučaju, zaista čini čoveka, te prilagodite vaš izgled pravilima kompanije na čije čelo stupate.
  2. Komunicirajte sa zaposlenima. Direktorka kompanije Hewlett-Packard, Meg Vitmen, verovala je u svoju odluku da sve one koji su na višim pozicijama pošalje direktno na liniju fronta – odnosno, među ostatak kolektiva. Time je svako od zaposlenih, u bilo kom trenutku, imao bezrezervnu podršku nekoga od nadređenih. Još važnije je – a i daleko bolji utisak ostavlja – kada isto to činite i vi kao rukovodilac. Organizovanje redovnih sastanaka na kojima ćete otvoreno diskutovati o svim tekućim aktivnostima i projektima – a potom i izazovima koji se tiču rada preduzeća – za početak će biti sasvim dovoljni. Pritom, nađite vremena da saslušate i sugestije i predloge ostatka tima. Osvojte, dakle, njihovu lojalnost tako što ćete im dozvoliti da ravnopravno učestvuju u održavanju pozitivnog kursa poslovanja. Zaposleni će svakako ceniti vašu želju da ih aktivno uključite u ovaj proces, a to će im, naposletku, biti motiv da pruže svoj maksimum u radu.
  3. Povucite ručnu. Preuzimanje odgovornosti za sudbinu preduzeća zahtevaće i vašu spremnost da se suočite sa posledicama donetih odluka, ali i promena koje planirate da uvedete u cilju unapređivanja poslovne delatnosti. Možda ćete odmah u startu primetiti da bi se neki od segmenata poslovanja mogli organizovati na potpuno drugačiji način, ili da bi, recimo, drugačiji pristup celokupnom radnom prosecu iznedrio mnogo bolje rezultate.

Kako god bilo, ne brzajte sa uvođenjem promena. Ma koliko bili sigurni u njihovu opravdanost, pružite prvenstveno dovoljno vremena vašem kolektivu da vas bolje upozna. Kada primetite da ste na putu da steknete njihovo poverenje, upotrebite odmeren i sistematičan pristup. Započnite, dakle, sa „bezbolnijim“ predlozima, i nemojte forsirati odluke koje nailaze na otpor. Pri tome, potrudite se da uvažite i tuđa mišljenja, pogotovo ukoliko se radi o odlukama koje se tiču svih zaposlenih.

Na kraju, uvek imajte na umu da je vaš osnovni zadatak da povedete svoj tim na put daljeg uspeha i prosperiteta. Kancelarija sa lepim pogledom svakako je prigodan dodatak vašoj novoj ulozi, ali neka predusretljivost, srdačnost i poverenje ipak budu ključne karakteristke po kojima će vas pamtiti.

Poslednja izmena dana 10. januara 2018. u 00:20


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »