Ako vam je prva asocijacija na reč „psihopata” ubica poput Patrik Bejtmena iz filma „Američkog psiho”, onda je sasvim moguće da ste se do sada susreli sa psihopatama, a da to niste ni znali.

Antisocijalni poremećaj ličnosti je kako nauka zove ovaj fenomen, a u svakodnevnom govoru najčešće se služimo pojmovima psihopata i sociopata, najčešće kada želimo da opišemo nečije moralne skrupule, odnosno nedostatak istih. To je obično osoba čija su nas dela zapanjila svojom okrutnošću i monstruznošću, ali činjenica je da mnoge psihopate nikada ne pređu crtu između nemoralnosti i kriminala, pa mnogi od njih zapravo delaju iz potaje tako da to niko ne primeti, dok ne bude prekasno.

Poslovno okruženje je idealno za „uzgoj” psihopata, pošto su baš one osobine koje ih odlukuju poželjne u savremenom kapitalističkom biznis okruženju. To su hladna fokusiranost, površinski šarm, takmičarski duh, hladna glava u emocionalno zapaljivim situacijama, kao i onaj drugi, tamni deo koji ide uz sve ovo – nedostatak empatije, usmerenost na lični interes, manipulativnost i tome slično.

Sa psihopatama se možete sresti u raznim situacijama: od mogućnosti da ste radili za njih ili ih zapošljavate, preko klijenata, kupaca, poslovnih partnera i, jednom rečju, u svim onim situacijama koje podrazumevaju kontakt sa ljudima. Dakle, od trafike do skupštine – oni se mogu naći doslovno bilo gde.

Neke procene učestalosti psihopatije kažu da otprilike jedna od hiljadu osoba ima ovaj poremećaj ličnosti, što znači da je verovatnoća  dase svako od nas makar jednom susretne sa njim prilično velika.

Evo nekoliko načina na koje možete prepoznati osobu za ovim poremećajem ličnosti.

Prepoznajte psihopatske obrasce ponašanja.

Psihopate se od prosečnih ljudi razlikuju najviše po tome što ne doživljavaju emocije na isti način, a ponekad ih uopšte nemaju. To onemogućava da osećaju empatiju, a ujedno ih ne sprečava u antisocijalnom ponašanju i gordosti.

Zato pažljivo slušajte ljude u vezi sa tim na koji način opisuju svoje saradnike, nadređene i podređene. Da li ih opisuju kao ljudska bića koja su postigla određene stvari i prevazišla izazove, ili kao šrafove u mašini? Psihopate najčešće slede određen obrazac u poslovnom okruženju, a on se sastoji od procene, manipulacije i napuštanja onda kada je cilj postignut. Za njih su ljudi „korisni” i to je dominantan način na koji im pristupaju. Pošto nisu u stanju da se istinski povežu sa nekim na emocionalnom nivou, nedostatak ljudske dimenzije u tome kako neko doživljava sebi bliske saradnike i ljude generalno trebalo bi da upali lampicu u vašoj glavi.

Uočite postoji li nedostatak životnog plana.

Psihopate nisu preterano sklone dugoročnom planiranju, pa je zato nedostatak jasnih ciljeva još jedan potencijalni signal za uzbunu. Oni često žive bez plana, pa zato njihova radna istorija može delovati haotično. Naravno, nije nikakvo pravilo da svi ljudi sa takvim iskustvom moraju biti psihopate, ali ovo jeste jedan od potencijalnih pokazatelja. Ukoliko ne postoji autentična i dosledna priča iza iskustva neke osobe, onda je definitivno vreme da počnete da postavljate pitanja.

To je zato što psihopate neretko osećaju poriv da zadovolje svoje trenutne potrebe (sećate li se priče o frustracionoj toleranciji?). Za njih je život ispunjen stvarima kao što su duhovnost, emocionalna pismenost ili balans između posla i privatnog života gubljenje vremena. Oni ne pronalaze zadovoljstvo u unutrašnjim izvorima i to se odražava na njihove odnose sa drugim ljudima, pa zato nije nemoguće uočiti ovaj obrazac.

Posmatrajte i pažljivo slušajte.

S obzirom na to da psihopate manipulišu pojedincima, obratite pažnju na to kako se osoba ponaša prema drugim ljudima. Motrite na to da li ume da se prilagodi različitim socijalnim situacijama brzo i lako, što je još jedna česta karakteristika antisocijalnog poremećaja ličnosti.

Isto tako, pažljivo slušajte ono što vam priča o sebi i svojim iskustvima. Obraćajte pažnju na detalje; previše strukturisana priča može biti znak da je izmišljena. Pazite da li u njoj postoje nedoslednosti, pošto se lako može desiti da osoba koja laže zaboravi šta je prethodno rekla. Iako se često iz ove situacije izvuku šarmom, nemojte propuštati signale samo zato što možda ne želite da ih vidite.

Budite skeptični.

Psihopate u poslovnom svetu neretko imaju dobre biografije i rade na visokim pozicijama. To često ima visoku cenu po njihove saradnike, ali za njih je to samo način dolaska do cilja. Zato se nemojte oslanjati na jedan izvor informacija koji imate o njima.

Ako, na primer, zapoljšavate nekoga i niste sigurni da li vam je njegov šarm ipak previše „hladan”, proverite njegove reference i pokušajte da sagledate širu sliku njegovih ranijih iskustava. Razgovarajte sa prethodnim poslodavcima, proverite ga/je i na društvenim mrežama. To ne mora da vam pruži relevantne podatke, ali to ne znate ako ne proverite, zar ne?

* * *

Najveća teškoća u prepoznavanju psihopata je generalno ta što oni koji nisu upoznati sa pojmom psihopatije ove ljude zamišljaju na određene, najćešće šablonizirane načine – kao fatalne žene, krvoločne ubice, agresivne političare, nezajažljive biznismene… Iako je sasvim sigurno da u ovim klasterima ljudskog postojanja i delovanja postoje psihopate, ne smemo da zaboravimo da ih ima i svim drugim. I zato je dobro umeti prepoznati obrasce koji mogu ukazivati na to da neka osoba svojim ponašanjem svesno i namerno može štetno uticati na vas, vaš tim i vaš biznis.

Poslednja izmena dana 28. septembra 2017. u 02:18


Ina Borenović

Ina je master psihologije, sa raznolikim iskustvom: od regrutacije i selekcije vojnog kadra, konsaltinga iz oblasti ljudskih resursa, pa sve do pisanja, predavanja, bavljenja psihologijom marketinga i preduzetništva. Sertifikovani je trener asertivnosti, sa završenim edukacijama iz grupne analize (osnovni nivo)…… Saznaj više »