Imate odličnu ideju, motiv i želju da lansirate nov, uzbudljiv i inovativan proizvod? Ne znate kako da dođete do potrebnih sredstava da pokrenete proizvodnju? Da li biste možda probali sa crowdfunding-om?

Jedna od najuspešnijih crowdfunding priča počela je 11-og aprila 2012 godine. Uloge: mladi, ambiciozni inženjer Eric Migicovsky i njegov Mont Everest – Pebble Smartwatch. Priča koja, na prvi pogled, može da posluži za filmski scenario.

Tog 11-og aprila 2012. godine Eric Migicovsky pokrenuo je kampanju za prikupljanje 100.000 dolara na platformi za finansiranje Kickstarter. Prikupljena sredstva, od mase sitnih investitora, trebala su da mu pomognu da lansira Pebble, prototip za bluetooth „pametni“ sat. On je bežično povezivao Android i iPhone uređaje kako bi omogućio prikaz pošte, podsetnika, notifikacija sa društvenih mreža, poziva i sl. Do 18-og maja uspeo je da prikupi neverovatnih 10,2 miliona dolara od skoro 70.000 članova. Prvi milion prikupio je za samo 28 sati.

Ova priča ipak počela je mnogo ranije i naravno da nije bila ni blizu filmske. Ovom, naizgled prekonoćnom uspehu, prethodile su godine stvaranja i unapređivanja prototipa. Od prve verzije koja je nastala još 2008. godine, preko ranog modela inPulse za BlackBerry telefone do pred-finalne verzije koja je ostala bez podrške velikih finansijera. Migicovsky je, pre Kickstarter kampanje, radio u prestižnom IT inkubatoru Silikonske doline gde je, na razvoj Pebble sata, utrošio fond od 375.000 dolara. I tu je sve stalo. Veliki investitori su se povukli zato što su smatrali da ne postoji tržište za njegov proizvod.

Kickstarter je bio poslednje utočište za Erica.

Strategija koje se čvrsto pridržavao uključivala je ozbiljan projektni pristup i „killer“ prezentacija. Kako je crowdfunding prikupljanje sitnih donacija od mase, pre svega, individualnih donatora potreban je veliki rad da se ubedi veliki broj ljudi. Potencijalnih kupaca i donatora može biti mnogo tako da je primamljiva, informativna i profesionalna kampanja bitna da bi upravo što više njih ostao ubeđen da je naš proizvod baš taj za kog vredi izdvojiti svoja sredstva.

Najčešći tip crowdfunding-a su programi sajtova kao što su Kickstarter i Indiegogo, gde se donacije dobijaju u zamenu za posebne nagrade: besplatan proizvod ili čak šansu da se investitori uključe u projektovanje proizvoda ili usluge. Na taj način stvara se identifikacija sa proizvodom širih masa a time i značajna marketing mreža. Pored ovog, postoje i šeme čiji je najbolji primer sajt Lending Club koji omogućava članovima da direktno ulažu i pozajmljuju jedni od drugih sa ciljem da se eliminiše bankarski posrednik iz transakcija.

Ono što odvaja crowdfunding platforme od ostalih vidova finansiranja je da one preokreću uobičajene preduzetničke procese. Prvo se pristupa projektovanju i izradi prototipa proizvoda a onda prikupljanju finansijskih sredstava. To daje priliku tržištu da se upozna sa nečim konkretnim a preduzetniku validaciju da je njegova ideja dobra i profitabilna kao i da za njegov proizvod postoji interesovanje. To, čak i onima bez preduzetničkog staža, otvara potpuno nove mogućnosti: finansijska sredstva, analizu tržišta i bazu potencijalnih kupaca.

Ono što Eric Migicovsky preporučuje svakome ko želi da se upusti u avanturu crowdfunding-a je:

  • Budite prvo finansijer nekog crowdfunding projekata. Ispratite ga do kraja da biste osetili kako ceo proces funkcioniše sa te strane.
  • Istražite različite platforme. Dobro se informišite o funkcijama, troškovima i pravilima svake od njih.
  • Dobro formulišite svoj plan, budite aktivni u njegovom ostvarivanju. Ništa ne prepuštajte slučaju i slobodnom protoku vremena.
  • Identifikujte zajednice koje dele slična interesovanja i bliska su sa vašom idejom.
  • Poslednje i najbitnije, uložite u dobar video i scenario za prezentaciju svog proizvoda. Ovo se pokazalo kao ključan element uspeha kampanje.

Iako se uspešnost kampanji kreće oko 40% to ne treba da vam zvuči obeshrabrujuće. Danas postoji više od 600 crowdfunding platformi preko kojih se prikupi više od 1 milijarde dolara godišnje.

Zato osmislite ozbiljnu kampanju, spakujte strpljenje i upornost u svoj kofer i pravac Crowdfunding!

Foto: Franklin Heijnen

Poslednja izmena dana 19. aprila 2016. u 22:43


Tamara Đenadić

Rođena je 1980. godine u Beogradu. Osnovne studije završila je 2003. godine na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, a kao dobitnik stipendije italijanskog ministarstva spoljnih poslova i master studije iz oblasti finansija na Univerzitetu Tor Vergata u Rimu. U bankarstvu…… Saznaj više »