Nakon inicijacije u društvo preduzetnika, kreiranja pravnog lica (prema vašoj meri), rešavanju neverovatnih krugova birokratije (pakla) i konačnom započinjanju realnog posla od kog možete da živite (za početak sa minimalno prihoda), sledi realan rad.

Ono što vam od srca želim je da uspete. Time ćete osetiti slast i energiju koja dolazi sa uspehom. Svet će izgledati lepše a ljudi oko vas će biti zadovoljniji (kako ste napokon postali normalna osoba). Napravili ste nešto dobro, čak izuzetno kvalitetno – proizvod ili uslugu. Svi kupci ili klijenti su srećni što su dobili nešto zaista vredno po razumnoj ceni – dok ste vi srećni kako imate profit i možete da živite od istog i da platite sve dažbine i subvencije državi u formi poreza.

Ovo je idealni scenario koji će se desiti malom broju ljudi i svakako trebamo da težimo takvom stanju stvari. Nažalost previše stvari može krenuti naopako.

Ali, da ne širimo čemer. Iz sveg srca vam želim uspeh. I dobru prodaju.

Vratimo se onim dobrim temama.

Vaša strategija biznisa se može zasnivati na jednom od dva principa.

Play-to-play

Vaša koncepcija posla je da imate posao, razvijate ga, držite u okviru male grupe ljudi, prvenstveno porodice, pazite ga i mazite i pazite i gurate dalje iz dana u dan. Novac je sekundaran, bitan je kvalitet, održivost posla i zadovoljstvo kupaca/klijenata.

Play-to-win

Koncept posla je apsolutna dominacija tržište, nadmetanje sa konkurencijom, prodaja, profit i ljudi na prvom mestu, sa zadovoljavajućim kvalitetom, angažujući armiju ljudi, šireći se na druga tržišta… Novac je primarna stvar, profit glavni pokretač kao i vaše zadovoljstvo.

Oba modela nemaju baš puno različitosti u početku kako su u pitanju manji timovi, ljudi, kompleksnost procesa i proizvoda. Onda kada krenu da rastu, prvi model je ograničen veličinom i željama vlasnika dok je drugi ograničen kvalitetom, ali samo na prvi pogled.

Možemo izaći iz klišea zlih korporacija i reći da gorepomenuti model play-to-win ne počinje i ne završava se tako ali ima velike šanse da postane ako se stvari ne kontrolišu.

Stvar je u kvalitetu

Onda kada prestanete da isporučujete ono šta ste inicijalno želeli, takav put neminovno vodi, ka smanjivanju kvaliteta pod izgovorom da ste već isporučivali kvalitetne stvari i da to ljudi ne cene. Ili da neće primetiti lošiji kvalitet. Tretirajte ljude kao budale i čekajte rezultate.

Kao što stare poslovice kažu: “Ne možeš pobediti kupca, kako je on tvoj gospodar – jer ga pokreće želja za onim što ti imaš, kako poseduje sredstva koja tebi trebaju a on je spreman da ih potroši.”. Dobro, nije poslovica ali je nauk.

Sva snaga nekog biznisa je u kupcu, ma koliko mi bili pametni i genijalni, konačan sud imaju kupci tj oni koji plaćaju za ono šta mi nudimo.

Verovanje da kupac neće primetiti razliku u kvalitetu, precenjenosti proizvoda, lošu podršku – pije vodu kratko vreme, od trenutka kada sve počne da pada. Stari kupci neće ništa reći kako su navikli da hvale i preporučuju vas i vašu produkciju, ali vremenom počinju da se ustručavaju do prvog koji to jasno i glasno izgovori. Tada svi ostali sa lakoćom izgovaraju isto tj skine im se opeterećenje kako nisu želeli da budu donosioci loših vesti ili pokretači nečijeg propadanja.

Oko sebe i svojih proizvoda možete imati famu da ste fantastični ali skupi, ali i dalje vredni investicije. Snobovi će i dalje želeti baš vas, ali i oni imaju sličnu toleranciju kao i ostali klijenti.

Onda kada ste spremni da za rast svog posla žrtvujete kvalitet budite svesni da ste na putu propasti.

U obe strategije, smanjenje kvaliteta dovodi do gašenja posla. U prvom postajete lenj i aljkav preduzetnik, dok u drugom rastete u zlu korporaciju koju niko ne voli (ali je svakako možete prodati i zaboraviti na ostale).

Zato sledeći put kada razmišljate na čemu ćete uštedeti zarad veće profitabilnosti ili rasta – neka to bude nešto drugo a ne kvalitet.

Poslednja izmena dana 1. januara 2016. u 23:28


Ivan Rečević

Menadžer i operativac marketing tehnologija (marketing technologist), vodi konsultantsku kuću Gaia Consulting od 2007.godine. Do kraja 2015-te vodio je sektor analitike i bio jedan od vlasnika digitalne marketing agencije Huge Media. Sa više od dve decenije iskustva u IT industriji,…… Saznaj više »