Vilbur i Orvel Rajt su krajem 19. veka počeli da eksperimentišu sa pravljenjem letelica. Napredovali su brzo, i već naredne godine, su od bespilotnih jedrilica i zmajeva počeli ozbiljno da razmišljaju o letelicom sa ljudskom posadom, a zatim i sa sopstvenim pogonom. Već krajem 1903. su u tome i uspeli. Tada počinje razvoj avioindustrije.

Jedan od prvih ljudi koji su pokazali ozbiljno interesovanje i bili pravi promoteri bio je i Vilijam Bili Mičel, tada oficir u Američkoj vojsci. Prijateljstvo sa braćom Rajt i vera u važnost tehnološkog napretka u vojnoj industriji pomogla je Mičelu da napreduje u službi i tokom Prvog svetskog rata on biva unapređen u generala avijacije.

Posle rata bio je glavni zagovornik jačanja vojne avijacije i razvoja avio industrije. Drugim generalima se to nije dopadalo, i zbog toga je u jednom trenutku i izgubio čin. Mičel je verovao da se moderno ratovanje preselilo iz dve u tri dimenzije. Nije mu išlo, ali ipak, kako je bio uporan, isterao je svoje…

Tvrdio je da maleni, lagani avioni kakve su tada imali, mogu da potope bilo koji brod. Niko mu nije verovao, ali je uspeo da nagovori vojsku da mu obezbede dva zarobljena nemačka broda iz rata za demonstraciju. Potopio ih je. Nije im bilo svejedno, ali niko nije verovao da je moguće isto učiniti sa pravim borbenim brodovima. Trebalo mu je par godina da ih ubedi da mu daju šansu da demonstrira i uspešno je potopio dva vojna broda. Ipak, uprkos svim argumentima, niko nije želeo da prizna značaj avijacije i opasnost iz vazduha.

Očajan, Bili je javno optužio vojsku za „nemar i gotovo izdajnički odnos prema nacionalnoj odbrani“. Za tako nešto sledovao mu je vojni sud.

Suđenje je bila farsa. U jednom trenutku suđenja odigrao se i sledeći dijalog:

Tužilaštvo: „Od koga očekujete da napadne SAD vazdušnim putem?“
Mičel: „Japan“.
(Smeh)
Tužilaštvo: „Da li u vašoj kristalnoj kugli možete da vidite kada će napasti?“
(Smeh)
Mičel: „U nedelju, kada svi imaju slobodan dan.“
Tužilaštvo: „Da li znate u koliko je sati u nedelju, možda?“
(Smeh)
Mičel: „Oko 7.30 časova izjutra, kada svi još uvek spavaju.“

Proglašen je krivim za neposlušnost i suspendovan na pet godina bez prava na platu. To je bila 1926. godina. Narednih deset godina, do smrti, pokušavao je da svima, koji su bili voljni da ga saslušaju, objasni koliko je veliki rizik u pitanju, ali bez uspeha. Uspeo je čak da stigne i do predsednika Frenklina Delano Ruzvelta, koji je pokazao interesovanje za njegove ideje, ali se nažalost ništa nije materijalizovalo.

Pet godina nakon njegove smrti, u decembru 1941. jednog nedeljnog jutra oko 7:30, Japanci su izveli vazdušni napad na Perl Harbur.



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »