Da li ste se ikada našli u radnom okruženju za koje svakodnevno mislite kako Vas guši? Da li ste se mnogo puta zapitali kako bi baš Vi mogli bolje da vodite posao? Lično sam se našao u jednoj od takvih situacija gdje sam radio klasičan developerski posao od „9 do 17 – od kuće“ i nisam se mogao otrgnuti od pomisli da svaki dan kad završim s poslom budem spaljen, a da onaj jedan slobodan dan u nedelji, koji sam imao, nije mogao nadomestiti sav taj umor.

Onda se počnete pitati, a možda je do mene problem, možda samo ja nisam dobar, ali kada čujete od kolega iste stvari kao što se i Vama dešavaju, onda počnete neke stvari da menjate. Ja sam dao otkaz, a pre mene iz istog razloga je otkaz dalo sigurno još 7 ili 8 kolega; a evo i zašto:

  • Ne iskorištavajte radnike. Jako je lako izgubiti perspektivu ako ne obraćate pažnju šta se dešava u firmi tj. kako se poslovi odrađuju. Parola „posao je odrađen, imam dovoljno radnika“ zna da bude i pogrešna. Ono što možda ne vidite jeste da Vaši radnici rade prekovremeno i vikendom da bi odradili posao koji ne mogu da stignu tokom radnog vremena, a to je kritično i za Vas poslodavce, a i za radnike, jer ih to iscrpljuje. S tim da, ako ih ipak vi terate na to, to je onda već bezobrazluk koji će rezultovati odlaskom dobrih radnika, a Vi ćete ostati sami i moraćete zaposliti nove radnike i iste obučiti.
  • Nije svaki klijentov zahtev ili problem nešto što mora odmah da se uradi! Prema klijentima treba biti profesionalan, ali takođe treba biti i realističan oko toga šta može da se uradi i kad može da se uradi. Postoje hitni poslovi, ali ne može svaki posao i svaka sitnica biti hitna. Obećavanje trenutnih rezultata odmaže i Vama, a i radnicima. Vama jer se ostali posao ostavlja sa strane ili još gore, ostavi radnicima da odrade isti dan, a i radnicima jer produktivnost opada.
  • Ne očekujte profesionalan rezultat tokom „odmah da se uradi“ moda. Kao što sam rekao, produktivnost tokom ovog moda prestaje, a jedini fokus kod radnika se baca da se nešto završi, pa makar to „ispalo iz šaka“. Još kad se na to doda konstantan pritisak da se uradi što pre, to dovodi do velikih problema. Problem će se rešiti, ali ne kvalitetno i profesionalno, što ako klijent primeti, cela firma ima problem, a onda posledice toga oseća radnik. Sad već idemo u krug. Važno je zapamtiti da uspešne firme nisu u „odmah da se uradi“ modu stalno, već ponekad.
  • Ne očekuj savršenstvo od zaposlenih. Svaka osoba greši, pa tako i radnici. Nekada su to sitne greške, a nekada i ne baš. Ako se postavite da će sve uvek biti perfektno, a pogotovo tokom gore pomenutog moda, onda ste u grdnom problemu. Greške se dešavaju i kada nema pritiska, samo zamislite koja je šansa da se onda greške dese tokom pritiska. Očekujte greške, ali radite na tome da se iste smanje.
  • Ne dozvolite da se radnici osećaju kao u Alkatrazu. Mnogi zaposlenici preteraju s ovim, bilo u pitanju korištenje smarfona/tableta, bez razgovora u toku radnog vremena o privatnim stvarima, bez muzike u kancelariji, odvojene pauze itd. Neki radnici vole da slušaju muziku tokom rada, umesto da im je to zabranjeno, bolje da je dopušteno pa da im onda to bude kao neki „bonus“ u poslu. Srećan radnik – srećni vi. I kakvo god da je stanje, nemojte biti paranoični i gledati razgovore svojih radnika.
  • Ne gradite firmu na lažima i poštujte zakon. Jedna od bitnijih stvari jeste da sve radite transparentno, jer kada gradite nešto na lažima, to je od samog početka osuđeno na propast. Radite i po zakonu, jer nije fer npr. da radnike držite po Ugovoru o delu 2+ godine ili da ih uslovljavate da ako se presele i dođu da rade iz kancelarije da će imati ugovor na određeno/neodređeno; ovo su sve bili pravi primeri.

Sada kada imate sve informacije, zapamtite da Vi kao šef ste šampion svog biznisa. Samo Vi možete uraditi pravu stvar. Zastanite i dobro razmislite o poslu, o radnicima; odnosite se ka radnicima isto kako bi i voleli da se neki poslodavac odnosi prema Vama. Usporite malo, ali ne previše. Prebrzo = nema kvaliteta; presporo = konkurencija će Vas oduvati.

Nađite sredinu i sve će biti u redu.

Poslednja izmena dana 29. februara 2016. u 15:44


Ratko Šolaja

Rođen 13. marta 1994. godine u Banja Luci gdje provodi čitav svoj život, a onda se seli u Novi Sad. Diplomirani inženjer računarstva i informatike. Trenutno radi kao Senior WordPress Developer za Simplicity d.o.o kao i Senior WordPress Developer za Toptal. Pored…… Saznaj više »