Godina je 1973. Gospodin, recimo Smith nalazi se na privremenom radu u Tokiju. Daleko od svoje porodice, prijatelja i tradicije. Božić je. U zemlji u kojoj je manje od 1% hrišćana i u kojoj prava božićna večera nije uobičajena jedino što ga, iole podseća na kuću i trpezu o kojoj mašta je KFC.

Prvi KFC restoran otvoren je 1970. godine u Nagoji. 70-tih godina KFC se još uvek borio da osvoji japansko tržište. Prve analize njihovog nastupa pokazale su da postoji izražen porast prodaje tokom božićnih praznika s obzirom da se značajan broj stranaca odlučuje za piletinu kao zamenu za tradicionalnu božićnu ćurku koju u Japanu nije bilo lako nabaviti. 1974. godine, KFC je zajedno sa MCDonald’s i ostalim američkim lancima brze hrane nastupio na svetskom sajmu u Osaki nakon čega je interesovanje za „fast food“ pokret naglo poraslo.

Kao posledica svega ovoga rodila se ideja da se Kentucky piletina veže za Božić kao praznik i to bude osnovna marketinška strategija za osvajanje tržišta. Lansirana je kampanja sa novim menijem Kurisumasu ni wa kentakkii! što u pravodu znači “Kentucky za Božić!” a uključivala je, pored standardno prisutne piletine, i šampanjac. Cena od 10 dolara sredinom 70-tih nije bila sitnica. Danas, modifikovana ponuda u vidu „božićnog bureta“ uključuje i salatu i kolač, a košta 40 dolara.

Da cena ne mora da bude jedan od marketinških alata pokazao je upravo KFC. Širom grada, na božićno veče, formiraju se redovi ispred njihovih restorana. I čin čekanja u redu postao je tradicija za sebe.

Na samo veče, čak i zaposleni koji ne rade sa kupcima, pa i direktori raznih odeljenja izlaze iz svojih kancelarija da usluže sve one koji su došli da sebi obezbede „tradicionalnu“ večeru. Danas je popularno i online rezervisanje koje počinje već u oktobru. Kao rezultat, preko 3,6 miliona domaćinstava imaće KFC obrok na božićnoj trpezi.

S obzirom da ovo nije nacionalni praznik u Japanu postavlja se pitanje zašto je ova kampanja dovela do toga da KFC postane sinonim za Božić?

Japan je poznat po tome da strane proizvode i ideje često prisvaja i prilagođava svom domaćem ukusu kao i da „amerikanizacija“ prožima moderno japansko društvo od II svetskog rata na ovamo. Pored toga jednostavnost reklamne poruke, bez bilo kakvih religijskih asocijacija, učinili su KFC vrlo brzo vrlo zanimljivim. Godinama je sama kampanja evoluirala pa se danas, u njoj, koriste i brojne popularne ličnosti, a poznat je i online sat na sajtu kompanije koji odbrojava do 25-og decembra.

Ove godine kompanija je otišla još jedan korak dalje. Od 1-og decembra do 28-og februara putnici na letu iz Tokija do osam američkih i evropskih destinacija uživaju u KFC-u tokom putovanja.

Božić je postao toliko komercijalizovana praksa da se mnogo novca godišnje troši na dekoracije, poklone i večere i pored činjenice da nije nacionalni praznik. KFC se smatra najvećim i najzaslužnijim za današnju popularnost Božića u Japanu.

Foto: Michael Saechang

Poslednja izmena dana 19. aprila 2016. u 22:42


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »