Šta je uopšte poslovni mrak? On predstavlja mračan put kroz poslovanje tokom kog ne vidite kuda idete, šta je pred vama i šta će vas usput sprečavati. Poslovni mrak se odnosi na sve ono nepoznato i nepojmiljivo što vas čeka u budućnosti, a ima veze sa poslovanjem.

Mnogi su bili ispred tog mračnog tunela, sa istim strahovima, nesigurnošću i nedoumicama. Na engleskom to zvuči ovako: fear, uncertainty i doubt – ili skraćeno FUD. Tehnike koje mnoge kompanije i dan danas koriste sa svojim prodajnim timovima se zasnivaju na FUD-u kako bi pojačale strah, nesigurnost i nedoumicu kod potencijalnih i trenutnih klijenata. Ako vas obuzimaju ova 3 stanja – rešite ih se što pre. Kada ih osete mnogi će podsticati vaše probleme i profitirati na njima.

Drugim rečima, svi imaju te osećaje i cilj je brzo ih se rešiti. Ne dozvolite da te stvari utiču na vaše ponašanje i svaki sledeći korak koji imate na putu preduzetnika.

Kratko uputstvo: prestanite da se plašite da niko neće kupiti vaš proizvod ili uslugu zbog visoke cene. Svi će imati mišljenje o onome šta radite i neophodno je čuti (i pronaći) prave komentare. Ostali će biti prost šamar onih koji misle da imaju mišljenje, a da prethodno nisu podrobno razmislili. Takve sklonite u stranu.

Nekoliko pitanja na koja treba da odgovorite:

  • Da li ste spremni da propadnete javno, tj. da se osećate poniženo?
  • Da li ste spremni da vaša ponuda bude odbijena i da o sebi i onome što prodajete čujete nepovoljne komentare?
  • Da li ste spremni da uložite poslednji dinar da biste platili svoje zaposlene?
  • Da li ste spremni da investirate svoje vreme (sigurno više od par godina) da biste napravili kompaniju?

Ukoliko vaš odgovor makar na samo jedno od pitanja nije samouvereno, jasno DA, nemojte ulaziti u preduzetništvo.

Problem predstavlja mrak koji svi mi nosimo u manjoj ili većoj meri kao ljudska bića. Kod većine mrak je u onom uglu u kom bi trebalo da se nalazi spremnost za ulaganje kako bi se promenila postojeća pozicija. Stoga ljudi često nisu spremni da načine ovaj korak.

Mnogi investiraju u svoj bolji život kroz fakultet i tu staju. Mnogi traže izgovore kojima opravdavaju dosadašnju investiciju kao konačnu i najracionalniju.

Istina je da investicija nikada ne staje, učenje takođe, kao i svakodnevna borba da budemo bolji i da se menjamo. Ako je XXI vek doneo nekakve promene to je onda bolje osvetljavanje mraka koji postoji u nama. Postoje načini kako da se borimo, da ga osvetlimo i na kraju pobedimo.

Vaš biznis će prolaziti kroz različite faze i različite probleme. Budite sigurni da je neko već ranije prošao kroz slične situacije. Niste tako posebni kao što mislite. Čak i vaš način rešavanja problema neće biti jedinstven. Jednostavno – sve se to već desilo nekome drugom.

Cilj je da se upoznate sa različitim scenarijima i da budete spremni da ih realizujete onda kada ih prepoznate. Obrasci ponašanja i rešavanja problema postoje i mogu da se nauče.

Najlakši način skidanja mraka je da pitate nekoga, ko je već prošao kroz “raj” preduzetništva, kako je uspeo, šta mu se specifično dešavalo ili kako je prevazišao neke probleme. Ljudi su spremni da podele svoja iskustva, ako postoji neko ko je spreman da sluša. A pogotovu onda kada postoji neko ko je spreman da ta rešenja i iskoristi.

Skinite mrak sa poslovanja tako što ćete biti spremni da postavljate pitanja, slušate i da imate što manje nesigurnosti, nedoumica i strahova.

Poslednja izmena dana 28. decembra 2016. u 17:16


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »