U noveli „Kroz ogledalo“ na opasku Alise da se u njenoj zemlji može stići na drugo mesto ako se trči dovoljno dugo, Crvena Kraljica odgovara: „To je neka spora zemlja. U našoj zemlji, draga moja, moraš trčati najbrže što možeš da bi stajala u mestu. I ako želiš negde da stigneš, moraš trčati duplo brže od toga.“

Život, to su promene

O promenama se uvek govorilo. Gotovo da ne postoji civilizacija koja na neki način nije govorila o promenama. O promenama se mislilo. O promenama se pričalo. O promenama se pisalo. Od Heraklita do Koelja. Od Darvina do Drakera. Od budista do ateista. Od divljih plemena do savremenih korporacija. Ljudi su uvek bili svesni neminovnosti promena.

O promenama se i danas govori. O promenama se pišu knjige. O promenama se uči u školama. O promenama se vode debate. Mi danas živimo imperativ promene. Danas često moramo „trčati da bismo stajali u mestu“. Upravo zbog toga se čini da je rečenica „jedina konstanta su promene“ možda i jedna od najčešće citiranih rečenica ikada.

Promene znače nelagodnost. Nije lako menjati uverenja, stavove, rutine i ponašanje. Mnogo je lakše ne napuštati svoju zonu komfora nego zakoračiti u svet promena. Nisu tu u pitanju ni lenjost, ni naivnost, ni neznanje, ni arogancija. U pitanju su čisti strahovi koji su bazirani na bazičnim instiktima koji nam govore – izbegavaj nelagodnost! Zato je linija manjeg otpora poslastica koja se po pravilu teško odbija.

Međutim, promene znače i napredak. Stajati u mestu u svetu koji se stalno menja znači samo jedno – propadanje. A svi znamo u kom pravcu to vodi. Promene su često bolne i teške, ali nas čine jačim. Promene nam pomažu da se prilagođavamo, da učimo, da se razvijamo i da napredujemo. Pomažu nam da budemo stabilniji, fleksibilniji, pametniji i uspešniji. Pomažu nam da budemo brži, bolji i jači.

Jedno je sigurno – niko nikad nigde nije stigao tako što je stajao u mestu!

Kako je u životu, tako je i u poslu

U poslu je često potrebno „trčati da bi se stajalo u mestu“. Na tržištu se retko šta oprašta. Točak promena na tržištu sve pred sobom gazi. Menja se priroda. Menja se tehnologija. Menja se kultura. Menja se ekonomija. Menja se politika. Menjaju se uslovi života. Menjaju se potrošači. Menja se konkurencija. Menjaju se dobavljači. Menjaju se zaposleni. Menja se sve.

Promene u okruženju su ono što pokreće potrebu za promenama u poslovanju. Zato je važno upravljati promenama. Spojiti znanja, iskustva i sposobnosti i pronaći najbolji način da se prilagodimo promenama u okruženju. Razumeti okolnosti. Razumeti prirodu promena. Razumeti biznis. Razumeti sebe. Razumeti druge. Pronaći najbolji način da se prilagodimo, ali i da budemo korak ispred i da preduhitrimo, iniciramo i povedemo.

Šta konkretno znače promene za firmu? Nekada će biti potrebno promeniti odnos prema zaposlenima. Nekada će biti potrebno promeniti način komunikacije sa kupcima. Nekada će biti potrebno ostvariti saradnju sa konkurencijom ili lokalnom zajednicom. Nekada će biti potrebno obogatiti proizvodni asortiman ili uvesti nove tehnologije.

Nekada ćemo reagovati tako što ćemo se prilagođavati. To se zove opstanak.

Nekada ćemo reagovati tako što ćemo inicirati i voditi. To se zove razvoj.

Četiri zlatna pravila

Nisu sve promene iste. Neke promene su plitke, a neke duboke. Neke su inkrementalne, a neke radikalne. Neke su parcijalne, a neke sveobuhvatne. Neke su tehnološke, a neke kulturološke. Neke su proaktivne, a neke reaktivne. Ne pristupa se svim promenama na isti način. Neke promene zahtevaju jedan pristup. Neke promene zahtevaju drugi pristup.

Nisu sve organizacije iste. Svaka organizacija je priča za sebe. Neke organizacije su moderne, a neke tradicionalne. Neke su dinamične, a neke statične. Neke su inovativnije, a neke nemaštovite. Neke imaju jednu, a neke drugu kulturu. Program promena se mora prilagoditi organizaciji i njenim specifičnostima. Ne može se isti pristup koristiti na isti način u svim organizacijama.

Nisu svi ljudi isti. Ne reaguju svi ljudi isto na promene. Neki ljudi su otvoreni i fleksibilni, i po pravilu reaguju pozitivno na promene. Neki drugi ljudi su zatvoreni i inertni, i po pravilu reaguju negativno na promene. Sa nekim ljudima je potrebno raditi više, a sa nekima manje. Neki ljudi su rođeni da vode, a neki da slede. Ljudski faktor je najvažniji faktor u upravljanju promenama. Ljudi su ti koji treba da se menjaju i zato je veoma važno biti pažljiv sa ljudima.

Nisu sve okolnosti iste. Okolnosti se menjaju. Nekad su povoljne, a nekad nepovoljne. Nekad zahtevaju jedan pristup, a nekad drugi. Nekad utiču na ljude na jedan način, a nekad na drugi način. Razumeti okolnosti je važno. Okolnosti su te koje čine razliku. Dobri menadžeri to veoma dobro znaju i zato se trude da se prilagode datim okolnostima. Činjenica da se okolnosti menjaju nas uči još jednoj stvari – ne postoje savršena, već samo optimalna rešenja.

Šta da radimo kad dunu vetrovi promena?

Kad dunu vetrovi promena, najgore što možemo da uradimo je da sedimo i ne činimo ništa. Možemo uhvatiti zavetrinu. Možemo se zaštititi. Možemo se prilagoditi. Možemo na vreme pobeći. Ali najgore je da ne činimo ništa, jer će nas vetrovi uglavnom oduvati.

Prvo i osnovno što trebamo da uradimo je da prihvatimo promene kao nešto normalno. Promene se stalno dešavaju i one su sastavni deo poslovanja. Ne treba se plašiti. Ne treba paničiti. Ne treba se zatvarati u sebe. Mentalni stav koji zauzmemo prema promenama koje dolaze u značajnoj meri opredeljuje način na koji ćemo promeniti sebe i svoj način poslovanja. Ignorisanje promena svakako nije opcija.

Drugo što trebamo da uradimo je da se suočimo sa promenama. Potrebno je da pogledamo promenama u oči i da pokažemo da se ne bojimo. Da pokušamo da ih razumemo. Da razumemo kakve su promene u pitanju. Da razumemo koliko su duboke. Da razumemo koliko su intenzivne. Da razumemo šta one znače za nas lično. Da razumemo šta one znače za naš biznis.

Treće što trebamo da uradimo je da napravimo plan promena. Taj plan nema neku posebnu formu. On može biti napisan, a može biti i verbalno saopšten. On može biti detaljan, a može biti i usredsređen. Forma plana je manje bitna od njegove suštine, a suština je da na promene odgovorimo na najbolji mogući način. Da vetrove promena dočekamo spremni i da vetrove promena ispratimo jači.

Četvrto što trebamo da uradimo je da sprovedemo promene. Sprovođenje promena zahteva strpljenje i požrtvovanost. Ono zahteva neprekidan rad sa ljudima koje je prethodno potrebno motivisati. Ono zahteva dobijanje podrške za promene i upravljanje ličnom tranzicijom zaposlenih. Ono takođe zahteva i dobru organizaciju i adekvatnu raspodelu odgovornosti. Konačno, sprovođenje promena zahteva i rad na tome da se savladaju otpori promenama koji su često veoma jaki.

Peto što trebamo da uradimo je da stabilizujemo situaciju. Ovo je ponekad veliki izazov, naročito kada imamo slabu podršku za promene. Stabilizacija situacije je važna kako se ne bismo vratili na prethodno stanje. Ona znači usvajanje novih načina razmišljanja, novih obrazaca ponašanja i novih načina raspodele ovlašćenja i odgovornosti. Takođe, stabilizacija podrazumeva i procenu uspešnosti, ali i pripremu za neke nove promene koje dolaze.

Model upravljanja promenama

U knjigama o menadžmentu postoji čak i model koji nam govori kako trebamo da upravljamo promenama.Dovoljno je znati da taj model ima tri faze. To su faza odmrzavanja, tokom koje iniciramo promene i pravimo odgovarajuće planove, zatim faza pokreta, tokom koje motivišemo ljude i sprovodimo promene, i konačno, faza zamrzavanja, tokom koje vršimo stabilizaciju promena, sagledavamo šta smo uradili i pripremamo se za buduće promene koje dolaze.

Umesto zaključka

Upravljanje promenama je kompleksna aktivnost.

Pored toga što se odnosi na razne aspekte poslovanja, ona kombinuje saznanja iz različitih naučnih disciplina. Međutim, ono što je najvažnije je činjenica da upravljanje promenama nije mehanička aktivnost. Ne postoje univerzalna rešenja koja su primenjiva na sve situacije. Nema magičnih algoritama. Postoje samo principi i određena pravila. Jer, setimo se, niti su iste sve promene, niti su iste sve okolnosti, niti su iste sve organizacije, niti su isti svi ljudi.

Budite spremni, jer vetrovi promena nikad ne prestaju da duvaju.

 



Igor Lazarević

Igor Lazarević je po obrazovanju magistar ekonomskih nauka sa dugogodišnjim iskustvom u poslovima menadžment konsaltinga. Iza sebe ima više od 15 godina iskustva i učešće u preko 100 projekata u oblastima poslovnog i finansijskog savetovanja, M&A, organizacionog razvoja, upravljanja procesima…… Saznaj više »