Iako je prezime braće Dika i Meka prepoznatljivo širom sveta zbog lanca restorana koji nosi ime McDonald’s za uspehe brenda mnogo je značajnije ime Reja Kroka. Priča o nadaleko poznatom restoranu McDonald’s počinje tokom 1940. godine kada su u San Bernardinu u Kaliforniji, Dik i Mek odlučili da prolaznicima i putnicima namernicima ponude nešto potpuno novo. Bila je reč o restoranu brze hrane, čiji će se meni zasnivati najpre na hamburgerima, pomfritu, a kasnije i drugim jelima “junk food“ tipa.

Koliko je ime Rej Krok važno za pojam McDonald’s-a koji danas imamo, najbolje svedoče događaji koji su se zbili deceniju nakon što su braća iz Kalifornije ostvarila početnu fazu svoje ideje. Do 1948. godine McDonald’s je funkcionisao samo u Kaliforniji, razvijajući sistem brze usluge i čineći sve da se hrana dopadne konzumentima. Braća su godinama skupljala različita iskustva širom Amerike. To iskustvo lako je utkano u filozofiju restorana čije je ime do 1950. godine bilo još uvek nedovoljno promovisano. Najvažnija promena koju su oni uveli u odnosu na dotadašnje ugostiteljstvo bio je broj radnika. Čak dvadeset radnika je u jednoj smeni usluživalo mušterije. U tome se krila tajna uspeha. Povezanost kuhinje sa prodajnim pultom je bila za svaku pohvalu. Bilo je pitanje vremena kada će se njihov trud apsolutno isplatiti. Polovinom dvadesetog veka u njihovu radnju svratio je pedesetdvogodišnji Rej Krok. Nakon što je odslužio vojsku u jedinici sa Voltom Diznijem, Krok je radio kao trgovac, di džej na radiju, džez muzičar… Izgledalo je da će radnu karijeru privesti kraju kao prodavac milkšejk mašina širom Amerike. Taj posao i nije bio potpuno isplativ, pa je Krok rešio da uloži i poslednje napore kako bi se na nekom planu ostvario. Sa minimumom iskustva iz prošlosti koje se ticalo ugostiteljstva i držanja restorana, Rej se upustio u novi rizik. Megdonaldovi su u to vreme izgubili svog najboljeg marketinškog agenta Bila Tenseja. Vešto oko Reja Kroka pratilo je situaciju među franšizama restorana i uvidelo da se upravo u McDonald’s-u krije budućnost. Kvalitet, dobra hrana i brza usluga bilo je ono što je taj restoran nudio. Des Plaines u Ilionoisu predstavljao je novu prestonicu McDonald’s-a od 1955. godine. Sklopivši neformalni ugovor sa braćom Megdonalds, Krok je u aprilu započeo sa promocijom restorana i radom punom parom. U roku od pet godina, ortaci u poslu ostvarili su veliki profit, a Krok je sa Mekdonaldsima delio bruto proizvod na pola. Čak 100 franšiza otvoreno je širom Amerike. Malo po malo, braća su se povlačila iz posla, a Krok je sve više širio svoj posao. U kompaniji je skoro došlo do prevlasti, pa je Rej odlučio da potpuno otkupi prava nad svim ekspoziturama restorana. Na obostrano zadovoljstvo bivši saučesnici u dobrom delu su se razišli. Krok je nastavio da sam radi posao i išlo mu je sve bolje. Ekspanzija se desila u Krokovim šezdesetim godinama, što je bio dokaz da za dobre ideje godine nisu nikakva prepreka.

Epilog koji proizilazi iz neutažive želje da se ideje realizuju je sledeći: McDonald’s restorani danas se nalaze na preko 35 000 različitih lokacija, a ima ih na prostoru čak 118 zemalja. Gotovo dva miliona ljudi zaposleno je u lancu prodaje i proizvodnje, a svakodnevno se u restoranima hrani preko 70 miliona ljudi. Godišnji profit koji ostvaruje McDonald’s je veći od pet milijardi dolara. Ne može se baš reći da je Krok gradio svoj mit na temeljima prvog restorana, jer je on jedini koji je ostao u vlasništvu braće. Ipak, nadgradnja misije koju su započela kalifornijska braća pokazala se uspešnom jer traje više od pola veka.

Foto: Miguel Vaca

Poslednja izmena dana 16. novembra 2015. u 10:29


Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »