Pravila postoje da bi svet u kome živimo funkcionisao. Nekad nam deluju nepotrebno, ali je činjenica da bismo teže funkcionisali da ih nema. Pružaju nam mogućnost da ne razmišljamo o svakom koraku i usmeravaju nas kako bismo izabrali najefikasniji put.

Ponekad se, ipak, neka načela bezrazložno tretiraju kao pravila zapisana u kamenu. Takav stav nas samo može ograničiti u napredovanju i navesti da rasipamo svoju energiju bez rezultata.

U svim sferama života postoje takve dogme.

Ako biste da krenete u avanturu zvanu start-up, evo i nekih od osnovnih zabluda koje vam se mogu isprečiti na putu i zakloniti plavetnilo horizonta.

Mala firma mora da ima veliku viziju

Vizija toga kuda idemo i gde želimo da stignemo neophodna je na putu ka uspehu.

Ipak, početnici puni entuzijazma se često fokusiraju na rast iznad svega. Ovakav stav ima smisla u slučaju da imamo revolucionarnu ideju i stvaramo potpuno novo tržište ili kada imamo na raspolaganju neograničena sredstva za ulaganje.

Najčešće to nije slučaj. Uglavnom se start-upovi finansiraju iz teško stečene ušteđevine, a često i uz pomoć prijatelja i porodice.

Kada započinjete poslovanje na tržištu koje već postoji i ako imate ograničena sredstva, rast na listi prioriteta ne treba da bude na prvom mestu. On, naravno, neće spavati u mračnom kutku vaše „to do“ liste, ali, za početak, bilo bi korisno koncentrisati se na dostizanje jednog realnijeg cilja – obezbediti sebi da od posla možemo da živimo.

Ovo definitivno ne zvuči naročito uzbudljivo, ali je zbog toga i manje opterećujuće.

Kada ovako definišemo cilj onda od njega možemo opuštenije da krenemo unazad u planiranje aktivnosti koje će do njega i dovesti. Umesto da od starta zamišljamo sebe kako, pod teretom multimilionskih odluka bdimo nad ciframa, korisnije je zamisliti sebe kao vlasnika zdrave firme koji je na kraju meseca u plusu.

Nespavanje ni u ovom slučaju nije isključeno, ali pred sobom imamo lakše dostižan cilj pa bi trebalo da se lakše i odlučimo za konkretne korake.

Konkurenti su tu da bi se prestigli i pobedili

Jedini način da uspete na tržištu je da prestignete konkurenciju u vašoj delatnosti boreći se istim adutima kao i oni.

Ne nužno.

Konkurencija nije nešto što se može izbeći, ali to ne mora da nam bude jedini mehanizam delovanja. Saradnja više malih preduzeća, na već zasićenom tržištu, može biti win-win opcija za sve: zajednički nastup pred dobavljačima ili kupcima, deljenje iskustava iz prakse i sl.

Takođe, ne treba zanemariti ni snagu saradnje sa komplementarnim delatnostima.

Npr. ukoliko imate kozmetički salon, a u komšiluku se nalazi salon za ulepšavanje kućnih ljubimaca možete da ponudite paket usluga sa popustom klijentima koji žele da iskoriste objedinjenu ponudu.

Zadovoljni oni, zadovoljni vi.

Klijenti štede vreme i novac, a vi, zajedničkim snagama, dolazite do većeg obima posla.

Rezultat ulaganja mora da bude originalan i neponovljiv proizvod

Da nastavimo sa pretpostavkom da pokušavamo da se probijemo na postojećem tržištu. Mnogo možemo da naučimo posmatrajući strategiju postojećih, uspešnih firmi. Umesto da krenemo od nule u osmišljavanju novog proizvoda i rizikujemo da potrošimo ograničene resurse sasvim je validan pristup da pokušamo da poboljšamo ono što se već pokazalo kao uspešno.

Manje rizikujemo ako sečemo nešto što je neko drugi već izmerio i tako štedimo vreme, eneriju i raspoloživa sredstva.

To ne znači da smo manje kreativni i domišljati.

Bazen pun para rezervisan na naše ime ne čeka odmah tu iza ugla. To bi bila najveća od svih zabluda. Svrha privatnog biznisa treba da bude težnja da on postane stabilan, obezbedi zdrav profit i pristojan život zaposlenima i vlasniku. Ako na putu ka tome uspemo da izgradimo i bazen pun para ostvarili smo i više nego što je potrebno da bismo se nazvali uspešnim.

 

 

Poslednja izmena dana 19. septembra 2016. u 01:11


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »