Da li moj proizvod ili usluga zaista ispunjavaju funkciju koja im je namenjena?

Da li iza tog proizvoda (odnosno usluge) stoji dobro uigran tim koji bi pružio adekvatnu podršku korisnicima?

Ukoliko ste već imali iskustva sa lansiranjem novog proizvoda na tržište, onda sigurno znate koliko su ova dva pitanja važna. Bez obzira na dosadašnji uspeh delatnosti kojom se bavite, preusmeravanje fokusa na novu ponudu uvek će od vas zahtevati da dobro promislite o svim aspektima i fazama tog procesa.

A to ćete još bolje uvideti ukoliko posvedočite iskustvima onih koji u tome nisu imali mnogo uspeha. Ako ste se i sami našli u sličnoj situaciji, sigurno vam nisu strana ni preispitivanja poput „Zbog čega je rezultat ispod očekivanog?“, ili „Da li sam prevideo neke od važnih potreba svojih klijenata?“. Osim što će vas navesti da iznova pročešljate sve korake koje ste preduzeli, takvo iskustvo će vas naučiti i da uvek iznova prilagođavate svoj pristup i uvidite koje bi postupke ubuduće trebalo da izbegavate.

Kada bismo izdvojili najčešće razloge zbog kojih rezultat plasiranja novog proizvoda na tržište ne ispunjava predviđena očekivanja, među njima bi se mogli naći i neki od sledećih:

  • Loš tajming;
  • Nedovoljno isplanirana strategija predstavljanja nove ponude, odnosno proizvoda;
  • Nastojanje da se pošto-poto preduhitri konkurencija.

Naime, kada dođete do trenutka da svojoj ciljnoj grupi napokon predstavite proizvod u čije razvijanje ste uložili ogromnu količinu vremena i resursa, osećaj nestrpljenja i iščekivanja potpuno je na mestu. Zbog toga mnogi i upadaju u neke od navedenih zamki, iako se zna da, recimo, neadekvatan tajming spada u jedan od elementarnih razloga zbog koga pojedini projekti, pa i čitave biznis ideje propadaju. U želji da ih što pre predstavite drugima, lako se može desiti da nehotično previdite važne segmente takvog poteza, a „zaletanje“ vas naposletku može skupo koštati. Stoga i privremeno odlaganje samog trenutka lansiranja proizvoda (čak i kada za to postoje manje-više jasno definisani rokovi) može načiniti veliku razliku između neuspeha i šanse da unapredite svoj biznis.

A upravo vam pitanja sa početka teksta mogu pomoći u određivanju tog pravog momenta. Detaljna i precizna procena namene i funkcionalnosti proizvoda važni su u slučaju da on ima za cilj da zadovolji specifične potrebe ciljne grupe. Isto tako, svaki nov proizvod zahtevaće i unapred pripremljen sistem korisničke podrške, što znači da timovi sa kojima sarađujete moraju biti dobro „potkovani“ kako bi u svakom trenutku adekvatno adresirali pitanja i zahteve korisnika.

Ukoliko bilo koja karika u tom lancu nedostaje, korak unazad u smislu finog podešavanja celokupne ponude svakako je bolji od ishitrenog plasiranja proizvoda na tržište. A evo kako da preduzmete mere predostrožnosti da biste sprečili eventualne gubitke i izbegli rizične poteze koji bi doveli u pitanje rezultate vaših napora.

1. Pre nego što predstavite nov proizvod – testirajte ga.

U ovoj fazi nije neophodno da to bude finalna verzija vašeg proizvoda: na primer, mnoge IT kompanije najpre će lansirati tzv. beta verzije softvera i računarskih programa, a zatim na osnovu povratnih informacija korisnika načiniti određena poboljšanja kako bi ih prilagodili njihovim potrebama. Slično će postupiti i restoran koji želi da uvede nove ponude u meniju, i na osnovu reakcije posetilaca eventualno pokušati da ih učini još atraktivnijim. Stoga je ovo jedan od vrlo dobrih načina da, metodom „opipavanja pulsa“, odredite kako će ciljna grupa prihvatiti vaš proizvod.

2. Dobro pripremite svoj tim.

Pre nego što novi proizvod predstavite svojim korisnicima, procesu njegovog plasiranja na tržište najpre mora da se prilagodi tim koji stoji iza vas, jer su nestručnost ili nedovoljna obaveštenost zaposlenih poslednje što biste želeli sebi da dozvolite. To će zahtevati postavljanje razumnih vremenskih rokova kako bi se vaš tim detaljno upoznao sa svim karakteristikama proizvoda, kao i, na primer, specifičnim protokolima vezanim za podršku korisnicima.

3. Pripremite se na povećanje prodaje.

Svako predstavljanje novog proizvoda sa sobom nosi određenu dozu neizvesnosti. Uprkos tome, uvek računajte i na opciju naglog porasta prodaje i pripremite svoje zaposlene na povećan obim poslovanja. Obezbedite dovoljan broj članova tima na svim važnim pozicijama (konsultanti, menadžeri i asistenti prodaje, tehnička podrška, korisnički servis), i omogućite im pravovremenu i temeljnu edukaciju o svim karakteristikama vaše najnovije ponude – od tehničkih specifikacija proizvoda, do načina njegove distribucije i postupaka u slučaju reklamacija.

4. Ne gubite iz vida primarnu delatnost svog preduzeća.

Lansiranje novog proizvoda ponekad će podrazumevati premeštanje fokusa sa poslovnih aktivnosti kojima ste do sada bili posvećeni. Pritom, praćenje tog procesa neminovno će od vas zahtevati da uložite dodatnu količinu vremena i energije u tek započete poduhvate. Kako nijedan segment vašeg biznisa ne bi bio zapostavljen, neophodno je da održite ravnotežu između prilagođavanja novim uslovima poslovanja i održavanja već započetih projekata u okviru vaše delatnosti. Ukoliko uvidite da će vam pritom biti neophodna i odgovarajuća (pre)raspodela poslovnih aktivnosti, ne oklevajte da pojedine obaveze delegirate ostatku svog tima.

5. Ne gubite iz vida postavljene ciljeve.

Bez obzira na vrstu proizvoda ili usluge koje predstavljate, ovaj korak podrazumeva da postavite odgovarajuće ciljeve (recimo, definisanje ciljnog tržišta, odabir adekvatnog načina promovisanja ili planiranje okvirnih rezultata koje prodajom želite da ostvarite), a zatim da pratite da li su, i u kojoj meri, ti ciljevi i ostvareni. Pri tome, zapamtite da bez obzira na količinu uloženih resursa, povlačenje proizvoda postaje najbolja opcija u slučaju da njegov uspeh na tržištu izostane. Drugim rečima – izbegavajte forsiranje poduhvata koji vam ne donose očekivanu dobit, jer na taj način rizikujete gubitak profita (pa i poverenja vaših klijenata) na nivou celokupnog biznisa.

6. Nakon lansiranja proizvoda ili usluge, pratite povratne informacije

Ono bez čega svi prethodni koraci gube svrhu svakako je doslednost u adresiranju korisničkog fidbeka. Način na koji će korisnici prihvatiti i oceniti vaš proizvod ukazaće vam na dve stvari: ili da je vaša kampanja uspela, ili da je neophodno da sprovedete određena poboljšanja kako biste unapredili svoju ponudu. Ovo je u izvesnom smislu slično prikupljanju utisaka i sugestija korisnika u procesu testiranja proizvoda, s tim da je sada reč o fazi u kojoj vaš proizvod dobija finalnu verziju.

Razume se, stoprocentna garancija uspeha proizvoda na tržištu praktično ne postoji. Ipak, šanse za pozitivan ishod svakako su veće kada se na odgovarajući način pistupi proceni dobrog tajminga, kao i temeljnom planiranju efikasne strategije njegovog lansiranja.

Poslednja izmena dana 27. novembra 2017. u 01:38


Marta Levai

Rođena je 1986. godine u Novom Sadu. Završila je studije muzičke teorije na Akademiji umetnosti. U jednoj priči uvek otkrije bar još dve, i zato često sasvim slučajno opazi ono za šta se drugima čini da se ne primećuje. Na…… Saznaj više »