“Ako ti treba mašina i ne kupiš je, na kraju ćeš shvatiti da si je platio i da je nemaš” – Henri Ford.

Prodajete li tzv. masovke po niskoj ceni ili pak manje količine po visokoj? Jedno od pravila je da kupuješ na veliko, a prodaješ na malo. Raspakuješ ili podeliš proizvod, zapakuješ u manja pakovanja i onda ih prodaješ po višoj ceni.

Da li ste ikada u supermarketima pogledali koja je cena, recimo slatkiša, ali po kilogramu? Bićete neprijatno iznenađeni kada vidite cenu ovih proizvoda za veću količinu. To je trenutak kada shvatite da neke stvari ne treba kupovati nikada zato što kupovina istih liči na šišanje ovaca.

Ali, neke stvari treba kupovati.

Mašine se obično iznajmljuju. Ako ste vlasnik biznisa, ovo je najbolja i najisplativija vrsta posedovanja mašine. Naravno, za kraći vremenski period. Jednostavno, vaše finansije neće biti toliko opterećene jer je u pitanju kratkoročno korišećenje i to onda kada vam je neophodno.

Poslovni čovek bi trebalo da razmišlja i o poslu, a ne samo o finansijama. Da li bi oprema koju poseduje mogla da bude korišćena kao sredstvo koje bi se iznajmljivalo? Koliko košta osoba koja bi rukovala njima ili deo svog radnog vremena posvećivala iznajmljivanju i upravljanju tim mašinama?

Onda kada razmišaljte o trošku, da li postavljate i pitanje: “Postoji li potreba za ovim proizvodom van onog kruga u kojem sam?” Ako ih još neko koristi, ali ih ne poseduje – vi imate potencijalno prvu mušteriju.

Naravno, nije sve tako jednostavno, budući da postoje troškovi održavanja, pozicioniranja, promocije…

U kompaniji za koju sam radio početkom 2000-tih, bitan resurs je bio video projektor. Potreban ponekad, ali ne uvek. Stoga je rentiran s vremena na vreme i iziskivao je određenu logistiku jer su se sastanci održavali na raznim mestima u gradu ili državi, a oprema je trebalo da se preuzme i vrati nakon događaja.

U to vreme su projektori koštali oko 2000€. Dan iznajmljivanja je bio 30€. Prostom računicom bismo došli do toga bi nam se, u slučaju da projektor koristimo 67 dana, isplatilo da ga kupimo. Ako smo išta naučili tokom ovih druženja kroz kolumnu, onda je to činjenica da stvari nisu tako jednostavne kao što se čine na prvi pogled.

Obično se projektor koristi par sati tokom dana. Nikako 24 sata. Drugim rečima, u pitanju su neka 134 sata korišćenja za tih 67 dana (prosek dva sata). Tako da bi sat korišćenja iznosio 15€. S tim da postoji i trošak ljudskog resursa koji treba uzeti u obzir: osobe koja će pokupiti projektor i vratiti ga (nekih sat i po vremena), računovodstvo i finansije koji treba da završe kompletnu proceduru nabavke, knjiženja, plaćanja i skladištenja dokumentacije. Recimo da kombinovano vreme koje su ljudi utrošili za jedan dan korišćenja projektora iznosi 3 sata plus vraćanje. Ukupno 4 sata. Za tih 4 sata bih dodao na vrednost rentiranja još 5-6 € po danu.

Tako da bi dan iznajmljivanja koštao kompaniju koja iznajmljuje 35€, što bi isplaćivanje projektora pomerilo na 57 dana ili skoro 2 meseca korišćenja.

Ostaje prostor u vremenu onda kada se projektor ne koristi. Tada bi se iznajmljivao.

Postoji i drugi pogled na problem koji se svodi na sledeću situaciju.

Tokom Univerzijade u Beogradu 2009. godine, tim koji je vodio elektronsko merenje vremena je računare koji se koriste za to takmičenje kupio u lokalu, koristio sledeće 2 nedelje i istu opremu prodao nakon završenog takmičenja po veoma pristupačnoj ceni.

Gde je tu logika? Da je oprema kupljena i korišćena do kraja, to bi uvećalo troškove amortizacije, održavanja i sl. Ovako je kupljena, korišćena i na kraju prodata. Često ćete videti u inostranstvu da se gotovo nova oprema prodaje po veoma povoljnim cenama. Ljudi i kompanije kupe opremu koja im je neophodna za projekat koji rade i na kraju se iste ratosiljaju.

Ključna oprema za svakodnevni posao se kupuje kako bi se posedovala, nekada uzima i na lizing, ako je zaista neophodna.



Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »