Sto trideset godina je prošlo od kako se na američkom tržištu pojavilo jedno sasvim novo piće koje je vrlo brzo privuklo obožavaoce. Iako je Coca – Cola brend koji se na pomen gaziranog pića prvi javi u mislima, u Americi ljudi često pomisle na Dr Pepper. S pravom, jer upravo je Dr Pepper najstarije bezalkoholno piće u prekookeanskim zemljama. Dok je u Evropi Šveps slavio stogodišnjicu postojanja, u Americi se javila ideja o potpuno novom piću sa autentičnim ukusom. Te 1885. godine počela je priča koja traje evo već skoro vek i po.

U gradiću Vako u pograničnoj regiji Teksasa živeo je farmaceut Čarls Alderton.  Apoteka u kojoj je radio pomalo je ličila na sodare o kojima smo slušali od naših starih. Slična onoj u kojoj legendarni Zoran Radmilović toči svoj klaker u kultnom filmu “Šmeker“. I baš tako, osim lekova u apoteci su se mogli kupiti i osvežavajući napici slični klakeru. Napici na bazi sode pravili su se mešanjem sode i raznovrsnih voćnih ukusa. Eksperimentišući sa formom i ukusom, Adlerton je jednog dana odlučio da napravi piće koje će objediniti sve dotadašnje voćne ukuse. Već pri prvim pokušajima, novi napitak je dobio jedinstveni šmek. Uz malo dorađivanja, usavršena je formula koja će u godinama koje slede potpuno očarati Amerikance. Piće se ubrzo našlo u ponudi “Old corner drug store-a“ u kojem je Čarls Alderton radio. Kako je narod u Vaku bio oduševljen, i konkurentne apoteke ali i prodavnice su počele da se interesuju za proizvod. Alderton je njima prodavao bazu od koje se napitak pravio ali ne i čitav recept. Bezimeni napitak ljudi su zvali “Vako“ ili jednostavno “Aldertonovo piće“.  Vlasnik apoteke u kojoj je Čarls radio je jednog dana presudio. Piće je nazvano “Dr Pepper and Morison“. Pod tim imenom trajalo je sve do 1950. godine kada je “Morison“ naprosto nestao.

Do današnjih dana nije potpuno utvrđeno zbog čega je vlasnik apoteke odlučio da ga tako nazove. Postoji nekoliko teorija. Morisonov prijatelj Čarls Peper koji je živeo u Virdžiniji, po nekima je bio glavni uzrok ovom imenu. Zbog sećanja na njega i dane koje je kao jako mlad proveo u Virdžiniji, vlasnik apoteke je novom piću nadenuo to ime. Oni maštovitiji su tvrdili da je Morison bio zaljubljen u Peperovu ćerku. Bilo kako bilo, želeo je da se na izvestan način oduži porodici Pepera. Tokom poslednje dekade devetnaestog veka, Morison i Alderton su se suočili sa prvim problemom. Potražnja je nadmašila proizvodnju i bilo je vreme za prve krupne korake. Robert Lejzenbi koji je posedovao fabriku pića je odigrao presudnu ulogu. Udruživši se sa njim, pokrenuli su kompaniju koja je čuvala originalni recept, proizvodila a i flaširala Dr Pepper. Tako je napitak dvadeseti vek dočekao potpuno spreman. U to vreme originalni recept premešten je u teksaški grad Dablin. Pravi poznavaoci ukusa kažu da danas jedino tamo može da se popije originalni Dr Pepper. Posao kompanije je ipak nastavio uzlaznom putanjom, pa je protekli vek doneo i profit.

Danas je Dr Pepper jedan od tri najpoznatija brenda koji proizvode negazirana pića u Americi.  U Teksasu je daleko popularniji od Pepsija i Coca – Cole koji vladaju svetskim tržištem. Lojalnost lokalnoj ideji i tradicija sa dobrom pričom očigledno vezuju Amerikance za brend. U Evropi stvari stoje malo drugačije. Dr Pepper je upravo zahvaljujući Coca – Coli dospeo sa ove strane okeana. U gradu Vako prema ovom brendu i dalje se odnose sa poštovanjem. U to ime podignut je i muzej Dr Peppera koji je otvoren od 1991. godine.

Foto: cyclonebill



Ivan Minić

Profesionalnu karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador. Prodao udeo u firmi investitorima iz Mađarske sa nepunih 23. godine i dobio…… Saznaj više »