Nema sumnje u to da bez tima koji odgovorno i predano pristupa svojim svakodnevnim obavezama, celokupna delatnost jednog preduzeća postaje obesmišljena. Zalaganje i trud zaposlenih predstavljaju pokretačku snagu njegovog uspeha, a instrukcije i odluke nadređenih tu su kao smernice koje taj proces treba da povedu u pravom smeru.

I sve je u redu dok se poslodavci ne susretnu sa zaposlenima koji se ponekad možda i previše trude. Ovde nije reč o klasičnim radoholičarima, već o osobama koje karakteriše izrazito nekritičko prihvatanje autoriteta. Jednostavnije rečeno, njihov odnos prema nadređenima zasnovan je na preteranoj servilnosti i poniznosti, što se, naročito na duže staze, negativno odražava na produktivnost i krajnje rezultate rada.

Kod osoba kod kojih su ove osobine naglašene, često se uočava i predvidljiv obrazac ponašanja. Sledećih sedam karakteristika pokazuju na koji način ovakav pristup može uticati na radni proces i međuljudske odnose unutar preduzeća, ali i kako da reagujete u slučaju da ga prepoznate kod nekog od svojih zaposlenih.

Servilne osobe često ne govore istinu.

U odnosu sa poslodavcem, ovakav zaposleni govoriće isključivo ono što smatra da njegov nadređeni od njega želi da čuje. Ipak, da bi se u poslovanju ostvario željeni napredak, potrebno je biti svestan svih dobrih i loših strana celokupnog funkcionisanja preduzeća. Zbog toga bespogovorno prihvatanje tuđih stavova i odluka ne samo da neće unaprediti poslovanje, već u izvesnom smislu može predstavljati i teret.

Ukoliko prepoznate ovakvu situaciju u svom poslovnom timu, ohrabrite tu osobu da bez straha iznese svoj stav. Stavite joj do znanja da poštujete njeno iskreno mišljenje, kao i da rado prihvatate tuđe sugestije.

Servilne osobe slepo izvršavaju naređenja.

Još jedna negativna strana prenaglašene servilnosti je u tome što gotovo u potpunosti isključuje bilo kakvu ličnu inicijativu. Teško da od takve osobe možete očekivati da svojevoljno pronađe način kako da, recimo, sama dođe do rešenja određenog problema. To sa druge strane pojačava pritisak na nadređene, budući da na njih pada teret brige o svakom aspektu poslovanja. Zato je važno sa zaposlenima unapred postići dogovor i predočiti im da se od njih očekuje da u svim poslovnim aktivnostima učestvuju ravnopravno.

Servilne osobe ne obraćaju pažnju na tuđe potrebe.

Kada shvate da u okruženju imaju osobu koja se ističe snishodljivim stavom, nadređeni mogu posumnjati u to da je njena jedina namera da im se „dodvori“ i time pridobije njihovu naklonost. Često će zarad takvog cilja zanemarivati tuđe interese – bilo da su u pitanju ostali zaposleni, ili čak klijenti kompanije i njeni poslovni partneri.

Ovakvo ponašanje rezultiraće ne samo nezadovoljstvom ostalih saradnika, već se može nepovoljno odraziti i na kredibilitet samog preduzeća. Stavite takvoj osobi do znanja da ćete više ceniti ukoliko svoje napore usmeri u pravcu stvaranja konstruktivnog odnosa sa ostatkom tima zaposlenih, te pri tome pokaže interesovanje i za potrebe klijenata preduzeća.

Servilne osobe ne pokazuju istinsko zanimanje za napredak kompanije.

Budući da više teže zadovoljavanju ličnih interesa, motivacija za aktivno učestvovanje u celokupnom napretku preduzeća kod ovih osoba gotovo i da ne postoji. Navedena karakteristika ih neretko čini teškima za saradnju, što će se najviše pokazati u aktivnostima koje zahtevaju timski pristup radu.

Upravo se zbog toga sklonost ka ostvarivanju isključivo ličnih ambicija može negativno odraziti na učinak celokupnog tima. Predočite ovakvoj osobi da je nećete favorizovati samo na osnovu izrazito afirmativnog stava i ponašanja prema vama, već da prevashodno uzimate u obzir njeno zalaganje za zajedničku dobrobit preduzeća.

Servilne osobe ne ulažu u svoja znanja.

Pored nezainteresovanosti za razvoj i uspeh preduzeća, preteranu usmerenost ka ličnim interesima često karakteriše i nedostatak ambicije za usvajanje novih znanja koje prate promene na tržištu ili oblasti u kojoj kompanija posluje. Iz tog razloga ovi zaposleni će neretko zapostaviti rad na unapređivanju svojih veština, zbog čega će sve teže uspevati da ostvare napredak u karijeri.

Ono što nadređeni mogu učiniti jeste da ih usmere ka samostalnom istraživanju ili formulisanju strategija poslovnih aktivnosti. Osim toga, korisno bi bilo predložiti im učešće na seminarima, konferencijama ili programima stručnih praksi, gde bi dobili priliku da se informišu o najnovijim trendovima na tržištu.

Servilne osobe teže izbegavanju odgovornosti.

Da li zbog izražene obazrivosti ili bojazni da se njihovo mišljenje neće uvažiti, tek, oni koji u poslovnom okruženju iskazuju prenaglašenu submisivnost retko kad će rizikovati da iznesu svoje originalne ideje ili pokažu inicijativu u donošenju odluka. Zbog toga će eventualne greške i previde u radu najčešće pripisivati drugima, odbijajući pri tome da preuzmu deo sopstvene odgovornosti.

U ovakvoj situaciji, savet je da se prvenstveno stavi akcenat na jednaku raspodelu zaduženja, pri čemu će svakome u timu zaposlenih biti pružena mogućnost da učestvuje u planiranju i sprovođenju poslovnih aktivnosti. Takođe, važno je napomenuti da podela dužnosti i obaveza podrazumeva i suočavanje sa odgovarajućim posledicama u slučaju potencijalnih propusta.

Servilne osobe vremenom postaju sve nezadovoljnije.

Kada je neko suviše fokusiran na to da ugodi drugima, dolazi do paradoksalnog, ali potpuno očekivanog ishoda – na kraju i sam postaje sve nezadovoljniji položajem u kome se nalazi. Motivi ovih ljudi često su u suprotnosti sa motivima ostalih zaposlenih, i svode se na potrebu da im se po svaku cenu ukaže pohvala ili prilika za unapređenje. Problem nastaje kada shvate da njihova očekivanja neće uvek biti ispunjena, a u najgorem slučaju, nezadovoljni zaposleni će svoje nezadovoljstvo prenositi na druge – što samo doprinosi negativnoj atmosferi u celom kolektivu.

Da bi izbegli sličan scenario, ono što nadređenima preostaje jeste da pokušaju da procene realan uzrok ovakvog ponašanja zaposlenog. Neke od navedenih osobina mogu biti i posledica niskog samopouzdanja ili straha od negativne kritike. Međutim, ukoliko uprkos dugotrajnijim naporima poslodavca ponašanje takve osobe ostaje nepromenjeno, sva je prilika da se ono može okarakterisati i kao izraz manipulativnosti.

Poslednja izmena dana 9. septembra 2017. u 19:36


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »